20-vuotiaalla on vahva asema kotimaassa, ja vienti kasvaa voimakkaasti

22.01.2014 08:50

Ylöjärven kaupungin vuoden 2014 elinkeinopalkinnon saanut kosmetiikkavalmistaja Sim Finland Oy on vallannut luomillaan hajusteettomilla tuotteilla vahvan aseman hiusalan ammattilaisten keskuudessa.
Edelläkävijän vaihtoehdot kiinnostavat kovasti ulkomaalaisiakin. Vienti vetää koko ajan paremmin kasvattaen ylöjärveläisyrityksen liikevaihtoa.
Veljekset Tatu ja Jyri Viherma uskovat, että suomalaisen hiusalan konkarin Seppo Iso-Mustajärven   synnyttämä menestystarina kantaa pitkälle tulevaisuuteen.
Toimitusjohtaja Tatu Viherma on vakuuttunut siitä, että Sim Finland saavuttaa 10 miljoonan euron liikevaihdon 20. toimintavuotenaan.
Toimitusjohtaja Tatu Viherma on vakuuttunut siitä, että Sim Finland saavuttaa 10 miljoonan euron liikevaihdon 20. toimintavuotenaan.

Suurikokoisen pussikruunun kristallit välkkyvät kilvan tammikuisen pakkaspäivän heleän auringon säteiden kanssa Sim Finland Oy:n avarassa pääaulassa Elovainiolla.
Toimitusjohtaja Tatu Viherma ja vientijohtaja Jyri Viherma paistattelevat valomeressä. Veljekset iloitsevat kymmenennen kerran jaetun Ylöjärven kaupungin elinkeinopalkinnon tulemisesta kosmetiikkavalmistajalle.
– Huomionosoitus merkitsee meille erittäin paljon. Tunnustus on paras 20-vuotislahjamme, he kiittelevät.
Ketteräliikkeiset veljekset astelevat kiiltäviä kiviportaita toiseen kerrokseen ja kertovat firmaan kuuluvan runsaasti hyvää.
Tatu Viherma iloitsee, että yrityksen tilauskanta on heti vuoden alussa suurempi kuin milloinkaan kahden vuosikymmenen aikana. Hänen mukaansa asema vahvistuu, kun vanhat asiakkaat säilyvät ja uusia tulee hyvän kellon kannustamina sankoin joukoin. Perälauta ei vuoda.
– Kotimaiset hiusalan ammattilaiset ovat löytäneet hienosti tuotteemme. Viidakkorumpu kumisee, ja asiakkaiden joukko laajenee. Pieteetillä hoidettavat kotimarkkinat merkitsevät meille toiminnan peruskalliota. Myös Hyvän Ilman Kampaamo -konseptimme kerää koko ajan uusia toimijoita, joita on jo lähes 300 eri puolilla maatamme, toimitusjohtaja arvottaa.
Jyri Viherma on maailmalla runsaat 200 päivää vuodessa. Sim Finlandin jalostamat hajusteettomat kampaamotuotteet herättävät kiinnostusta joka puolella maapalloa. Suomalainen innovaatio tekee pitkäjänteisen markkinointityön ansiosta kauppansa. Vientimaiden joukko laajenee, ja liikevaihto kasvaa.
Sim Finland on saanut vahvan jalansijan niin kotimaassa kuin ulkomaillakin private label -puolella eli kauppojen omien nimikkotuotteiden valmistajana.
– Eteenpäin menoamme voi kuvata suorastaan rajuksi, Tatu Viherma luonnehtii.
Vahva myötätuuli on kannustanut Sim Finlandia palkkaamaan lisää työntekijöitä.
– Meitä on jo 70, toimitusjohtaja laskee.
– Lisäksi tarvitsemme vuokratyöntekijöitä, joiden turvin tasaamme kiirepiikkejä, hän lisää.
Tatu Viherma korostaa, että yritys pitää kynsin ja hampain kiinni nopean ja luotettavan tavarantoimittajan maineestaan.
– Tuotannon tarkka ja järkevä suunnittelu on avainasemassa, kun haluamme säilyttää salamannopean reagoimisen asiakkaiden yhteydenottoihin, Tatu Viherma korostaa.

