Leena Risku kirjoittaa seuturatikasta sekoittaen käsitteitä ja pohjaten harmillisesti väärinkäsityksiin. Riskun kirjoitus vaatii oikaisuja.
Ensinnäkin lähijuna ei nykyisellä raidekapasiteetilla ole varteenotettava arkiliikkumista palveleva joukkoliikenneratkaisu Ylöjärven osalta. Lähijunan vuoroväli olisi Seinäjoen ruuhkaisella pääradalla niin pitkä, että se ei todellisuudessa vastaisi esimerkiksi ylöjärveläisten työmatkaliikenteen tarpeisiin. Lähijuna mahtuisi kulkemaan Ylöjärvellä harvakseltaan korkeintaan vain pari kertaa päivässä. Ratikkaan pääsisi nousemaan taas useita kertoja tunnissa.
Lisäksi lähtökohta joukkoliikenteen kokonaisratkaisussa, johon myös seuturatikka kuuluu, on että joukkoliikenteen palvelut paranevat. Ratikka Ylöjärven keskusta-alueella parantaa joukkoliikenteen toiminta- sekä kehittämismahdollisuuksia myös taajamissa ja kylissä. Kyse ei ole joko/tai -asiasta, vaan ratikka on yksi osa joukkoliikenteen kokonaisuutta. Siitä pois jättäytymisestä ei seuraa parempia bussivuoroja esimerkiksi Kuruun tai Mutalaan.
Seuturatikalla mahdollistetaan saumaton yhteys Tampereen seudun työssäkäyntialueeseen sekä ennen kaikkea Ylöjärven asukasmäärän radikaali kasvu, joka puolestaan kerryttää verotuloja ja mahdollistaa kunnan palveluiden järjestämisen myös tulevina vuosikymmeninä. Asukasmäärän kasvu hyödyttää kaikkia kaupungin alueita.
Jättäytyminen tämän joukkoliikenneratkaisun ulkopuolelle tekee Ylöjärvestä taantuvan ja ruuhkaisen, huonosti saavutettavan pussinperän. Ilman asukasmäärän kasvua olemme suurissa vaikeuksissa palvelujen järjestämisen suhteen. Ilman toimivaa ja palvelevaa joukkoliikennekokonaisuutta ei asukasmäärä voi kasvaa. Kukaan ei siis halua ratikkaa vain suunnittelun ilosta, vaan kyse on aidosti kaupunkimme kehittämisestä. Katse tulevassa.
Ylöjärven kaupunginvaltuusto ottaa kantaa ratikan reittivaihtoehtoihin vielä tämän vuoden aikana. On kaukonäköistä viisautta mahdollistaa kaavavarauksin tämä nopea, esteetön ja ilmastoystävällinen liikkumisratkaisu myös Ylöjärvelle. Onneksi niin seudulliset kuin maakunnalliset selvitykset puoltavat ratikkaratkaisua Ylöjärvelle, mikä takaa myös asumisen mahdollisuuksien kasvun Tampereen rajan tuntumassa.
Jenni Kiiskinen
kaupunginvaltuutettu (vihr.),
Minna Sorsa
kaupunginvaltuutettu, maakuntavaltuutettu (vihr.)
Lue myös:
Ratikkarallista: Todellisuudessa kuntalaisten mielipiteellä ei ole mitään merkitystä
Pikaratikkamatikka: Pikaraitiotien kannattavuus ylöjärveläisille ei ratkea kansanäänestyksellä
Tulevaisuuden liikenneväylä Ylöjärveltä Tampereelle – Elämän realiteetteja ei saisi sivuuttaa