Lahjoja saatetaan ostaa aiempaa vähemmän, mutta ruoasta ei tingitä

Ylöjärveläiskaupoissa uskotaan joulun voimaan

Vaikka yleinen taloustilanne on Suomessa heikko, uskovat ylöjärveläisliikkeet joulumyynnin nousevan vähintään kohtuulliselle tasolle. Ennätyslukemia myynnissä ei tehdä, mutta suomalaisten kuluttajien uskotaan käyttävän edelleen melko paljon rahaa jouluhankintoihin.
Joulukuusi, lahjapaketit ja katossa roikkuva joulupukki ottavat asiakkaat vastaan Kauppakeskus Elossa.

Joulukuusi, lahjapaketit ja katossa roikkuva joulupukki ottavat asiakkaat vastaan Kauppakeskus Elossa.

Ylöjärven K-citymarketin kauppias Jaakko Pirtinaho luottaa siihen, että joulukauppa käy etenkin ruokaosastolla aivan kuten ennenkin.
– Joulu on perheiden, lasten ja ystävien yhteinen juhla, jonka aikana halutaan nauttia hyvästä ruoasta, Pirtinaho linjaa.
Hänen mukaansa etenkin erilaiset laatikot ja kinkut menevät hyvin kaupaksi. Myös suklaakonvehteja ostetaan runsain mitoin muiden päivittäistavaroiden ohella.
Pirtinaho uskoo, että myös K-citymarketin tavarapuolella riittää vilinää.
– Lahjaksi ostetaan tavaroita, koska lapsia ja ystäviä halutaan aina muistaa. Lahjojen antamisella on Suomessa pitkät perinteet.
Pirtinaho sanoo, että heikon taloustilanteen vuoksi ihmiset ovat kuitenkin entistä tarkempia ostoksia tehdessään.
– Nyt ostetaan vain tarpeeseen. En kuitenkaan usko, että taloustaantuma vaikuttaa kokonaisuuteen kovinkaan paljoa.

Riistakamera kiinnostaa

Ulkoiluun, retkeilyyn, metsästykseen ja kalastukseen keskittyneen Erätukun myymäläpäällikkö Anne Mikkola odottaa joulun alusviikoilta hyviä myyntilukuja.
– Lahjojen ostajat ovat olleet liikkeellä jo tovin. Toki odotamme kiireen yhä kasvavan.
Mikkola tosin toteaa, että Suomessa vallitseva taloustilanne vaikuttanee jonkin verran lahjojen ostovilkkauteen.
– Meillä ei tosin ole vertailulukuja viime vuoteen, koska olemme niin nuori liike täällä.
Erätukun hittituote on tänä jouluna ilmeisesti riistakamera. Kameroita on jo nyt ostettu yllättävänkin paljon.
– Myös miesten ja naisten neuleet ovat kysyttyjä. Lisäksi meillä on nyt tarjolla nuorille aikuisille uudistunut vaatemallisto. Ne vaatteet ovat tyylikkäitä ja todella hyvin suunniteltuja, Mikkola kertoo.

Juhlavaatteita lapsille

Joulutunnelman toivotaan houkuttelevan ihmiset ostoksille.

Joulutunnelman toivotaan houkuttelevan ihmiset ostoksille.

Muiden kauppiaiden tapaan lastenvaateliike Trendy Kidsin yrittäjä Marjo Keskinen toivoo kaupan käyvän kiivaasti tulevina päivinä.
– Jaksan aina uskoa jouluun. Toki myynti voi olla hieman huonompaa kuin viime vuonna, mutta uskon, että kauppa käy ihan hyvin.
Keskinen myöntää, että ihmiset ovat olleet erittäin tarkkoja rahojensa käytössä. Vaikea taloustilanne näkyy.
– Jos tilanne muuttuu vielä tätä vuotta huonommaksi, voi melkein laittaa lapun luukulle, Keskinen naurahtaa.
Keskisen mukaan joululahjoja on ostettu jo parin viikon ajan.
– Lasten juhlavaatteita on myyty aika paljon, vaikka meillä ei mitään varsinaista hittituotetta ole. Tyypillinen asiakkaamme on lapsiperheen äiti.

Kännyköitä ja liittymiä

Arcticall Tietoliikenne Shopin myymäläpäällikkö Aki Mielonen sanoo, että toistaiseksi joulumyynti ei ole lähtenyt käyntiin aivan odotetusti.
– Tällä viikolla alkaa kuitenkin varmaan tapahtua kunnolla, jos vanhat merkit pitävät paikkansa. Odotamme kovaa myyntiä, Mielonen toteaa.
Mielonen ei usko taloustaantuman vaikuttavan juuri mitenkään tämän joulun kaupankäyntiin.  Arcticallin myydyimpiä tuotteita tänä jouluna ovat erilaiset kannettavat tietokoneet sekä tietyt matkapuhelinmallit.
– Matkapuhelimista Samsungin S4-malli sekä Nokia Lumian useat mallit ovat kysytyimpiä. Lisäksi esimerkiksi mobiililaajakaistaliittymiä menee aika paljon.

Odotukset viime vuoden tasolla

Kaupan liiton ennusteen mukaan joulukuun vähittäiskaupan liikevaihto yltää viime vuoden tasolle taloustaantumasta huolimatta. Vuosi sitten joulukauppa ylsi reilun prosentin kasvuun.

Kaupan liiton tuoreen joulukyselyn mukaan lähes 70 prosenttia kuluttajista aikoo pitää jouluhankintansa tänä vuonna viime vuoden tasolla.
Viimevuotista enemmän rahaa arvioi käyttävänsä reilut 10 prosenttia kuluttajista. Lähes joka viides puolestaan suunnittelee leikkaavansa joulukulutustaan viime vuodesta.
Alle 40-vuotiaista naisista peräti 21 prosenttia aikoo lisätä rahan käyttöään jouluna. Samalla kuitenkin yli 40-vuotiaista naisista 23 prosenttia aikoo vähentää rahan menoa.
Viidesosa kouluikäisten ja teini-ikäisten lasten perheistä aikoo lisätä rahan käyttöään. Sen sijaan 7–12-vuotiaiden lasten perheistä vain 12 prosenttia aikoo lisätä kulutustaan.
Jouluna kellojen, korujen ja kirjojen myynti kasvaa yli 100 prosenttia keskimääräisestä kuukausimyynnistä.
Myös kodin tekniikka, lelut, kukat, sisustustarvikkeet, vaatteet ja urheiluvälineet kasvattavat myyntiään 30–65 prosenttia keskimääräiseen kuukauteen verrattuna.
Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset käyttävät omiin jouluvalmisteluihinsa ja lahjahankintoihin keskimäärin lähes 400 euroa. Pelkkiin joululahjoihin käytetään 279 euroa, joista tavaroiden osuus on 186 euroa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?