Lielahtikeskukseen siirtyvä yrittäjä: ”Käytävät hiljentyneet selvästi”

Uusi kauppakeidas panee Elon ahtaalle

Ylöjärveläinen Marjo Koskinen oli tämän vuoden alussa vaikean valinnan edessä. Lastenvaateliike Trendy Kidsiä neljä vuotta vetäneen naisen oli joko lopetettava yrittäminen tai muutettava liikkeensä uuteen paikkaan.
Koskinen valitsi jälkimmäisen vaihtoehdon. Pian Trendy Kidsin osoite vaihtuu Kauppakeskus Elosta uuteen Lielahtikeskukseen.
– Eloon jääminen ei ollut oikeastaan edes vaihtoehto. Väki on vähentynyt täällä niin paljon, ettei kauppa kerta kaikkiaan enää käy. Tiedän, että moni muukin yrittäjä on samasta asiasta huolissaan, Koskinen huokaa.
Yrittäjä Marjo Koskisen mukaan ylöjärveläiset ovat tottuneet asioimaan Tampereen Lielahdessa. Siksi häntä ei pelota siirtää yritystään pois puutarhakaupungista. – Kanta-asiakkaamme löytävät palvelumme myös Lielahtikeskuksesta, hän uskoo.

Yrittäjä Marjo Koskisen mukaan ylöjärveläiset ovat tottuneet asioimaan Tampereen Lielahdessa. Siksi häntä ei pelota siirtää yritystään pois puutarhakaupungista. – Kanta-asiakkaamme löytävät palvelumme myös Lielahtikeskuksesta, hän uskoo.

Markettikuteista poikkeavia lasten merkkivaatteita myyvä Trendy Kids on toiminut Kauppakeskus Elossa noin kahden vuoden ajan. Marjo Koskisen mukaan yrityksen myynti alkoi sakata ensi kerran noin vuosi sitten. Syy tähän on hänen mielestään selvä.
– Päivät alkavat olla tällaisia, yrittäjä sanoo ja osoittaa pääovensa edessä olevaa hiljaista käytävää.
– Ennen ihmisiä kulki liikkeen ohi koko ajan. Nyt sellainen on satunnaista. Niin moni yritys on lopettanut toimintansa Elossa, että eihän se ole voinut olla näkymättä, hän jatkaa.
Jokin aika sitten Kauppakeskus Elo menetti kaksi suurta vuokralaistaan, kun sekä Halpa-Halli että konkurssiin ajautunut Tiimari sulkivat Ylöjärven myymälänsä. Sokkilähdöt aiheuttivat Eloon tyhjiön, jota ei Koskisen mukaan ole onnistuttu täyttämään vieläkään.
– Taantumastahan se varmaan johtuu. Se on iskenyt niin kauppakeskukseen kuin meihin yrittäjiinkin, hän järkeilee.
Muutama Elon yritys on tehnyt tilanteesta omat johtopäätöksensä ja suunnannut muualle. Viime viikolla Länsi-Tampereelle avattu hulppea Lielahtikeskus on jo ehtinyt viedä Ylöjärveltä muun muassa naisten trendikoruja ja -asusteita kauppaavan Glitter-myymälän.
Elokuun lopulla on Trendy Kidsin vuoro.
– Vuokrasopimuksemme Elossa päättyy silloin, emmekä aio uusia sitä. Kokeilemme menestymistä Lielahdessa hieman erilaisella konseptilla kuin täällä Ylöjärvellä, Koskinen kertoo.

Vastassa koko Lielahti

Lielahtikeskuksen kauppakeskusjohtaja Hanna Saario oli uuden ostospaikan avajaispäivänä yhtä hymyä. – Länsi-Tampereelta on puuttunut juuri tällainen kohtaamis- ja hengailupaikka.

Lielahtikeskuksen kauppakeskusjohtaja Hanna Saario oli uuden ostospaikan avajaispäivänä yhtä hymyä. – Länsi-Tampereelta on puuttunut juuri tällainen kohtaamis- ja hengailupaikka.

