Vaihtoautojen menekin ennustaminen on lähes yhtä mahdotonta kuin oikean lottorivin arvaaminen.
– Autokauppa on aina melkoista aaltoliikettä. Koskaan ei tiedä, milloin tulee hyvä viikko tai kuukausi, yhteensä 13 vuotta autoliikettä Parkanossa ja Ylöjärvellä pyörittänyt Harri Liesjärvi sanoo.
Autoliikkeen menestysmahdollisuuksia voi toki kohentaa, kuten Liesjärvi ja hänen yhtiökumppaninsa Juha Niemenmaa äskettäin tekivät.
He siirsivät Ylöjärven Autotalon 700 metriä Elovainiontietä itään. Uusi liiketila on selvästi edeltäjäänsä näkyvämmällä ja keskeisemmällä paikalla, lähellä Kauppakeskus Eloa.
– Aiemmin meillä oli liike myös Parkanossa. Kun olimme olleet vuoden verran Ylöjärvellä ja huomasimme kaupan käyvän täällä paremmin, päätimme sulkea Parkanon toimipisteen, Liesjärvi kertoo.
Kun Ylöjärven Autotalo sai nyt sijainniltaan entistä paremmat liiketilat, toiveet ovat tietysti korkealla.
– Vuoden päästä voimme jo vertailla, miten kannattava siirto tämä oli, Liesjärvi toteaa.
Ylöjärven Autotaloon aiotaan myös palkata yksi työntekijä. Paikka on vapaana autofiksarille.
– Haemme nuorta ja ahkeraa kaveria, Liesjärvi vihjaa.
Autoalan keskittymä
Elovainiosta on kehittynyt muutamassa vuodessa todellinen autoalan osaamiskeskus.
Alueella on autoliikkeiden lisäksi muun muassa katsastusasema, hinauspalveluja, rengasliikkeitä, kolarikorjaamoja, tuulilasiliikkeitä, automaalaamoja, huoltoliikkeitä sekä autopesuloita.
– Nämä kaikki palvelut, myös autoja myyvät liikkeet, tukevat toisiaan. Kun joku etsii autoa, hän kiertää yleensä kaikki toisiaan lähellä olevat autoliikkeet. Kahta täsmälleen samanlaista autoa ei ole juuri koskaan myynnissä, Liesjärvi muistuttaa.
Juha Niemenmaan mukaan Ylöjärven Autotalo luottaa omaan osaamiseensa.
– Erotumme sillä, että meillä on vähän ajettuja autoja ja kilpailukykyiset hinnat. Lisäksi olemme aina saaneet hyvää palautetta palvelustamme, Niemenmaa kertoo.
Liesjärvi sanoo Ylöjärven Autotalon hyötyvän ihan jokaisesta yrityksestä ja kaupasta, joka toimii vilkkaalla Elovainion alueella.
– On eduksi toimia siellä, missä ihmiset liikkuvat. Ihmiset eivät kenties ensimmäisellä kerralla poikkea meillä, mutta he kuitenkin näkevät liikkeemme. Kun tulee tarve autolle, he saattavat muistaa meidät.
Vaihtotarvevoi yllättää
Autoliikkeille on varmasti kysyntää kasvukaupungissa, jossa on runsaasti lapsiperheitä. Ylöjärveläiset vaihtavat autojaan tasaisella tahdilla.
Juha Niemenmaan mukaan kenellekään ei voi kuitenkaan sanoa, milloin auto pitäisi vaihtaa. Mitään nyrkkisääntöä auton vaihtotiheydelle ei ole.
– Vaihto tapahtuu usein auton käyttötarkoituksen muuttuessa. Perheenlisäys tai vaikka työpaikan vaihtuminen voi luoda tarpeen toisenlaiselle autolle. Esimerkiksi työmatkan lyhentyessä iso dieselauto vaihdetaan pienempään bensiiniautoon, Niemenmaa pohtii.
