Viisivuotias Kauppakeskus Elo elää haastavia aikoja. Tyhjää liiketilaa on runsaasti, ja sitä on tulossa yhä lisää. Kauppakeskuspäällikkö Timo Matinlompolo myöntää olevansa huolestunut. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin sanoo luottavansa Elon menestykseen tulevina vuosina.
Matinlompolo hämmästelee, miten nopeasti aika on kulunut vuodesta 2006, jolloin Elovainiolla alettiin vasta kaivaa perustuksia kauppakeskukselle. Vuoden 2008 kesäkuussa kauppakeskus oli harjakorkeudessa, ja torstaina 2. huhtikuuta vietettiin avajaisia.
– Paljon on kerinnyt tapahtua nauhan leikkaamisen jälkeen. Avasimme melko pahaan aikaan, kun Suomea koetteli vuosisadan lama. Siihen nähden olemme selviytyneet hyvin, Matinlompolo toteaa.
Hänen mukaansa Kauppakeskus Elo on saavuttanut tavoitteensa olla puutarhakaupunkilaisten kokoontumispaikka.
– Olemme saaneet aikaan yhteisöllisyyttä. Olemme nostaneet kovalla työllä Elon imagon ja brändin tasolle, jolle se kuuluu. Se on auttanut siinä, että ostovoimaa on jäänyt Ylöjärvelle.
Matinlompolon mukaan kauppakeskusjohdon tiedossa on nyt se, ketkä kuuluvat Elon kohderyhmään ja miten heidät saavutetaan.
– Kenties meidän olisi jo aiemmin pitänyt miettiä markkinoinnin kohdentamista. Alussa lähdimme moneen eri suuntaan ja moneen eri mediaan. Viime aikoina olemme onnistuneet terävöittämään markkinointiamme.
Kauppakeskuspäällikkö on erityisen onnellinen siitä, että Eloa pidetään lämminhenkisenä kokoontumispaikkana.
– Ylöjärveläiset ovat ottaneet Elon omakseen. Muun muassa keskusaulan muutokset toivat kauppakeskukseen aiempaa enemmän kodikkuutta ja viihtyvyyttä. Elossa on mukava olla, eikä ylöjärveläisten tarvitse lähteä kotikaupunkia kauemmaksi etsimään palveluja.
Alko olisi kovin tervetullut
Kauppakeskus elossa on 62 vuokrattavaa liiketilaa, yhteensä 24 000 neliötä. Autopaikkoja Elon parkkipaikalla on 920.
Kauppakeskus Elon myynti oli vuonna 2013 toista vuotta perättäin noin 56 miljoonaa euroa.
Viime vuonna kävijöitä oli noin 2,1 miljoonaa, joka on noin
100 000 enemmän kuin toissa vuonna.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry nimeää Elon ankkuriyrityksiksi K-citymarketin, Intersportin sekä Nesteen.
Viime vuonna Elossa palveli 16 erikoisliikettä, 13 pukeutumiseen keskittyvää liikettä, yhdeksän kauneus- ja terveysliikettä sekä kuusi sisustamiseen ja kodintarvikkeisiin erikoistunutta liikettä.
Lisäksi Elossa oli neljä vapaa-aikaan keskittynyttä liikettä, päivittäistavaramyymälä sekä kolme muuta kaupallista palvelupaikkaa.
Näiden ohella Elossa palveli kahdeksan kahvilaa tai ravintolaa. Julkisen palvelun paikkoja oli yksi.
Runsaasta kauppatarjonnasta huolimatta Elossa on edelleen monta tyhjää liiketilaa. Timo Matinlompolo myöntää, että jokainen tyhjä liiketila huolestuttaa.
– Tosin tässä taloustilanteessa huolestuttaa muutenkin joka päivä. Meidän on otettava huomioon taloa ympäröivä maailma. Juuri nyt isotkin kauppaketjut tekevät uusjakoa ja miettivät, missä heidän kannattaa tulevaisuudessa olla, Matinlompolo kertoo.
Hän muistuttaa, että esimerkiksi Kokkolan Halpa-Hallin päätös poistua Pirkanmaalta sekä Tiimarin konkurssi olivat asioita, joihin Kauppakeskus Elo ei voinut mitenkään vaikuttaa.
Matinlompolo luottaa kuitenkin, että Elo vetää edelleen puoleensa uusia toimijoita.