Uusi Lielahtikeskus on Kauppakeskus Elolle merkittävä kilpailija, myöntää Sponda Oy:n kauppakeskuspäällikkö Timo Matinlompolo. Ylöjärveläisittäin tilanteen tekee erityisen hankalaksi se, että Elo joutuu periaatteessa kamppailemaan yksin kokonaista kaupunginosaa vastaan.
– Lielahden palveluvalikoima on erittäin laaja ja uuden kauppakeskuksen myötä se paranee entisestään, yrityksiä Kauppakeskus Eloon työkseen houkutteleva Matinlompolo miettii.
Vuonna 2009 ovensa avannut Elo on tähän asti tunnettu eräänlaisena läheisenä paikalliskeskuksena. Tiukentunut kilpailu ja yhä alamaissa olevat maailmantalouden käyrät ovat kuitenkin pakottaneet Matinlompolon ja kumppanit kyseenalaistamaan monta liikekeskuksen perusajatusta.
Muutoksiltakaan ei välttämättä vältytä.
– Voimme vastata aiempaa tiukempaan tilanteeseen miettimällä pitkän tähtäimen suunnitelmiamme uusiksi. Kehitysideoita pyöritellään koko ajan, mutta toistaiseksi niistä ei ole mitään kerrottavaa. Kaikenlaisia ajatuksia on vireillä, sen voin sanoa, Matinlompolo kommentoi.
Kauppakeskusjohtaja korostaa, ettei Elon leirissä olla Lielahtikeskuksesta huolissaan. Vaikka lähikilpailijan avajaisia vietettiin vasta hiljattain, oli uuden ostoskeitaan perustaminen tiedossa jo pari vuotta.
– Sikäli tämä asia ei ole meille mikään uutinen, Matinlompolo sanoo.

Vaatealan jätit pysyvät Ylöjärvellä

Glitterin ja Trendy Kidsin ohella Lielahtikeskuksessa palveluitaan tarjoaa jatkossa tukku muitakin ylöjärveläisille tuttuja liikkeitä. Merkittävimmät Elon kilpailijan riveihin liittyvät toimijat ovat vaatekauppaketjut Dressmann, Lindex ja Seppälä. Ne kuitenkin jatkavat edelleen toimintaansa myös Ylöjärvellä.
Lindexin ja Seppälän yhteisestä konsernitiedotuksesta kerrotaan, ettei Lielahtikeskuksen myymälöiden avaaminen vaikuta kummankaan ketjun suunnitelmiin Ylöjärvellä. Dressmann-konsernista asiaa ei kommentoitu lehdellemme ennen tämän numeron painoon menoa.
Timo Matinlompoloa vaatealan jättien kiinnostuminen Lielahtikeskuksesta ei yllättänyt. Kauppakeskuspäällikön mukaan asiassa on kyse eräänlaisesta lumipalloefektistä.
– Kun varmistui, että vetovoimainen Hennes & Mauritz tulee Lielahteen, muutkin alan ketjut kiinnostuivat paikasta, Matinlompolo arvelee.
Kauppakeskus Elon tulevaisuuteen Matinlompolo suhtautuu varovaisen toiveikkaasti. Vaikka ajat ovat vaikeat, kauppakeskuspäällikkö näkee Elon kilpailevan osin eri asiakkaista kuin Lielahtikeskuksen.
– Vaikutusalueemme ulottuu pitkälle länteen kohti Vaasaa. Lisäksi meillä on edelleen noin 40 hyvää liikettä riveissämme, ja neuvotteluja uusien tulijoiden kanssa käydään koko ajan.

+++++
Mitä mieltä sinä olet Kauppakeskus Elon nykytilasta? Kommentoi aihetta alla!

Lielahtikeskus

Mikä: 24. huhtikuuta avattu uusi kauppakeskus.
Sijainti: Ylöjärven rajan tuntumassa Tampereen Lielahdessa.
Yrityksiä: mm. H&M, Lindex, Seppälä, Cubus, Iittala, M Room, Puls & Träning, Wayne’s Coffee ja Pet Kingdom.
Julkiset palvelut: kirjasto, terveysasema, hammashoitola, äitiys- ja lastenneuvola sekä ikäihmisten palvelukeskus.
Muuta: liitetty katetulla käytävällä Lielahden Prismaan.

”Lännessä on paljon potentiaalia”

Vastikään avatun Lielahtikeskuksen kauppakeskusjohtaja Hanna Saario kertoo uuden liikekeitaan tavoitteiden olevan alusta alkaen korkealla. Tähtäimessä ovat noin kahden ja puolen miljoonan kävijän vuosilukemat.
– Aiomme markkinoida palveluitamme Ylöjärveä ja Hämeenkyröä myöten. Lännessä on paljon potentiaalisia asiakkaita, Saario kommentoi Ylöjärven suunnan näkymiä.
Tällä hetkellä Lielahtikeskuksen liiketiloista on vuokrattuna noin 90 prosenttia. Kauppakeskus Elossa Ylöjärvellä vastaava luku on alle 80.

