Kauppaa tehdään, kauppaa ei pidetä

Nyky-Suomessa juhlitaan harvoin kauppiaan kolme vuosikymmentä kestänyttä uraa.
Ylöjärveläiset Terttu ja Jaakko Pirtinaho saavuttavat yrittäjyytensä 30-vuotisetapin aprillipäivänä. Heidän kunniakkaat työrupeamansa kruunataan Keskuskauppakamarin kultaisilla elämäntyömerkeillä.
Konkarikauppiaat kiteyttävät menestymisensä salaisuuden:
– Me teemme kauppaa, Pirtinahot sanovat.
Terttu ja Jaakko Pirtinaho ovat toimineet kauppiaina 30 vuotta. Ruokakauppa on muuttunut valtavasti kyseisenä aikana.
Terttu ja Jaakko Pirtinaho ovat toimineet kauppiaina 30 vuotta. Ruokakauppa on muuttunut valtavasti kyseisenä aikana.

Terttu ja Jaakko Pirtinaho muistavat hyvin vuoden 1985 aprillipäivän, jolloin heidän kauppiastaipaleensa alkoi Tertun synnyinmaisemissa.
– Teimme myymälässä inventaariota. Varastossa oli muun muassa hevosenkenkiä, kengitysnauloja ja kenkien kantalappuja. Mietin, tarvitsenko kyseisiä tuotteita, Terttu Pirtinaho myhäilee.
Vajaan neljänkymmenen neliön kokoinen sekatavarakauppa toimi Pirtinahoille ponnahduslautana kaupan moni-ilmeiseen maailmaan.
Jaakko Pirtinaho korostaa, että pariskunnan tapana on kaiken aikaa ollut kurkottaa tulevaisuuteen.
– Olemme opetelleet lukemaan koko yhteiskunnan signaaleja siitä, mihin suuntaan maailmamme on kulkemassa. Olemme tarkkailleet kaupan toimialaa tunnistaaksemme mahdollisuutemme ja uhkamme. Kaupan toimintaympäristössä tapahtuu koko ajan paljon asioita, jotka vaikuttavat joko suoraan tai välillisesti arkeemme, hän tarkentaa.
Terttu ja Jaakko Pirtinaho korostavat, että ikuinen menestysresepti pitää pintansa vuosikymmenestä vuosikymmeneen.
– Toimijat, jotka pitävät kauppaa, eivät menesty pitkässä juoksussa. Ne, jotka tekevät kauppaa, kehittyvät ja menestyvät, konkarikauppiaat kiteyttävät.
Pirtinahot eivät ole keränneet mustia pilviä liiketoimintansa ylle. Esimerkiksi väitteet kivijalkakaupan kuihtumisesta ja kuolemisesta he kuittaavat toteamalla: ”Jokaisella aikakaudella ovat omat mörkönsä.”

Pitkäjänteisyys kantaa

– Pikavoittojen metsästäjät eivät viihdy kaupan alalla, Terttu ja Jaakko Pirtinaho tietävät.
He ovat opettaneet henkilökunnalleen sekä kuudelle kasvattamalleen kauppiaalle pitkäjänteisyyden läksyä.
– Olemme vakuuttuneita siitä, että kestävyys ja pitkäjänteisyys kantavat jokaisessa ammatissa. Työmaailmaan kuuluvat niin ongelmat kuin onnistumisetkin. Välillä menee hurjan lujaa, ja välillä vauhti hiljenee ja jopa takkuilee, Pirtinahot muistuttavat.
Konkarikauppiaat ovat viljelleet koko yrittäjyysrupeamansa ajan tervettä uteliaisuutta.
– Maailma tarjoaa alati kiinnostavia mahdollisuuksia. Ne on vain tunnistettava ja hyödynnettävä, he sanovat.
Jaakko Pirtinaho tarkentaa, että kauppiaan on terveellistä seurata esimerkiksi lainsäädäntötyön etenemistä.
– Kun taannoin laki mahdollisti sunnuntaiaukioloajan, me tartuimme aikailematta mahdollisuuteen. Ylöjärveläisestä Kaiharin Kyläkaupasta varttui seudullisesti vetovoimainen kauppa, jonne asiakkaat ajoivat erittäin pitkienkin matkojen päästä, hän kertoo.
Pirtinahot ja maankuulu Lehtosen kauppiasperhe tekivät valtakunnallista historiaa laajentamalla Kuljun Kartanon palveluajan seitsemänpäiväiseksi.
– Kohteesta varttui suorastaan kiinnostava ja vetovoimainen matkailukohde, Jaakko Pirtinaho myhäilee.
Terttu Pirtinaho on paljasjalkainen ylöjärveläinen, ja Jaakko Pirtinahokin on asunut vuosikymmenet paikkakunnalla. He ovat seuranneet Ylöjärven kehitystä perinteisestä maalaispitäjästä innovatiiviseksi puutarhakaupungiksi.
– Paikkakunnan kaupalliset palvelut ovat eläneet selkeää aaltoliikettä. 1990-luvun loppupuolesta lähtien ylöjärveläisten ostovoima karkasi ulkopaikkakunnille. Asukasmäärä kasvoi tuntuvasti vuosittain, mutta kaupalliset palvelut laahasivat pahasti jäljessä. Meille syntyi ajatus ylöjärveläisestä kauppakeskuksesta, joka imuroi asiakkaansa muutaman kymmenen kilometrin säteeltä Elovainiosta. Lukuisten tahojen yhteistyön hedelmänä syntyikin Kauppakeskus Elo, Jaakko Pirtinaho kertaa.

