Sivutoimena fanaattisuus

25.10.2013 10:05

Miltä kuulostaisi oma West Ham United -tuttipullo tai ruokalappu? Entä Manchester City -tuttisetti?
Ylöjärven Asuntilasta löytyvät nämä kaikki ja vähän enemmänkin. Keväällä kaupunkiin muuttaneen Johanna Hieta-aron Sporttifani-yritys myy ja maahantuo fanituotteita, joita ei muualta Suomesta saa.
– Eniten kaupaksi menee NHL-lippiksiä ja -pipoja. Myös pienten lasten tuotteet ja jalkapallokaulaliinat ovat suosittuja, yrittäjä kertoo.
– Jääkiekon NHL-liigan pipot ja lippahatut ovat Sporttifanin selvästi myydyimpiä tuotteita, Johanna Hieta-aro kertoo.
– Jääkiekon NHL-liigan pipot ja lippahatut ovat Sporttifanin selvästi myydyimpiä tuotteita, Johanna Hieta-aro kertoo.

Maallikon korvaan erikoiselta kuulostavan liiketoiminnan tarina alkoi vuonna 2009, kun Hieta-aro palaili äitiyslomaltaan työelämään. Täysipäiväinen huhkiminen urheiluvälineliikkeessä ei enää jaksanut kiinnostaa, mutta palo alaa kohtaan oli kova.
– Sekä minä että mieheni olemme Englannin Valioliigassa pelaavan Manchester Unitedin faneja, ja olin sattunut tilaamaan meille ulkomailta joitakin Suomessa harvinaisia fanituotteita. Niitä jäi yli, ja mietin, että moisillehan voisi olla täällä kysyntää. Siitä se sitten lähti, Hieta-aro muistelee.
Bisnes kasvoi pikkuhiljaa. Jalkapallon Valioliiga-tuotteiden jälkeen valikoimiin ilmestyivät jääkiekon Mestis-joukkue Kiekko-Vantaan viralliset myyntiartikkelit. Jonkun ajan päästä vuorossa olivat nykyiset hitit, NHL-tuotteet.
– Suomessa urheilun fanikulttuuri on ehkä pikkuisen lapsenkengissä. Faneja kyllä riittää, mutta omaa väriä ei tunnusteta fanituotteilla loppujen lopuksi kovinkaan paljon, Hieta-aro miettii.
Selvästi eniten Suomessa menee kaupaksi jääkiekon SM-liigan fanituotteita. Hieta-arokin on viime vuosina kaupannut Helsingin Jokereiden virallisia pipoja, paitoja, huiveja ynnä muuta vastaavaa, mutta vain provisiopalkalla seuran naapurikaupungissa Vantaalla. Suurille jääkiekko-organisaatioille fanituotemyynti tietää isoja rahavirtoja, minkä vuoksi sitä ei hevillä anneta muiden käsiin.
Oman konseptinsa luonutta Hieta-aroa asia ei kuitenkaan tunnu haittaavan. Jos ulkomaisia nettikauppoja ei oteta lukuun, Sporttifanilla ei ole kilpailijoita lainkaan.
– Olen pitänyt liiketoiminnan pienimuotoisena, enkä ole yrittänytkään tehdä tästä kokopäivätyötä. Toistaiseksi myyntiä on ollut sen verran, ettei minun ole tarvinnut maksaa tuotoista arvonlisäveroa. Se on työmäärään nähden sopiva määrä, yrittäjä tuumii.

Kaksi lajia myy ja kiinnostaa

Tästä Johanna Hieta-aron NHL-paidasta maksettaneen tulevaisuudessa suuria summia. Tunnistatko nimikirjoituksen?
Tästä Johanna Hieta-aron NHL-paidasta maksettaneen tulevaisuudessa suuria summia. Tunnistatko nimikirjoituksen?

Sporttifanin asiakaskunta on Hieta-aron mukaan kirjavaa. NHL-pipoista ja -lippiksistä kiinnostuneita ovat ennen kaikkea nuoret, Valioliiga-tuotteista puolestaan pääasiassa aikuiset miehet.
– Yleensä alkusyksystä huomaa aika selvästi sen, mitkä tuotteet myyvät. Tilaan uutta tavaraa ulkomailta yhdestä kolmeen kertaan kuukaudessa, riippuen tietysti kysynnästä, Hieta-aro kertoo.
Valioliigafanit tilaavat Asuntilasta eniten pipoja ja kaulaliinoja, mutta satunnaisesti kaupaksi menee myös niitä harvinaisempia tuotteita. Pienten lasten tekstiilit ja aikuisten golftarvikkeet ovat hyviä esimerkkejä Sporttifanin erikoisista valttikorteista.
Juuri lasten fanitavaroissa Suomi tulee muuhun Eurooppaan nähden pahasti jälkijunassa.
– Urheilukaupoista voi löytyä eri joukkueiden pelipaitoja 120–130 sentin koosta alkaen, mutta sitä pienemmille muksuille ei ole tarjolla mitään. Jos jollekulle asiakkaan tutulle syntyy vauva ja häntä haluaa muistaa vaikkapa oman seuran bodylla, sellaista ei löydy, Hieta-aro toteaa.
Mielenkiintoinen yksityiskohta Sporttifanin tarjonnassa on jalkapallon Espanjan pääsarja, La Liga. Sieltä Hieta-aro on poiminut muutoin jääkiekko- ja brittifutissävytteiseen katalogiinsa Real Madridin ja FC Barcelonan virallisia tuotteita. Toimeliaan yrittäjän mukaan syy tähän löytyy käytännössä kahdesta miehestä.
– Jalkapallojuniorit haluavat Lionel Messi- ja Cristiano Ronaldo -tuotteita. He ovat urheilun suurimpia supertähtiä tällä hetkellä.

