Oppimisen tukea ei voi unohtaa – Tilanne on muodostunut lasten ja nuorten kannalta vaikeaksi

Lapset ja nuoret saattavat tarvita kasvun, kehityksen tai oppimisensa tueksi myös erityisopettajan ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden apua.

Lapsen kehityksen ja oppimisen kannalta on tärkeää, että hänen tuen tarpeensa tunnistetaan mahdollisimman varhain ja siihen vastataan heti. Tuen tarpeen arviointi tehdään yhdessä lapsen vanhempien, varhaiskasvatuksen henkilöstön, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa.

Monissa tapauksissa oppimisen tuen tarve jatkuu koko peruskoulun ajan. Myös toisen asteen opintojen alun onnistuminen vaatii opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen osaajia.

Ylöjärven valtuusto ei ole talousarvioissa 2021 ja 2022 hyväksynyt uusien opettajien vakanssien perustamista. Vain kahdelle erityisopettajalle myönnettiin rahoitus. Tilanne on muodostunut lasten ja nuorten kannalta vaikeaksi. Jopa lakisääteinen tuki on jäänyt vajavaiseksi. Sijaisuuksiin ei ole saatu työntekijöitä. Työntekijät eivät kykene pitkäjänteiseen, suunnitelmalliseen työhön, koska he joutuvat paikkaamaan puuttuvia resursseja.

Viime vuosina Ylöjärven perusturvaan on perustettu kuutisenkymmentä uutta vakanssia, joista monen tehtävät kohdistuvat lasten ja nuorten elämänvaikeuksien synnyttämien ja olemassa olevien ongelmien korjaamiseen. Samana aikana näiden ongelmien ennaltaehkäisy on jäänyt huomiotta, sillä valtuusto ei ole suonut varhaiskasvatukselle, perusopetukselle ja lukiolle esitettyjä lisäresursseja.

Toivottavasti uudet aluevaltuutetut muistavat myös ennaltaehkäisevän työn ratkaisevat vaikutukset lasten ja nuorten hyvinvointiin.
Valoa synkkyyteen tuovat päiväkotien ja koulujen työyhteisöt. Olen Kurun päiväkodin ja koulun kummi eli kasvatus- ja opetuslautakunnan edustaja yhteistoimintaryhmässä. Kurussa esimerkiksi esikoulu ja alaluokat ovat tehneet innovatiivista yhteistyötä pienten lukutaidon edistämiseksi. Palaan tähän myöhemmin.

Jussi Kytömäki
kaupunginvaltuutettu (vihr.)