Jokainen vuosi on tuonut kasvua

20 vuoden ikään ehtivä Sim Finland Oy on voimakkaasti kehittyvä ja kasvava perheyritys.
Tatu Viherma sanoo, että liikevaihtopylväs on piirretty edellistä korkeammaksi joka vuosi.
– Jos olemme tarkkoja, niin kahteen vuosikymmeneen mahtuu yksi vuosi, jolloin kasvua ei tullut. Kun maailma heräsi sikainfluenssauhkaan, valmistimme käsihuuhdetta jopa  satatuhatta pulloa päivässä eli liki kolme miljoonaa pakkausta muutaman kuukauden aikana. Tuolloin taottiin liikevaihto, jonka tuntuva ylittäminen seuraavana vuonna ei ollut realistinen, toimitusjohtaja muistelee.
Sim Finland tahkosi 8,7 miljoonan euron suuruisen liikevaihdon viime vuonna.
Viennin arvo on noin kaksi miljoonaa euroa.
Sopimusvalmistus ja private label -tuotanto keräävät vajaan kahden miljoonan euron myynnin. Näiden kasvu oli huikeat 40 prosenttia viime vuonna. Tatu Viherma arvioi, että kysynnän kehitys jatkuu vahvana tulevaisuudessakin.
Kampaamotuotteiden kotimaan kauppa pyörittää viisi miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja vakuuttaa, että yritys haluaa säilyttää vastaisuudessakin lujan otteen Suomen kamaralla. Suomi-neidon eri kolkilla ahkeroi 18 myyjää.
– Meidän asiakaskuntamme on kotimaassa hyvin laaja ja monipuolinen. Valmistamiamme hiusten- ja ihonhoitotuotteita löytyy niin alan erikoisliikkeistä, päivittäistavarakaupoista kuin apteekeista, Tatu Viherma mainitsee.
– Olemme aktiivisesti kasvunjanoinen yritys jatkossakin, toimitusjohtaja lupaa.

Suomalainen laatu konkretisoituu

Kun Suomen vienti tökkii, moni kritisoi kansakunnan lujaa uskoa sinivalkoisten tuotteiden korkeaan laatuun ja muistuttaa, että tasokasta osataan tehdä muuallakin.
Vientijohtaja Jyri Viherma tekee Sim Finlandin tuotteita tunnetuksi runsaan kahdensadan päivän ajan vuodessa eri puolilla maailmaa.
– Kyllä suomalaisuuteen liitetään helposti luotettavuus ja korkea taso. Lisäksi maatamme arvostetaan turvallisuutensa ja puhtautensa ansiosta, hän sanoo.
Jyri Viherma neuvoo satsaamaan henkilökohtaisiin kontakteihin ulkomaankaupan valtaamisessa.
– On mentävä asiakkaiden luo ja jaksettava kertoa tuotteistaan. Työ on pitkäjänteistä. Kauppa syntyy ja yhteistyö tiivistyy tavallisesti monen vuoden ponnistelujen hedelmänä. Meillä on erinomaisia esimerkkejä messuilta. Tapaamme potentiaalisia asiakkaita ja pidämme asiaamme vireillä, vaikka tilausta ei syntyisikään tässä ja nyt. Ihmiset muistavat tapaamiset ja aikansa tilannetta seurattuaan ovat valmiita yhteistyöhön.
Vientijohtaja puhuu myös kansainvälisten messujen puolesta.  Sim Finland esittäytyy noin kuusilla merkittävillä messuilla vuoden aikana.
Tatu Viherma nostaa esiin itänaapurin markkinat.
– Neuvostoliiton aikana venäläiset oppivat siihen, että suomalaiset pitävät lupauksensa kaikkien sopimusehtojen lunastamisessa. Viemme paljon Moskovan alueelle. Siellä saamme tuta, että meihin luotetaan jokaisella tasolla.
Tatu Viherma mainitsee, että Euroopassa on kansoja, joiden kaupantekokulttuuriin kuuluu, että tavara luvataan toimittaa tietyn ajan kuluttua mutta että asiakas joutuu pettymään ja kyselemään tilausten perään.
Viherma korostaa, että hyveisiin ei saa linnoittautua vaan että luottamus on lunastettava teoillaan joka päivä.
– Monella sektorilla tuijotetaan mustavalkoisesti edullisuutta. Vähiten maksava vetää pisimmän korren. Näin ollen on päivänselvää, että esimerkiksi Aasiasta löytyy monta valmistajaa, jotka tekevät samppoot ja muut kosmetiikkatuotteet meitä halvemmalla, vientijohtaja miettii.
– Meidän toimintakulttuurimme rakentuu tietoiselle valinnalle, että emme ole edullisin. Rynnistämme markkinoille toimitusvarmuuden ja laatutuotteiden kärjellä, Jyri Viherma linjaa.
Toimitusjohtaja Tatu Viherma muistuttaa, että esimerkiksi moni private label -asiakas vierastaa sitä, että nimikkotuotteissa lukee ”Made in China”.
– En pelkää, että viime vuosina monella toimialalla vellonut Kiina-ilmiö koituisi meidän arkemme ongelmaksi. Kotimaassa ja ulkomailla on paljon asiakkaita, jotka arvostavat muutakin kuin pientä hintaa, Tatu Viherma tietää.