Toreilla tarjolla sutta ja sekundaa

Kaikki Sporttifanin myymät tuotteet ovat seurojensa virallisia fanitavaroita. NHL-tuotteet Asuntilaan lähettää tuttu ja luotettava amerikkalainen tukkuyritys, ja Euroopan jalkapallotuotteiden lähtöasemina ovat itse seurat.
– Ne todella halvat fanituotteet, joita myydään erilaisissa markkinatapahtumissa ja toreilla, eivät ole aitoja. Kymmenen euroa FC Barcelonan paidasta on kieltämättä halpa hinta, mutta täytyy muistaa, että piraattituotteiden myynti on laitonta, Hieta-aro huomauttaa.
Uusylöjärveläisen mielestä piratismi ei kaikesta huolimatta ole hänen liiketoiminnalleen minkäänlainen ongelma. Ne, jotka lisensoimattomia tuotteita ostavat, tietävät yleensä varsin hyvin, mitä tekevät.
Sporttifanin asiakkaille alkuperäisyys on arvo sinänsä.
– On minulla kanta-asiakkaitakin. Esimerkiksi eräs henkilö ostaa minulta aitoja NHL-lippiksiä sitä mukaa, kun saan niitä valikoimiini. Hintaero urheiluliikkeisiin on merkittävä, koska en myy mitään muuta kuin fanituotteita, Hieta-aro kertoo.

Kumppaneiden haku päällä

FC Barcelona -golfpallomerkkejä, West Ham United -tuttipulloja ja Manchester City -tutteja ei Ylöjärvellä usein näe.
FC Barcelona -golfpallomerkkejä, West Ham United -tuttipulloja ja Manchester City -tutteja ei Ylöjärvellä usein näe.

Fanitavaroista intohimoisesti puhuvan Johanna Hieta-aron mukaan hänen innostuksensa alaa kohtaan selittyy omalla urheilutaustalla. Päätyökseen kaupan alan töitä tehnyt nainen on nimittäin saalistanut palkintokaappiinsa peräti 20 Suomen mestaruutta. Menestystä ovat suoneet jalkapallo, lippupallo, salibandy ja maahockey.
Ylöjärvellä Hieta-aro on asunut perheineen maaliskuusta lähtien. Edellinen kotikunta oli Sipoo.
– Itse keskityn tällä hetkellä pelkästään Sporttifanin pyörittämiseen. Tähän mennessä on tuntunut siltä, että toiminta on lähtenyt käyntiin paremmin kuin pääkaupunkiseudulla, nainen miettii.
– Ihan kuin ihmiset olisivat Pirkanmaalla yhteistyökykyisempiä kuin etelässä. Minulta on tultu suoraan kyselemään, voisinko myydä tuotteitani eri urheilutapahtumissa, siinä missä pääkaupunkiseudulla itseään sai markkinoida ihan toden teolla, hän vertailee.
Toistaiseksi Hieta-aro on nähty myyntipöytänsä kera ainakin Nokian Pyryn ja Kangasalan Kisa-Eaglesin jääkiekko-otteluissa. Yhteistyökumppaneita on kuitenkin haussa jatkuvasti.
– Myyn tuotteitani aika paljon internetin välityksellä, mutta keskikokoisetkin yleisötapahtumat ovat aina tuottoisampia kuin nettikauppa. Etenkin erilaiset junioriturnaukset kiinnostaisivat minua kovasti, yrittäjä vinkkaa.
Ilman erillistä korvausta urheilutapahtumia kiertävä Hieta-aro ei saa liiketoiminnastaan suuria tuloja, mutta urheilua elämäntapanaan pitävää naista se ei haittaa. Se, kasvaako Sporttifani tulevaisuudessa suureksi yritykseksi, on hänelle lopulta samantekevää.
– Fanituotebisnes ei ehkä ole niin isoa, että minun tarvitsisi ajatella esimerkiksi omien liiketilojen vuokraamista. Mutta minulle tämä on unelma-ammatti, Hieta-aro hymyilee.