Teollisuusneuvos kirjoitti perustamansa Avant Tecno Oy:n 30-vuotishistorian: ”Tämä ei ole paskantärkeä” –

Maailmanlaajuisen suosion saavuttaneet vihreät pienkuormaajat ja monitoimikoneet sekä niiden valmistajat ovat pääosassa pian ilmestyvässä Avant Tecno Oy:n 30-vuotishistoriassa. Kansainväliseen maineeseen nousseen perheyrityksen luonut teollisuusneuvos Risto Käkelä hymähtää, ettei hänen kirjoittamansa teos ole kuitenkaan paskantärkeä. Hän toivoo, että kirja saavuttaisi esimerkiksi pienten ja keskisuurten yritysten omistajia, jotka voisivat rohkaistua ottamaan yrittämisessään uudet kasvun askeleet vientiin. Ylöjärveläispatruuna korostaa, että Suomi tarvitsee lisää kehitys- ja kasvunälkäisiä firmoja, joiden tuotteet ovat alojensa edelläkävijöitä.

Teollisuusneuvos Risto Käkelä, 68, selailee parisataasivuisen Kohtalaasta yritetähän, mutta priimaakin pakkaa tulemahan! -kirjansa sivujen leiskoja.

Teollisuusneuvos Risto Käkelä on kirjoittanut 200-sivuisen kirjan 30-vuotiaan Avant Tecno Oy:n koko taipaleesta. Kirja painetaan lähiaikoina. – Antoisa ja mielenkiintoinen urakka, hän kuvailee rutistustaan.

Vihreiden pienkuormaajien isä heittäytyi viime vuoden loppupuolella 30-vuotiaan Avant Tecno Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi, kun hänen poikansa, tuotantotalouden insinööri Jani Käkelä otti toimitusjohtajuuden harteilleen. Isä Käkelä uppoutui kuukausiksi kirjoitustyöhön, jossa hän kahlasi koko Avant Tecno Groupin taipaleen läpi yhtiön perustamisesta nykypäivään.

Avant Tecno Oy:n 30-vuotishistorian kannessa on paljon kertova valokuva, joka on otettu Risto Käkelän kotitilalla Kurikassa vuonna 1986. Raimo-veli on ikuistanut hetken, jossa suunnittelija Jaakko Kivinen ja Risto Käkelä testaavat protoa, joka näyttää pieneltä traktorilta, ja jota pystyttiin varustamaan erilaisilla työlaitteilla, kuten trukkipuomilla, harjalaitteella, kauhalla sekä lanalla. Testaajat ovat pukeutuneet työnsä mukaisiin asusteisiin kuskatessaan tuorerehua.

– Kirjani linja on kevyt mutta faktat ovat kohdillaan. Kaikki kertomani asiat pitävät. Kertojana en kuitenkaan halua olla paskantärkeä, teollisuusneuvos naurahtaa.

Käkelä muistuttaa, että hänen ideansa ja visionsa monipuolisesta pienkuormaajasta virisivät jo Ylö-Tehtaissa, jonka palvelukseen nuori diplomi-insinööri oli tullut vuonna 1980. Ylö-Tehtaat Oy valmisti noin 260 työntekijän voimin perinteisiä maatalouskoneita niin kotimaan tarpeisiin kuin vientiinkin. Päävientimaana oli itänaapurimme Neuvostoliitto.

– Näinä Ukrainan sodan aikoina palaan ajatuksissani vuoden 1991 alkupuolen kokemuksiini. Silloin Suomen idänkauppa romahti. Sen seurauksena ylöjärveläinen Ylö-Tehtaat Oy kaatui. Yrityksen markkinat pohjasivat vain kahteen kivijalkaan eli kotimaan ja Neuvostoliiton markkinoihin. Länsivientiin voimavarat eivät riittäneet.

Käkelä vakuuttaa ottaneensa kokemuksistaan vaarin. Ukrainan sodan mainingeissa syntyvät pakotteet eivät satuta juuri ollenkaan 90-prosenttisesti viennistä elävää Avant Tecno Oy:tä. Nykyinen Venäjän-vienti on hyvin pientä. Yritys vie runsaaseen 50 maahan, joista merkittävimpiä ovat Euroopan unionin maat, Iso-Britannia sekä Yhdysvallat.

– Ylö-Tehdaiden vararikon myötä minut kuten muutkin ylötehtaalaiset irtisanottiin. Työskentelin tuotekehityksessä ja markkinoinnissa, joten päätin ottaa riskin ja ostin osan konkurssifirmasta. 1980-luvun lopulla kehitetty pienkuormaaja oli havaittu oikein toimivaksi koneeksi muun muassa rehun jaossa. Lisäksi kuormaajan myynti oli orastanut lupaavasti, kun markkina-alue oli mietitty tarkasti.