Tuotekehittely on jatkuvaa

Tatu Viherma nostaa Sim Finlandin keskeiseksi menestystekijäksi määrätietoisen ja jatkuvan tuotekehityksen.
– Meillä on pöytälaatikoissamme hyvin runsaasti reseptejä, jotka oma laboratoriomme on tuottanut. Hyvin useasti käy niin, että asiakkaamme ottaa meihin yhteyden ja toivoo, että jalostaisimme tietynlaisen tuotteen. Meillä onkin vastaus valmiina testattuna reseptinä, joten pystymme räätälöimään ripeästi tuotteen, toimitusjohtaja kertoo.
Tatu Viherma korostaa, että tuotekehitystä ei saa laiminlyödä missään olosuhteissa.
– Yrityksemme onnena on, että laboratoriohenkilökuntamme on erittäin motivoitunutta ja haasteissaan viihtyvää. Tämä on tärkeää siksi, että tuotekehityksen kaari on poikkeuksellisen pitkä eli tavallisesti noin kaksi vuotta kaikkine säilyvyyteen, stabiiliuteen sekä muihin yksityiskohtiin liittyvine asioineen.
Ylöjärveläisvalmistajan tuoterepertuaari käsittää noin kaksituhatta nimikettä.
– Niistä omia valmisteitamme on noin puolet eli tuhat, Tatu Viherma tarkentaa.

Hajusteettomuus on suuri juttu

Uraauurtava toiminta hajusteettomien tuotteiden kehittäjänä ja valmistajana on tehnyt Sim Finlandista poikkeuksellisen kiinnostavan yrityksen kansainvälisesti.
Toimitusjohtaja Tatu Viherman mukaan maailmalla on vielä runsaasti valkoisia alueita, joissa vaihtoehtotuotteista ei ole tietoakaan.
– Jotkin pitävät hajusteettomia tuotteita tylsinä, kun tuoksu on poissa. Yhtenä pääsääntönä voi pitää sitä, että mitä etelämmäksi maapallolla mennään, sitä voimakkaammin tuoksut leijuvat ilmassa.
Hän tietää, että muun muassa kotimaassa moni parturi-kampaamoalan yrittäjä on voinut pitää ammattinsa, kun tarjolla on terveyttä edistäviä tuotteita.
– Moni parturi-kampaaja on joutunut luopumaan leipäpuustaan, kun päivittäin käytössä olevat aineet ovat altistaneet sairauksille. Allergiat ovat tuiki yleisiä.
– Nykyään moni parturi-kampaamoalalle tuleva nuori yrittäjä ajattelee valmiiksi pitkälle tulevaisuuteen ja aloittaa koko uransa hajusteettomien tuotteiden turvin.
Tatu Viherma painottaakin, että Sim Finlandin arvoihin lukeutuu työskentely kaikkinaisen turvallisuuden vahvistamiseksi.
– Terveysriskien ja haittojen minimointi koituu niin ammattilaisten kuin yksittäisten kuluttajien hyväksi, hän korostaa.

Kaikki saman katon alla

Omavaraisuus ja kattavuus ovat Sim Finlandin pärjäämisen kivijalkoja.
Tatu Viherma toteaa yrityksen luottavan siihen, että asiat hoituvat parhaiten omana työnä.
– Moni kollegayritys ostaa ulkopuolelta esimerkiksi laboratorio- eli tuotekehityksen sekä mainostoimistopalvelut.
– Meidän graafinen osastomme suunnittelee muun muassa pakkaukset. Kuva on tärkeässä polttopisteessä kaikessa markkinoinnissa, joten olemme satsanneet osastoon voimakkaasti, toimitusjohtaja sanoo.
Viherma kiittää yrityksen vuonna 2004 Elovainiolle valmistuneita tiloja.
– Arjessa olemme havainneet, että sijaitsemme todellisella paraatipaikalla. Tuotanto- ja toimitilat ovat vilkkaasti liikennöidyn Vaasantien varrella, jossa tuhannet silmäparit rekisteröivät meidät päivittäin.
– Olemme todella erinomaisessa paikassa Helsingin-moottoritien päässä. Olemme hyötyneet paljon siitä, että Tampere–Pirkkala-lentokenttä on vain varttitunnin ajomatkan päässä. Lentoyhteydet ulkomaille toimivat erinomaisesti.
Tatu Viherma toivoo, että Tampereen kaupunkiseutu ymmärtää lentokentän ison merkityksen.

