Ladalla etelän lämpöön – tai sinnepäin

08.10.2014 08:30

Lada Kerho ry:n järjestämä Lada-marssi liikutti itärajan takaa tuotuja menopelejä viime lauantaina Antaverkassa Suomen Jäähdytystekniikan Museolla. Hämeenkyrön lentokentältä startannut marssi päättyi Antaverkkaan.
Kyseessä on joka vuosi eri paikassa järjestettävä Ladat etelän lämpöön -tapahtuma. Missä tuo etelä sitten on, siihen puuhamies Pasi Collander antaa varsin maailmoja syleilevän vastauksen.
– Kaikki, mitä on Nuorgamista alaspäin, on etelää. Alkuperäisen ajatuksen mukaan halusimme saada tapahtumia Etelä-Suomeenkin.
Collander toivoo, että Kanta-Ylöjärvelle saataisiin jokavuotinen Lada-marssi.
– Järjestetäänhän Itä-Aureessa joka itsenäisyyspäivä Lada-kulkue, hän antaa esimerkin.
Ennen Suomen Jäähdytystekniikan Museolle saapumista Ladat järjestyivät letkaan Härkilevontielle. Yleisö pääsi kummastelemaan mitä erikoisimpia Lada-malleja ja -virityksiä. Nähtiinpä museolla useita uudenkarheitakin Ladoja, joita ei Suomesta saa.
Ennen Suomen Jäähdytystekniikan Museolle saapumista Ladat järjestyivät letkaan Härkilevontielle. Yleisö pääsi kummastelemaan mitä erikoisimpia Lada-malleja ja -virityksiä. Nähtiinpä museolla useita uudenkarheitakin Ladoja, joita ei Suomesta saa.

Auto vie ja tuo mutta ei rikkaaksi tee ketään. Näin saattaa olla – varsinkin iäkkäiden kaarojen kanssa puuhastelevilla. Viime viikonloppuna tätä ei murehdittu, kun Ylöjärven teillä viiletti toinen toistaan erikoisempia idän ihmeitä, kun nämä osallistuivat Lada Kerho ry:n Ladat etelän lämpöön -letka-ajoon.
Tarkoituksena ei ollut kuitenkaan ajaa Ladalla Rivieralle taikka aurinkorannoille. Tapahtuman isännän Pasi Collanderin mukaan Ladat etelän lämpöön -tapahtumassa on kyse perinteestä ja uusien alueiden valtaamisesta.
– Lada-tapahtumat ovat rajoittuneet hyvin pitkälti Pohjois-Suomeen ja sanotaanko Kangasalan pohjoispuolelle. Haluamme nostaa Ladoja esiin etelämmässäkin. Tuo etelä-käsite on meillä liukuva. Sanotaanko, että kaikki Nuorgamin alapuolella on etelää. Tämä määritelmä ei ainakaan rajaa tapahtuman järjestämisaluetta liioin, Collander kertoo.
– Useassa Lada Kerhon tai kerholaisten järjestämässä omassa tapahtumassa on kyseessä letka-ajo, jollainen Hämeenkyröstä Ylöjärvelle pidetty marssikin oli. Jonkinlaisesta perinteestä on jo  kysymys. Tapahtumapaikasta siirrytään toiseen, ja tarkoituksena on herättää positiivista huomiota, hän kuvailee.
Lada-marssilla ei Collanderin mukaan ole mitään poliittista tausta-ajatusta, päinvastoin: kisaan on turha lähteä otsa rypyssä.
– Tämä on ehdottoman leikkimielinen juttu. Turha kireys otetaan pois piposta, vaikka vakavasti asiaan suhtaudummekin.
– Tarkoituksemme on pitää hauskaa ja tehdä sellaisia asioita, joita ei voi yleisellä tiellä tehdä. Saattaahan joku vaikkapa testata autonsa säätöjen onnistumista, Collander valottaa.

Kiertää Ladan lailla Suomea

Pasi Collander pani alulle Ylöjärven Lada-tapahtuman.
– Idea oli minun, mutta tekemistä helpotti Hämeenkyrön Lentokerhon myötämielinen suhtautuminen kiitoradan käyttöön.
Ladat etelän lämpöön -tapahtuma löytää itsensä vuosittain aivan uusista paikoista.
– Se on kiertävä vuotuinen tapahtuma, ja paikallinen isäntä tai emäntä järjestää ohjelman. Eli tapahtumamme on uniikki, mutta joku toinen voi myöhemmin käyttää samaa ideaa, Pasi Collander kertoo.