Kommentit (5)

  1. Päivi Ellä

    Vaikka ei ole omaa autoa,silti voi olla euroja käytössä.
    Yleensä isot kauppakeskukset ilmoittelee,kuinka yleisillä kulkuneuvoilla pääsee ostoksille.
    Moni muukin on ollut samaa mieltä.
    Kaikkea hyvää Elon tulevaisuudelle!

  2. Jukka Keskinen

    Elon ongelmana on ylöjärveläiset asiakkaat; meille kaikki on kallista, kotona kahvikupponenkaan ei maksa mitään pullasta puhumattakaan! Tämä oma takapajulamme alkaa Teivon ABC:ltä ja päättyy Metsäkylän Shellille! Kaikki on tehty ”sinne päin” mahdollisimman halvalla ja vaatimattomasti, ihan niin kuin me ”kanta” ylöjärveläiset haluamme! Se vaan ei ole tätä päivää ja se näkyy niin Soppeenmäessä, Liikekulmilla ja Elossa! Täällä asuu jo paljon muualta muuttaneita, joille nykyinen palvelu-/puitetaso ei riitä, pitäisi tulla 2010-luvulle, että saataisiin liikehuoneistot vuokrattua ja eurot kotiutettua. Ensin pitäisi tietty saada esim. Eloon joku kunnon ”veturi”, koska sellainen sieltä puuttuu. Alko olisi luonteva, koska Liikekulmilla se menee hukkaan ja on valikoimaltaan tilojensa takia suorastaa surkea, mutta sehän tietty meille kanta ylöjärveläisille riittää, mutta entäs ne muut? Päivittäisissä asioinneissa tuoteryhmästä ja palveluista riippumatta on liikaa tilanteita, että on vain yksinkertaisesti pakko mennä vähintään Lielahteen saakka! Kulkuyhteydet ja pysäköinti ovat merkittävä tekijä kauppapaikkaa valittaessa. Vuorentaustasta, Siivikkalasta ja Mäkkylänrinteestä on luonnikkaampaa ajaa Lielahteen jo siksi, että siellä on hyvien palvelujen lisäksi jo paljon katettua pysäköintitilaa kattavien ja nykyaikaisten palvelujen lisäksi! Itselleni Elon tilanne ei ainakaan ole mikään uutinen, päin vastoin odotin vastaavaa tapahtumaketjua jo paljon aikaisemmin!

  3. Riitta Koskinen

    Kun Matkahuollon sivuilta hakee bussiaikataulua välille Asuntila – Elovainion kauppakeskus Elo saa vastaukseksi ”Annetuilla hakuehdoilla ei löytynyt yhtään yhteyttä”… – Toinen juttu on se, että aiemmin esimerkiksi Pilkingtonilla kohtuullisesti ansaitseva työväki saattoi poiketa Elon erikoiskaupoissakin ostoksille, mutta sattuneesta syystä näin ei enää ole. – Eikä tämä ole varmasti ainoa sattuma laatuaan. – Joissakin hankinnoissa kuluttajien epävarmuus tulevaisuudesta ja jatkuvuudesta aina näkyy!

  4. R Virta

    On todella vahinko, että Elon liikevalikoima hiipuu yksi toisensa jälkeen. Ja missä on vika? Asiakkaana arvostan hyvää palvelua ja tavaravalikoimaa, jolla on hyvä hinta-laatusuhde. Halpis-ketjuja löytää jokaisesta muustakin kauppakeskuksesta, en juokse niitten perässä. Kauppakeskuksesta pitää löytyä jotain extraa. Jotain sellaista, jota muualla ei ole.
    Missä ovat sisustus- ja antiikkiliikkeet, kirpputorit, kuntosalit, kauneuskeskukset, pientarvikekaupat? Entä viihtyisät, paikallisten leipomoiden pikkukahvilat, joissa voi rauhassa tapailla ystävien kanssa? Laaja ja avara kahvio tuloaulassa ei sitä tarjoa!
    Olisiko paikallaan tehdä galluppeja siitä, mitä me ostajat toivoisimme kauppakeskuksestamme löytyvän?

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?