– Lisäksi kolari voi yllättää koska tahansa. Vaikka tänään ei tarvitse uutta autoa, huomenna voi jo tarvita. Toisaalta meillä on sellaisiakin asiakkaita, jotka miettivät auton vaihtoa todella pitkään. Kaupat syntyvät, kun oikean värinen ja mallinen auto osuu ostajan silmiin, Harri Liesjärvi lisää.
Asiakas tietää mitä etsii
Sekä Niemenmaa että Liesjärvi ovat huomanneet, että asiakkaat tietävät tänä päivänä autoista yllättävän paljon. Lisäksi ihmiset osaavat esittää automyyjälle oikeita kysymyksiä.
– Meiltä kysellään ennen kaikkea auton huoltohistoriaa sekä tietoja edellisestä omistajasta. Jotkut kyselevät auton tekniikasta, toiset taas varustelusta. Me tietysti tarjoamme tietoa avoimesti ja mahdollisimman paljon, Niemenmaa sanoo.
Harri Liesjärven mukaan autokauppa koki jokunen vuosi sitten melkoisen murroksen internetpalvelujen vallatessa alan.
– Autoliikkeeseen ei tulla enää vilkuilemaan koko tarjontaa, vaan asiakas kävelee yleensä suoraan sen auton luo, jota hän on jo katsellut netissä, Liesjärvi kertoo.
Internetissä autoja vertaileva henkilö saattaa lähteä hakemaan haluamansa menopelin yllättävänkin kaukaa.
– Esimerkiksi Parkanossa vain viidennes myymistämme autoista jäi lähialueelle. Muut vietiin pidemmälle. Internet on vaikuttanut myös autojen hinnoitteluun. Myyntihinnat pysyvät nykyään melko kapean haitarin sisällä, kun jokaisen liikkeen hinnat ovat kaikkien nähtävillä, Liesjärvi selvittää.
Auton huoltaminen on tärkeintä
Miten asiakas voi sitten varmistua siitä, että hän tekee hyvän kaupan autoa vaihtaessaan?
– Tärkeintä on pitää hyvää huolta omasta autosta. Auton kunto vaikuttaa suoraan jälleenmyyntiarvoon, Liesjärvi muistuttaa.
Auto kannattaa siis huollattaa säännöllisesti. Maalipinta puolestaan pysyy kunnossa, kun autoa pesettää aktiivisesti.
– Tietysti, jos pystyy pitämään kilometrit vähäisinä, se auttaa. Hyvin täytetty huoltokirja on kuitenkin tärkein. Jos huoltokirja puuttuu kokonaan, on autoa todella vaikea myydä, Liesjärvi toteaa.
Hänen mukaansa jonkin tietyn autoyksilön menekkiä on todella vaikea arvioida.
– Kun otamme auton liikkeeseemme, ikinä ei tiedä myydäänkö se heti vai jääkö se pidemmäksi aikaa varastoon. Toiset asiakkaat hyväksyvät pienet naarmut, kunhan auton tekniikka on kunnossa. Toisten mielestä taas maalipinta pitää olla moitteettomassa kunnossa.
Suomen autokantaa on pidetty selvästi vanhempana kuin monen Keski-Euroopan maan vastaavaa. Liesjärvi sanoo kuitenkin huomanneensa autokannan uudistuneen viime vuosina hyvää vauhtia.
– Aloittaessamme autokaupan vanhoja autoja tuli paljon enemmän tarjolle. Nyt ihan halvimpia menopelejä ei enää edes tarjota vaihdossa.
Toisaalta yleinen taloustilanne on tällä hetkellä sen verran epävarma, että se heijastuu väistämättä myös autokauppaan sekä autokannan uusiutumiseen.
Kun uusien autojen kauppa ei käy, myöskään vaihtoautoja ei tule myyntiin.
– Odotetaan ja toivotaan, että taloustilanne kohenee ja autokauppa vilkastuu. Odotamme myös, että uudet mopoautomme menevät hyvin kaupaksi. Nyt meillä on ainakin tilat kunnossa. Elämme mielenkiintoisia aikoja, Liesjärvi tuumaa.
Kommentointi on suljettu.