Lähti kuten Lada Hämeenkyröstä

Ladat etelän lämpöön -tempaus ei ole pelkästään rauhallista muodossa köröttelyä. Pasi Collander kertoo, että matkalla pääsi käyttelemään kaasujalkaa.
– Tarkoituksena oli kiihdytellä Ladoilla suljetulla alueella.
– Suurin eroavaisuus edellisvuosien Lada-rientoihin oli lentokentällä tapahtuva kiihdyttely. Ja koska Ladoissakin on nykyään ilmastointi vakiovarusteena, tutustuimme myös jäähdytystekniikan historiaan.
Tapahtuman ajatuksena oli päästä koettelemaan kunkin oman idän auton rajoja.
– Loppuvatpahan sitten puheet siitä, kenen Lada on nopein, Pasi Collander naurahtaa mutta vakavoituu:
– Nyt oli kerrankin mahdollisuus koettaa, kuinka oma auto kiihtyy ja mikä on loppunopeus.

Lada se miehen tiellä pitää

Ladat pesiytyivät Pyhän Mikaelin kappelin ympärille. Liikenteenohjaaja huolehti siitä, että autot ryhmittyivät mallinsa mukaiseen järjestykseen.
Ladat pesiytyivät Pyhän Mikaelin kappelin ympärille. Liikenteenohjaaja huolehti siitä, että autot ryhmittyivät mallinsa mukaiseen järjestykseen.

Collander kertoo, että tapahtumaan osallistuivat niin Lada-kerholaiset kuin muutkin idän ihmeistä kiinnostuneet.
– Kaikki, jotka Ladalla paikalle saapuivat, osallistuivat jollakin tavalla. Tapahtuma on ensisijaisesti suunnattu Lada-kerholaisille, mutta kaikki ne,  jotka ovat Ladoista kiinnostuneita, ovat tervetulleita autoja katsomaan.
Tapahtumaan osallistui liuta kaikkia Lada-versioita.
– Malleja oli takavetoisista, pyöreä- ja kanttilamppuisista etuvetoisiin Samaroihin ja 110-sarjaan. Lisäksi paikalle saapui nelivetoisia Nivoja. Erikoisuutena paikalle saapui Tekniikan Maailman ja Tuulilasin koeajama Lada 119 eli Kalina sekä Suomen ainoa Lada Priora.
Ladat etelän lämpöön -tapahtuman marssiosuus Hämeenkyrön ja Ylöjärven välillä sujui puhtaasti kilpailutta.
– Se oli siirtymäajo liikennesääntöjen mukaisesti. Toivoimme muun liikenteen ottavan huomioon sen, että halusimme pitää letkan mahdollisimman yhtenäisenä. Meitä väistäessä saattoi vaikka laskea, kuinka monta eri Lada-mallia bongaa.
Suomen Jäähdytystekniikan Museolla osallistujat pääsivät tutustumaan jäähdytystekniikan kehitykseen.
– Lisäksi tapahtumassa pidettiin rompetori ja harrastettiin tärkeintä eli makkaranpaistoa.

Tulevaisuus avoinna kuin Ladan ovet

Tapahtumassa oli esillä Suomen ainoa Lada Priora, jonka omistaa Pasi Collander. Auton on testannut Tuulilasi sekä Tekniikan Maailma. (Kuva: Pasi Collander)
Tapahtumassa oli esillä Suomen ainoa Lada Priora, jonka omistaa Pasi Collander. Auton on testannut Tuulilasi sekä Tekniikan Maailma. (Kuva: Pasi Collander)

Ensi vuonna Ylöjärvellä ei järjestetä kiertävää Ladat etelän lämpöön -tapahtumaa.
– Tosin muita Lada Kerhon tapahtumia on ensi vuonnakin Pirkanmaalla, joten jokin marssi saattaa näkyä Ylöjärvellä, Pasi Collander povaa.
Yhden kehitysidean Collander keksii, ja hän heittää pallon ylöjärveläisille.
– Ehkä voisi ajatella, että Kanta-Ylöjärvelläkin olisi jokin vuosittainen Lada-tapahtuma. Länsi-Aureessahan on jo perinteiset itsenäisyyspäiväajot, hän vihjaa.

Kommentointi on suljettu.