Ylöjärveläiskouluissa ja -päiväkodeissa harjoitellaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja – Esimerkiksi kolmevuotiaat pääsevät tulkkaamaan, miltä nallesta tuntuu

Siivikkalassa vieraili torstaina kolme Opetushallituksen opetusneuvosta, jotka olivat tutustumassa Ylöjärven tapaan opettaa lapsille tunne- ja vuorovaikutustaitoja osana perusopetusta.
Kotkansiipien päiväkotiryhmässä 3-4-vuotiaat ilmaisevat hymiöiden avulla, millä mielellä he ovat saapuneet päiväkotiin.

Opetusneuvokset Kristiina Laitinen, Niina Junttila ja Marjaana Manninen pääsivät tutustumaan ensimmäisenä Siivikkalassa Koulukallion päiväkodissa Kotkansiipien tunnekasvatushetkeen.

Tunnekasvatushetki on päiväkotilaisille tuttu juttu, jossa heidän tehtävänään on kertoa hymiöitä osoittamalla, millä mielellä päiväkotiin on tultu.

– Jos on ollut vähän surullinen aamu, niin voimme puhua siitä myöhemmin, että mikä on harmittanut, lapsille luvattiin.

Lapset pääsivät myös nimeämään erilaisia tunteita taululle kiinnitettyjen nallejen avulla.

Tutkimukset osoittavat, että vuorovaikutusta tulee opettaa

Vierailulla mukana olleen Suomen johtavan yksinäisyystutkijan, Turun yliopiston kasvatuspsykologian apulaisprofessori Niina Junttilan mukaan jo varhaisessa vaiheessa aloitettu tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus voi ehkäistä yksin jäämistä.

– Tutkimuksissa on todettu, että näitä taitoja on hyvä opettaa jo pienille lapsille. Itse asiassa on huomattu, että jo pienet päiväkoti-ikäiset lapset voivat kokea melko syvääkin empatiaa ja auttamishalua ikätovereitaan kohtaan.

– Mielestäni näitä taitoja voi sisällyttää ihan kaikkeen oppimiseen, niin varhaiskasvatuksessa kuin peruskoulussa, Junttila kertoi.

Vitosluokkalaisten englannin tuntiin sisältyi 15 -minuuttinen hetki, jonka aikana oppilaat pääsivät leikkimään yhdessä samalla kertoen toisistaan kivoja juttuja.

Taitoja voi harjoitella vaikka osana enkun tuntia

Ylöjärvi on ollut jo toista vuosikymmentä mukana Yhteispeli-hankkeessa, jossa on kehitetty käytännönläheisiä toimintatapoja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä mielenterveyden tukemiseksi.

Siivikkalan koulun puolella vitosluokkalaiset pääsivät näyttämään, miten tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu käy käytännössä osana englanninkielen tuntia.

Viisitoistaminuuttisen hetken aikana oppilaat keskustelivat muun muassa toisten kuuntelemisesta ja peloistaan. Hetkeen sisältyi myös leikkejä, joissa piti keksiä positiivista sanottavaa kavereista.