Syyspimeiden koittaessa on jälleen paikallaan tarkistaa menopelien valojen ja turvalaitteiden toimintakunto.
Elokuun loppuun mennessä tehdyistä henkilö- ja pakettiautojen katsastuksista noin 40 tapauksessa sadasta bongattiin valoihin liittyvää vikaa.
– A-Katsastuksen noin 700 000 Suomessa tehdyssä tarkastuksessa peräti 290 000 auton kohdalla havaittiin valaistukseen liittyviä pulmia, yrityksen tekninen johtaja Hannu Pellikka luettelee.
– Valoisan ja lämpimän kesän jälkeen on painava syy kiertää auto ja tarkistaa ajovalojen turnauskunto. Valoisalla ei välttämättä huomaa, jos painelee tien päällä yksisilmäisenä. Poliisikin joutuu puuttumaan toinen lamppu tai valot kokonaan pimeänä ajelevien liikennekäyttäytymiseen, ylikonstaapeli Jouko Kilpi liikkuvasta poliisista huomauttaa.
Hän korostaa, että poliisi antaa aina joko suullisen tai kirjallisen huomautuksen, mikäli yksi ajovalo ei pelitä.
Yhtä useammista toimimattomista valoista poliisi myös rankaisee ankarammin.
– Rikesakko on mahdollista saada, mikäli köröttelee molemmat lyhdyt rikki, hän sanoo.
Turvallisuus
kyseen alla
Kilpi painottaa, että vajavaisesti valaistuna liikenteessä vaarantaa paitsi oman myös toisten turvallisuuden.
– Tien päällä täytyy nähdä ja tulla nähdyksi, hän teroittaa.
– Luulisihan sitä, mikäli on toinen valo pimeänä, että ajomukavuus ja köröttely ylipäänsä vaikeutuisivat, ylikonstaapeli pohtii.
Sitä, millainen osuus valottomuudella piilee liikenneonnettomuuksissa, on hänen mielestään hankalaa sanoa.
– Useimmiten kolarissa auton nokka menee niin ruttuun, että onnettomuustutkijoiden on haastavaa selvittää, olivatko valot päällä. Toisaalta, onhan se päivänselvää, että ajaminen vaikeutuu, mikäli valaistus on vajavaista. Täten onnettomuusriskikin suurenee, Kilpi järkeilee.
Hän toteaa, että auton kaikkien valojen on oltava aina reilassa. Muuten poliisi voi puuttua asiaan.
– Auton kaikkien valojen – kuin myös molempien parkkivalojen – on toimittava. Tilanne on sama, jos esimerkiksi omistaa vanhan auton, jossa on turvavyöt, mutta jonka ei tarvitsisi olla varusteltu turvavöin. Tässä tapauksessa vöiden tulee kuitenkin toimia.
Tekniikka joskus
jopa uhka
Ylikonstaapeli Kilpi pitää kummallisena, kuinka joidenkin uusien autojen tekniikka on niin hienoa, että se aiheuttaa jo turvallisuusriskin.
– Joidenkin autovalmistajien päivävalosysteemit ovat eriskummallisia, sillä kun päivävalo-tila on kytkettynä päälle, takavalot eivät välttämättä pala. Tämä aiheuttaa vakavan riskin, mikäli päivävalo-asetus on jäänyt päälle hämärän aikaan.
– Lainsäädäntöön tulisi saada kohta, joka toisi selkeyttä tilanteeseen.
Monessa Etelä-Euroopan maassa ajovalojen käyttö päivällä ei ole pakollista. Ylikonstaapeli Kilven mukaan ulkomaalaisia tarvitsee kuitenkin vain harvoin neuvoa valojen käytössä.
– Kyllä sen järki sanoo, jos ei enää näe eteensä, että pitää sytyttää valot, hän puntaroi.
– Suomalaisia, jotka ajavat iäkkäillä autoilla, pitää toisinaan opastaa napsauttamaan valokytkin päälle-tilaan.
Poliisin tarvitsee silloin tällöin kehottaa ihmisiä panemaan valot päälle taikka vaihtamaan rikkinäinen lamppu.
– Yleisimmät selitykset ovat, ettei kuljettaja ole huomannut valojen toimimattomuutta, Kilpi lisää.
Poliisimies ihmettelee autonvalmistajia, jotka ovat tehneet lampun itse vaihtamisen todella vaikeaksi.
– Tässä olisi markkinarako jollekulle, joka kehittäisi auton, jonka valot onnistuisi itse fiksata kuntoon. Monessa nykyautossa pitää irrottaa lähes koko etumaski, jotta valaisimien vaihto lutviutuisi. Tällainen toimenpide on liki mahdotonta jossakin pimeällä metsätaipaleella, Kilpi heittää.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo kehottaa kantamaan huolta tuulilasin sekä valaisimien puhtaudesta. Myös pyyhkijänsulkien kunto tulisi katsastaa.
– Näin ehkäistään näkyvyysongelmaa. Pissapoikaan on hyvä lurauttaa lisää lasinpesunestettä, jottei säiliö jääytisi.
Myös märkyys ja pakkasaamut saattavat näpäyttää kuljettajaa.
– Tien pintaa voivat liukastaa savi ja puista varisseet lehdet, joita eritoten mopoilijoiden tulisi muistaa varoa, Vuoristo kertaa.
– Kun keli on huono, tiellä pysyminen varmistetaan parhaiten sovittamalla ajonopeus olosuhteiden mukaiseksi, hän sanoo.
Kommentointi on suljettu.