– Jokaisesta tyhjillään olevasta liiketilasta käydään neuvotteluja, mutta neuvottelut ovat pitkiä. Juuri nyt mikään ei tapahdu nopeasti, varsinkaan isojen liiketilojen osalta, Matinlompolo sanoo ja jatkaa:
– Meillä on Elossa edelleen reilut 40 liikettä, joten pystymme palvelemaan asiakkaita hyvin. Ja kauppakeskuksiin kuuluukin pieni vaihtuvuus.
Eräs merkittävä yritys Kauppakeskus Elosta puuttuu. Se on Alko. Matinlompolon mukaan Alkoa on yritetty saada Eloon aivan alusta saakka.
– Alkon linja on toistaiseksi ollut sellainen, että se pärjää Ylöjärvellä yhdellä liikkeellä. Alkon lisäksi tarvitsisimme kodinkoneliikkeen sekä nuorten naisten muoti- ja merkkiliikkeitä. Nämä kolme ovat merkittävimpiä puuttujia.
Lielahti on Elon ykköskilpailija
Kaupan alalla kilpailu asiakkaista on luonnollisesti äärimmäisen kovaa. Asiakkaita houkutellaan ihan joka suuntaan.
Elon tilannetta ei ainakaan helpota se, että viime viikolla Ikaalisissa avattiin uusi Kauppakeskus Komppi. Samaan aikaan kauppoja vilisevään Tampereen Lielahteen rakennetaan Lielahtikeskusta.
– Tietyllä tavalla toki kilpailemme Kompin kanssa saman alueen ihmisistä, ja ehkä nyt avajaisten aikaan sinne menee jonkin verran myös meidän asiakkaitamme. En kuitenkaan usko, että Komppi on tulevaisuudessa kompastuskivemme. Heillä on aika paljon erilaisia toimijoita kuin meillä, Timo Matinlompolo miettii.
Sen Matinlompolo kuitenkin myöntää, että Lielahti on osoittautunut jopa yllättävän houkuttelevaksi paikaksi.
– Muutama meiltäkin lähtenyt liike siirtyy sinne. Lielahti on meidän ykköskilpailijamme.
Mutta miten ainakin ylöjärveläiset saadaan asioimaan kotikaupungin kauppakeskuksessa?
– Meidän täytyy löytää vapautuviin tiloihin hyviä toimijoita. Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Moni varmasti arvostaa sitä, että Eloon on helppo tulla. Yhdellä parkkeerauksella saa tehtyä kaikki perheen hankinnat, Matinlompolo sanoo.
Kauppakeskuspäällikkö luottaa Elon sijaintiin, vaikka Ylöjärven keskusta onkin kovin hajanainen. Vaasantie jakaa Ylöjärveä niin, että Kauppakeskus Eloon on joistakin suunnista melko hankala kulkea esimerkiksi kävellen tai pyörällä.
– Tiedän, että suunnitteilla oleva Ylöjärven keskustan osayleiskaava pureutuu tähän ongelmaan. Uskon keskusta-alueen kasvavan sillä tavalla kiinni, että tulevaisuudessa Elo on entistä keskeisemmällä paikalla. Elon saavutettavuus kohenee, kun poikittaisliikenne Ylöjärvellä helpottuu.
Tulevaisuuden kauppakeskittymä
Tulevaisuudessa Kauppakeskus Elo saattaa saada pian vertaisensa toimijan Elovainiolle. Elon viereen on jo pitkän aikaa suunniteltu toista kauppakeskusta.
Timo Matinlompolo uskoo, ettei uusi kauppakeskus olisi uhka Elolle vaan että se olisi pikemminkin tervetullut vahvistus.
– Tietojeni mukaan uusi kauppakeskus keskittyisi lähinnä tilaa vievään erikoistavarakauppaan. Siellä voisi olla esimerkiksi rautakauppa tai puutarhamyymälä. Näen, että tällainen kauppakeskus täydentäisi Eloa ja vetäisi lisää väkeä alueelle. Elovainioon kasvaisi siis iso kauppakeskittymä.
Matinlompolo muistuttaa, että Elovainio on Pirkanmaan suurin yritysalue. Hänen mukaansa on kaikkien etu, että jokainen Elovainion yritys pärjää hyvin. Silloin yritykset täydentävät hienosti toisiaan.
Matinlompolo sanoo, että Kauppakeskus Elo on profiloitunut paikalliskeskukseksi, ja sellaisena se haluaa myös pysyä.
– Lasken paljon Ylöjärven vetovoiman varaan. Uskon, että Elon kymmenvuotisjuhlissa meillä on hyvin hoidettu ja nykyaikainen kauppakeskus, jossa on turvallista olla ja asioida.
Kommentointi on suljettu.