Käkelä korostaa Noora-vaimonsa tärkeyttä Avant Tecno Oy:n perustamisessa ja yrityksen monissa kansainvälistymisstepeissä.

– Noora oli Varalan talomme puolikkaallaan yrityslainan takaajana. Hän on kantanut suuren arjen vastuun kodistamme ja lapsistamme silloin, kun minä olen ollut työmatkoilla. Ruotsin, saksan, englannin ja ranskan kielet taitavana puolisollani on ollut merkittäviä tehtäviä muun muassa asiakastilaisuuksissa.

Liiketoimintasuunnitelma muutamalla arkilla

Risto Käkelä toteaa, että Avant Tecno Oy:n 30-vuotiseen taipaleeseen mahtuu koko historiallinen muutos, jossa maailma on siirtynyt teollisuusyhteiskunnasta tietoyhteiskunnan aikaan.

Risto Käkelä on maalaistalon poika Kurikasta. Hän on vienyt koneitaan testattaviksi kotitilalleen. Tämä kuva on vuodelta 1986. Siinä selvitetään, miten suunnittelija Jaakko Kivisen proto selviytyy tuorerehun kuskaamisesta. (Kuva: Avant Tecno Oy:n arkisto)

Käkelä liittää kirjaansa omin käsin piirtämänsä ja kirjoittamansa liiketoimintasuunnitelman, business planin. Oman A4-arkin kokoisen esityksensä saivat suunnitelma tuotantolinjojen ostamiseksi, tuotesortimentti, organisaatiomalli, yhteistyömahdollisuus H S Tecno Oy:n kanssa, toiminta-ajatus ja liikeidea, markkinointi ja myynti, varastotoiminnot ja lähetykset, taloushallinto, swot-analyysi, tulosennuste, ensimmäiselle vuodelle, budjetti, pääoman sitoutuminen sekä liikevaihto ja tulos.

Käkelä huomauttaa, että uutukainen Avant Tecno Oy käynnisti toimintaansa Suomen itsenäisyyden ajan rankimman laman iskiessä päälle.

– Ympäröivän maailman heittämiin olosuhteisiin nähden meillä on mennyt jokainen vuosi hyvin.
1990-luku opetti Käkelälle täysin uusiaja yllättäviäkin talouskuvioita kuten valuuttalaina, valuutan kellutus ja devalvaatio.

– Sen sijaan liiketoimintamme ydinasiat tuotekehitys, tuotevalmistus ja markkinointi ovat olleet alusta alkaen tiukasti hallinnassamme.

Käkelä kertoo kirjassaan arvostavasti suvustaan, vanhemmistaan ja isovanhemmistaan. Heillä on ollut merkittävä rooli teollisuusneuvoksen arvomaailmaan ja ajattelutapaan.

Markkinointi ja tuotekehitys leipälajeina

Ylö-Tehtaiden 11 työvuotta merkitsivät nuorelle diplomi-insinöörille markkinoinnin ja tuotekehityksen pitkää oppimäärää.

– Ne ovat olleet koko työ- ja yritysurani ajan leipälajejani.

Ylö-Tehtaiden markkinoinnista vastaavana Risto Käkelä teki ensimmäisen työmatkansa ulkomaille. Hän oli mukana Mullaharimine-näyttelyssä Tallinnassa vuonna 1982. Käkelä kannustaa suomalaisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä satsaamaan vientiin. (Kuva: Avant Tecno Oy:n arkisto)

Halu olla alansa paras on ollut Risto Käkelälle kannustava ja velvoittava ruoska. Hän muistuttaa, että menestys ei synny ilman lujaa ja määrätietoista työtä.

– Olemme olleet kaikki valmiit laittamaan itsemme likoon ja tekemään parhaamme. Ja olemme myös halunneet olla alamme suunnannäyttäjiä, ykkösketjua.

Käkelä teroittaa, että ahkeroinnin ja sitoutuneisuuden sekä tavoitteellisuuden on oltava konkretiaa eikä vain kauniita sanoja.

– Sanon suoraan, että jos kilpailijat tuovat markkinoille meitä paremman vaihtoehdon, meitä kenkuttaa. Kenkutuskin on hyvä konsultti.

Käkelän mukaan onnistumiset ruokkivat uusien tavoitteiden täyttämistä. Hän nostaa malliesimerkeiksi Avant Tecno Oy:n vientiponnistukset. Niissä maaliin pääseminen kannusti uudenlaisiin avauksiin. Saavutukset ja tulokset sitouttavat työntekijöitä.

– Omaksuimme jo 2000-luvun alkupuolella kaikki työntekijät huomioon ottavan palkkausjärjestelmän, joka toi lisää liksaa tuotantomäärän ja tuloksen suhteessa. Järjestelmä on toiminut hyvin.

