Pian 82-vuotta täyttävä Heikki Saarinen istuu Ylöjärven Soppeenmäessä kotinsa sohvalla ja näppäilee salasanaa kannettavalle tietokoneelleen. On aika maksaa laskuja.
Saarinen on ikäisekseen edelläkävijä, ainakin Ylöjärven kaupungin asiakasohjauksen esimiehen Marjut Välimäen mukaan. Vanhusten kanssa työnsä puolesta paljon tekemisissä oleva Välimäki sanoo, että varsinkin sähköisten asiointipalveluiden ja älypuhelimen käyttö on monelle ikääntyneelle vaikeaa.
– Heikki on varsin edistynyt näissä asioissa verrattuna moneen muuhun vanhukseen. Usealle tuntuu riittävän pelkästään se, että osaa soittaa puhelimella, Välimäki toteaa.
Maanrakennusinsinöörinä työuransa pääasiassa Espoon kaupungilla tehnyt Saarinen ehti viimeisinä työvuosinaan tutustua tietokoneisiin.
– Periaatteet siinä omaksui, mutta käytännössä olen itse oppinut asiat. On minulla sitten puhelimen päässä yksi viisas ihminen, joka voi tarvittaessa auttaa, Saarinen kertoo.
Vuonna 2000 Ylöjärvelle vaimonsa Maijaliisan kanssa muuttanut Heikki Saarinen kertoo viettävänsä kannettavan ääressä noin tunnin joka päivä.
– Aikoinaan kirjoitin koneella mökkimme tiekunnan papereita. Nykyään hoidan pankkiasioita, haen osoitteita, tarkistan aukioloaikoja, etsin tietoa tapahtumista ja selailen Facebookia.
Lisäksi Saarinen käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palveluita, ja onpa virkeä eläkeläinen tehnyt tietokoneella myös sukututkimusta siihen tilatun ohjelmiston avulla.
Myös sähköpostin käyttö on tullut viime aikoina tutuksi.
– Alkuun vierastin sähköpostia, mutta sitten yksi vanhoista koulukavereista kehui sitä. Lopulta rohkaistuin kokeilemaan ja totesin, että onhan se kätevä. Niin ja olenhan minä kerran matkaliputkin internetistä hankkinut, Saarinen selvittää.
Hän sanoo, ettei ainakaan tällä hetkellä kaipaa erityisesti mitään uutta sähköistä palvelua.
– Varmasti yhtä sun toista olisi tarjolla, mutta en ole osannut niitä kaivata. Kelan sivuilla olen joskus käynyt katsomassa lääkärikirjaa. Aiemmin sellainen oli hyllyssä, mutta se oli niin paksu, ettei sitä jaksanut kantaa, Saarinen hymyilee.
Neuvontaa ja apua tarjolla
Älypuhelin Saarisella on ollut käytössä kaksi vuotta. Sen Saarisen pojat hankkivat isälleen 80-vuotislahjaksi.
– Siinä vekottimessa on aina jotain uutta. On paljon toimintoja, joita en käytä.
Asiakasohjauksen esimies Marjut Välimäen mukaan vanhuksille on nykyään tarjolla kohtalaisesti apua tietokoneen ja puhelimen käyttöön.
– Meillä toimii kaupungissa Lähitori, jossa vapaaehtoiset tarjoavat apua vanhuksille. Ja kirjastossa on ohjaustuokioita, Välimäki kertoo.
Kevään aikana Ylöjärvellä otetaan käyttöön kotihoidon etäpalvelu. Sen avulla kotihoitajat voivat ottaa videoyhteyden vanhukseen ja muistuttaa esimerkiksi lääkkeiden ottamisesta tai syömisestä. Lisäksi vaikkapa fysioterapeutti voi neuvoa etäyhteydellä helppoja jumppaliikkeitä.
Heikki Saarisen puoliso Maijaliisa ei ole innostunut tietokoneesta tai älypuhelimesta. Hän kuitenkin seuraa mielenkiinnolla miehensä tekemisiä.
– Välillä kysyn, että auttaako tuo kiroilu mitään, Maijaliisa nauraa.
– No piti vähän kirota, kun tulostin lakkasi toimimasta. Mutta sainpahan sen itse kuntoon, Heikki napauttaa vastaukseksi.