Käsihuuhteen opetus pidetään muistissa

Sim Finland Oy:ssä muistetaan aina vuosi 2009, jolloin sikafluenssa herätti maailman.
Tatu Viherma kertoo, että yritys osoitti tuolloin innovatiivisuutensa ja reagoimisvalmiutensa.
– Olin Hollannissa, kun kansainvälinen tiedottaminen paiskasi sikafluenssaepidemian laajaan tietoisuuteen. Laitoimme heti yrityksemme pyörät kirskumaan, koska meillä oli kaikki valmiudet alkaa valmistaa käsihuudetta, jolla tartuntaa tehokkaasti torjutaan.
Tatu ja Jyrki Viherma kertovat, että he saivat ensimmäisen kerran idean käsihuuhteesta jo vuonna 1996 Amerikassa. Oivallukseen tarttuminen koitui sittemmin Sim Finlandin todelliseksi onnenpotkuksi.
Tatu Viherma muistaa, miten yritys jakoi tuhansia käsihuuhdenäytteitään ja kuinka kysyntä räjähti.
– Suuressa ja loputtoman tuntuisessa menekissä ongelmaksi muodostui, mistä saa oikea-aikaisesti ja riittävästi pulloja huuhteen jakelemista varten. Asia järjestyi.
Toimitusjohtaja päivittelee edelleenkin, miten yritys teki kolme miljoonaa pulloa käsihuuhdetta neljässä kuukaudessa. Hänen mielestään työvuorojen perustaminen, raaka-aineiden hankkiminen sekä logistiikka pelasivat upeasti. Rutistus opetti ja kasvatti similäisistä todellisia selviytyjiä.
– Teimme satatuhatta pulloa päivässä. Määrä on huikea millä mittarilla tarkasteltuna vain.

”Ensimmäinen tulija lisäsi Elovainion vetovoimaa”

– Sim Finland Oy on Elovainion alueen ensimmäisiä toimijoita. Näkyvällä paikalla sijaitseva yritys on houkutellut muita erinomaisia firmoja paikkakunnalle, Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Kotiranta sanoi tiistaiaamuna luovuttaessaan kaupungin vuoden 2014 elinkeinopalkintoa toimitusjohtaja Tatu Vihermalle.
Toimitusjohtaja Tatu Viherma (vas.) otti vastaan Ylöjärven kaupungin vuoden 2014 elinkeinopalkinnon kaupunginjohtaja Pentti Sivuselta. Kukat ojensi Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki.
Toimitusjohtaja Tatu Viherma (vas.) otti vastaan Ylöjärven kaupungin vuoden 2014 elinkeinopalkinnon kaupunginjohtaja Pentti Sivuselta. Kukat ojensi Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki.

Hallituksen puheenjohtaja Mika Kotiranta korosti, että Sim Finland Oy:n saapuminen kasvukaupunkiin käy oppitunnista yrittäjän ja kaupungin tiiviistä yhteistyöstä.
– Sim Finland etsi aktiivisesti uuden toimipaikan tonttia Tampereelta, joka ei tarttunut heti härkää sarvista, Kotiranta muistaa.
– Meidän elinkeinoyhtiömme silloinen toimitusjohtaja Ari Tuulentie oli saanut vihiä Seppo Iso-Mustajärven suunnitelmista. Tuulentie kutsui Sim Finlandin johdon Ylöjärvelle tutustumaan potentiaaliseen tonttiin. Asia ratkesi täydellisesti neljän päivän aikana. Ylöjärvi vastasi yrittäjän huutoon, puheenjohtaja kertoi.
Kotiranta kiitti Sim Finland Oy:tä menestyksellisestä ja määrätietoisesta toiminnasta.
– Jokainen vuosi on merkinnyt voimakasta eteenpäin menoa. Olette palkanneet koko ajan lisää uutta työvoimaa ja pitäneet tiukasti toimintanne koti-Suomessa, hän kehui.
Puheenjohtaja sanoi, että jokainen ylöjärveläisen yrityksen menestystarina vahvistaa koko paikkakunnan kuntakuvaa.
– Ylöjärvi profiloituu aktiiviseksi elinkeinopolitiikan toteuttajaksi. Imagon rakentamisessa tarvitsemme jokaisen tuen.

Kommentointi on suljettu.