Käkelä muistuttaa, että jokainen työntekijä voi olla tuotekehittelijä, ideanikkari. Esimerkkinä hän mainitsee tapauksen, jossa sveitsiläinen asiakas vaati, että koneella oli pystyttävä nostamaan yli puoli metriä korkeammalle kuin silloinen kone mahdollisti. Avant Tecnon suunnittelijat ottivat haasteesta vaarin ja kehitteli teleskooppipuomin. Sellainen on nykyään kaikissa Avanteissa.

– Mummoni virkkoi ”sellaista Jumalaki auttaa, joka vähä ittekki yrittää”. Tämä on osuva sanonta, teollisuusneuvos kuittaa.

Käkelä iloitsee laskiessaan, että Avant Tecno Oy:ssä on peräti yhdeksän työntekijää, jotka olleet palveluksessa koko yrityksen historian ajan eli 30 vuotta.

– Määrä on iso, sillä meitä oli yrityksen lähtömetreillä runsaat 20. Tällä erää koko konserni työllistää 360 henkilöä.

Avant Tecno Oy:llä on tilaa kasvulle

Avant Tecno Oy:n 30 vuoden taival on siinäkin mielessä historiallinen, että yhtiö on tehnyt aina positiivisen tuloksen, ja sen liikevaihto on noussut yhtä tilikautta lukuun ottamatta kaksilukuisen prosenttiluvun.

Risto Käkelä odottaa pojaltaan Jani Käkelältä Avant Tecno Oy:n viemistä uudenlaisiin mittasuhteisiin.

Risto Käkelä luovutti toimitusjohtajan tehtävät viime vuoden lopulla pojalleen Jani Käkelälle, jonka jälkeen Risto Käkelä keskittyi kirjoitustöihin. (Arkistokuva / Avant Tecno Oy)
(Kuva: Avant Tecno Oy)

– Minä ja Noora olemme kasvattaneet Jania kuin konsanaan maatilan poikaa. Jani on kasvanut lapsuudestaan saakka kiinni yritykseen. Hänellä on ollut luontainen, aito kiinnostus pienkoneisiin.

Pienkuormaimien valmistus alkoi vuonna 1991 2000 neliön tiloissa. Tällä hetkellä yritys toimii 80 000 neliömetrin eli kahdeksan hehtaarin suuruisissa lämpimissä tiloissa.

– Tonttimme on 23 hehtaarin suuruinen, joten meillä on erittäin hyvät mahdollisuudet toimintamme laajentamiselle.

Tilojen ja maa-alueiden hankkiminen Pilkington Laminolta on osoittautunut viisaaksi päätökseksi. Käkelän mukaan Avan Tecno Oy:n kaltaisen valmistavan tehtaan toimintojen on järkevää olla keskitetysti samassa paikassa.

Avant Tecno Oy valmistaa tätä nykyä vuosittain runsaat 7 000 monitoimikonetta maailmalle.

– Se on liki sama määrä kuin Valta Oy Ab tekee traktoreita, Käkelä vertailee.

Käkelä sanoo, että Avant Tecno Oy on kunnossa oleva yhtiö, joka pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Yhtiön omat pääomat ovat liki sata miljoonaa euroa. Avant Tecno -konsernin viime tilikauden liikevaihto asettui 200,4 miljoonaan euroon. Tulosta kertyi noin 24 miljoonaa euroa.

Markkinointi ja tuotekehitys käsi kädessä

– Tuotekehitys ja markkinointi ovat menestymisen peruspilareita, Risto Käkelä linjaa.

Käkelän mielestä tuotekehityksen ja markkinoinnin on hengitettävä samaan tahtiin ja samaa ilmaa. Tuotekehittäjät sanoittavat argumentit ja markkinointi pukee sen teräväksi viestiksi, joka puhuttelee asiakaspotentiaalia.

Eräskin Avant Tecno Oy:n mainoslause kuului näin: ”Avantilla muutat tilan ikävimmän työn mukavammaksi”.

– Markkinointi on heittäytymistä. Omalla kohdallani se oli rohkeaa osallistumista kansainvälisille messuille. Muistan hyvin, miten heti vuonna 1991 olin maailman suurimmilla rakennuskonealan messuilla Baumassa omalla yhdeksän neliön tontilla. Tämä perinteikäs messutapahtuma pidetään kolmen vuoden välein Saksan Munchenissä. Jälkikäteen voimme sanoa, että matka kannatti. Se oli lähtölaukaus viennille, ja isossa kuvassa juuri vienti on nostanut ja pelastanut meidät laman syövereistä. Kannustan kaikkia kasvunälkäisiä yrityksiä osallistumaan kansainvälisiin tapahtumiin ja messuille. Se on keskeinen keino tehdä omaa yritystä ja tuotantoa maailmalla tunnetuksi.