Parisataatuhatta ajantasaista valokuvaa vuorokaudessa ja ne kaikki ihmisten nähtävillä. Nämä kelikameroiden tuottamat kuvat ovat vain yksi osa laajaa Liikennetilanne-palvelua, joka perustaa toimintansa liikennetiedon avoimuuteen.
Liikenteenohjauksen ja -hallinnan palveluita tuottavan sekä liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta varmistavan Traffic Management Finlandin (TMF) Liikennetilanne-palveluun tehdään kuukausittain noin 160 000 vierailua. Suomalaiset ovat siis löytäneet tämän hurjan määrän tietoa tarjoavan verkkopalvelun, josta on apua ja iloa joka kerta, kun kyse on liikenteestä.
Liikennetilanne-palvelu hyödyntää TMF:n Digitraffic-palvelun keräämää dataa. Digitraffic tarjoaa sovelluskehitykseen ajantasaista ja avointa liikennetietoa Suomen tie-, rautatie- ja vesiliikenteestä.
Tämä saatavilla oleva data on haluttu avata kaikkien suomalaisten käyttöön. Vastaavia verkkopalveluja on toki muissakin maissa, mutta Suomessa korostuu datan ja palveluiden avoimuus. Tarjolla olevan datan voi jopa hakea itselle ja käyttää omissa verkkopalveluissaan.
Apuväline matkan suunnitteluun
Liikennetilanne-palvelun taustalla on tietysti hurjan laaja tietotekninen kokonaisuus.
– Kun esimerkiksi tiesääasemasta tieto kulkee Liikennetilanne-palveluun saakka, niin siinä on välissä aika monta järjestelmää ja tietoliikenneyhteyttä. Yleistetysti voi sanoa, että otamme datan liikenteen operatiivisista järjestelmistä Digitrafficiin ja sieltä edelleen Liikennetilanne-palveluun. Taustalla hyödynnetään pilvipalveluita, tietopalvelujen kehittämispäällikkö Mika Ahvenainen Traffic Management Finlandista kertoo.
Mutta missä tilanteissa Liikennetilanne-palvelua käytetään ja missä tilanteissa sitä kannattaa käyttää?
– Tavallisin tapa on tietysti tarkistaa esimerkiksi tietyöt ja onnettomuudet, kun suunnittelee vaikkapa matkaa mökille. Kelikamerasta voi tarkistaa, minkälainen sää ja tienpinta tietyssä paikassa on tai sitten voi tsekata vaikkapa Pirkanmaan pääteiden liikennemäärät ja ruuhkatilanteen. Kelikamerat ovat kovin suosittuja kohteita palvelussa, Ahvenainen selvittää.
Liikennetilanne-palvelussa on nähtävillä 735 kameran kuvat. Niillä on yhteensä 1 900 kuvaussuuntaa ja kamerat ottavat kuvan 5–10 minuutin välein. Eli palveluun kertyy parisataatuhatta valokuvaa vuorokaudessa. Tiesääasemia palvelussa on kaikkiaan 840.
Lisäksi palvelusta näkee muun muassa tieliikenteen häiriöt, tietyöt, painorajoitukset, ajokelin, maanteiden kunnossapidon ja talvikunnossapidon, muuttuvat opasteet, liikennemäärät, lähi- ja kaukojunien kulun, satamien tapahtumat, merivaroitukset, vesiliikenteen häiriöt ja lentokenttien lentoliikenteen.
– Tällä hetkellä Liikennetilanne-palvelu on selvästi tavallisten ihmisten suosima. Esimerkiksi juhlapyhinä, kuten juhannuksena ja jouluna, palvelun käyttö kaksin- tai kolminkertaistuu, kun ihmiset suunnittelevat matkojaan. Ammattikuljettajien puolella palvelun käyttö on toistaiseksi vähäisempää, Mika Ahvenainen sanoo.
Myös media on löytänyt palvelun ja hakee sieltä tietoa esimerkiksi onnettomuustilanteissa.
TMF saa palvelusta myös palautetta. Etenkin palautetta tulee, jos jokin kelikameroista on pimeänä.
– Reagoimme palautteisiin hyvin ripeästi ja ainakin selvitystyöt käynnistetään heti, vaikka itse korjaaminen ei ole aina yksinkertaista. Kaikkiin palautteisiin pyrimme vastaamaan ja todella mielellämme kuulemme palautetta, Ahvenainen toteaa.
Jatkossa analysoitua tietoa
Kuluttajille on tarjolla myös Liikennetilanne-mobiilisovellus. Sen sisältö on vastaava kuin verkkopalvelussa, mutta mobiilisovelluksessa on lisänä helppokäyttöinen palauteväylä.
– Verkkopalvelua käytetään usein etukäteen matkojen suunnittelun yhteydessä, kun taas mobiilisovellus avataan, kun ollaan jo liikenteessä, Ahvenainen linjaa.
Liikennetilanne-palvelu on jatkuvan kehityksen kohteena. TMF:ssä valmistellaan palvelun konseptin uudistamista. Nyt data tarjotaan ulos lähes sellaisenaan, mutta jatkossa voisi olla luvassa valmiiksi pureskeltua analyysia liikenteestä.
– Yhtenä tavoitteena on, että pystyisimme palvelemaan paremmin ammattiliikennettä ja tarjoamaan mediakentälle asiantuntemuksellamme valmiiksi analysoitua näkymää liikennetilanteesta ja trendeistä. Lisäksi toivomme voivamme ohjata ihmisiä kestävään liikkumiseen eli tarjoamaan myös vaihtoehtoja matkan suorittamiseen eri liikennevälineillä sekä faktoja valinnan vaikutuksista esimerkiksi hiilijalanjälkeen, Ahvenainen miettii.
Liikennetilanne-palvelu toimii osoitteessa liikennetilanne.tmfg.fi.