Myönteisesti jalat maassa

Terttu ja Jaakko Pirtinaho vannovat myönteisyyden nimeen.
– Olemme pitäneet aina jalkamme tiukasti maassa. Olemme suhtautuneet uusiin asioihin ja ehdotuksiin myönteisesti. Kriittisyys on tärkeä hyve, mutta sillä ei saa tukahduttaa luovuutta, he korostavat.
Pirtinahot sanovat, että jokaisella vuosikymmenellä on muun muassa talouskriisinsä ja niiden mukanaan tuomat ongelmansa.
– Menneitä kolmea vuosikymmentä tutkiskellessamme olemme huomanneet, että loppujen lopuksi jokaisessa ajanjaksossa on ollut paljon hyvää ja myönteistä. Haasteet ovat vahvistaneet työintoamme ja selviytymistahtoamme, he toteavat.
Pirtinahot eivät halua liittyä ruikuttajien kuoroon.
– Jokainen yrittäjäksi heittäytyvä tietää olevansa oman onnensa seppä. Tekemällä työtä selviää eteenpäin, he lisäävät.

Ruokakauppa seuraa aikaa

– Ammattitaitoinen henkilökunta mahdollistaa monipuolisen ruokakaupan pyörittämisen, konkarikauppiaspari korostaa.
– Ammattitaitoinen henkilökunta mahdollistaa monipuolisen ruokakaupan pyörittämisen, konkarikauppiaspari korostaa.

– Lyhyesti kiteytettynä pidämme itseämme kansalaisten muonittajina, Terttu ja Jaakko Pirtinaho luonnehtivat.
Pirtinahojen nykyisessä päivittäistavarakaupassa K-Citymarket Ylöjärvessä on peräti 17000 tuotenimikettä.
Terttu Pirtinaho muistaa tapahtuman isänsä kioskista aikojen takaa. Hänen mielestään sattumus oli hyvin opettavainen.
– Toimin myyjänä kioskissa ja asiakasrouva saapui kyselemään Tropic-appelsiinimehutiivistettä. En tuolloin ollut kuullutkaan moisesta tuotteesta ja ilmaisin tietämättömyyteni. Kysyjä tuhahti: ”Mitä virkaa tällä koko kioskilla on. Saatte kyllä laittaa luukkunne kiinni.”
Terttu Pirtinaho sanoo päivittäistavarakaupan tuotemäärän kasvaneen räjähdysmäisesti kahden viime vuosikymmenen aikana.
– Eikä uusien tuotteiden ilmaantumiselle näy loppua. Päinvastoin, hän toteaa.
– Kokemuksemme mukaan kymmenestä uutuustuotteesta joko kaksi tai kolme kappaletta jää elämään. Tämä kuvaa hyvin tuote- ja tarjontapaljouden elinkaarta, Terttu Pirtinaho kertoo.

Asiakkaita kuunnellaan

Onko asiakas vai kauppias kuningas?
Terttu ja Jaakko Pirtinaho tietävät, että kaupan kehittäminen edellyttää tiivistä vuorovaikutusta kuluttajien ja kaupan toimijoiden kesken.
– Vuosia sitten kauppojen karkkivalikoimiin ilmestyi linnun löysiä ja rotan rykäisyjä. Asiakkaamme kertoi vakavasti perustellen, miksi elintarviketta loukkaavat tuotteet olisi syytä poistaa valikoimastamme. Tutkimme ja mietimme ehdotusta. Oivalsimme, että makeiskavalkadimme on laaja, joten yhden namupussin poisjättäminen ei vie meitä maalta merelle.

Kommentointi on suljettu.