Tukioppilastoiminta on tärkeää kouluviihtyvyyden kannalta – “Tykkään vaikuttaa ja parantaa koulun arkea”

Mikä sopisikaan paremmin 150-vuotisen Ylöjärven juhlistamiseen kuin satsaus nuorten yhteisölliseen toimintaan kouluissa? Ylöjärven kaupunki päätti lahjoittaa kaikille kaupunkimme koulujen tukioppilaille tukioppilashupparit.
Metsäkylän, Vuorentaustan ja Ylöjärven Yhtenäiskoulun tukioppilaita yhteiskuvassa Vuorentaustan koululla.

Lahjoituksen taustalla oli ajatus kaupungin arvojen näkyväksi tekemisestä. Tukioppilaita eli “tukareita” on kaupungissamme neljässä koulussa yhteensä 70, joten satsaus oli melkoinen.

– Hupparit ovat tosi lämpöiset ja pehmoiset, kiitos paljon! Kauraslammen koulun oppilaat toteavat kuin yhdestä suusta.

Tukioppilastoiminta on Mannerheimin Lastensuojeluliiton Suomessa aloittamaa toimintaa, jossa tavoitteena on edistää toiset huomioivaa käyttäytymistä ja osallisuutta, poistaa yksinäisyyttä ja lisätä koulun yhteishenkeä. Metsäkylän uudessa yhtenäiskoulussa tukaritoimintaa vasta käynnistetään, Vuorentaustan koulussa tukareita on ollut jo aivan alusta asti ja ohjaajiakin useita.

– Tukioppilastoiminta on tärkeää kouluviihtyvyyden kannalta, vuosia Vuorentaustassa tukioppilastoimintaa vetänyt historian, yhteiskuntaopin ja terveystiedon opettaja Sanna Haavisto toteaa.

– Itse olin yhdeksäsluokkalainen tukioppilas 1970-luvulla, niiden ensimmäisten joukossa Suomessa. Toimitimme Poks-lehteä, järjestimme diskoja ja puutuimme kiusaamistilanteisiin. Koin toimintamme todella tärkeäksi. Toivon, että tukarit tänään saavat saman positiivisen tunteen toiminnassaan, tukariohjaaja Marita Viitanen tuumailee.

Tukioppilaiden ensitapaaminen

Harmaana marraskuisena torstaipäivänä koulullemme Vuorentaustaan virtasi kolmesta eri koulusta tukioppilaita. Aula täyttyi punaisiin, vaaleanpunaisiin ja tuhkanharmaisiin huppareihin pukeutuneista ihmisistä.

Tunnelma oli aluksi varovainen, kun kaikki olivat jakautuneet vielä omiin ryhmiinsä ja muutamat jo toisilleen tutut moikkailivat toisiaan. Hetken kuhinan jälkeen Vuorentaustan koulun tukareiden johdolla jakauduttiin viiteen eri keskusteluryhmään. Ryhmissä kokoonnuimme vielä portaille yhteen isoon tiiviiseen ryhmäkuvaan.

– Tapaaminen oli hyvä idea, koska osa tukareista ei edes tiennyt, että Ylöjärvellä on muitakin tukareita, tukioppilaat kommentoivat.

Keskusteluryhmissä tunnelma oli aluksi kiusallinen eikä ajatustenvaihto meinannut lähteä sujumaan. Edes tukioppilaalle uusien ihmisten kohtaaminen ei ole aina helppoa. Muutamassa ryhmässä syntyi heti kunnollista keskustelua. Ryhmäkeskusteluissa kävi ilmi, että kaikki tukioppilaat pitävät tukaritoiminnasta ja ovat mielellään mukana.

– Tukioppilastoiminnassa tykkään vaikuttaa ja parantaa koulun arkea, Kaisa Manninen Ylöjärven Yhtenäiskoulusta sanoi.

– Tukioppilastoiminta tuntuu tosi hyvältä ja kivalta. Saa enemmän vastuuta, Kauraslammen koulun tukarit kertoivat.

Yhteistyö vaatii harjoittelua

Tukioppilasohjaajat Annika Kivimäki, Kia Kekki ja Antti Harjunmaa

Tapaamisessa tuli selväksi, että koulujen oppilaat kaipaavat yhteisöllisiä ja koulun yhteishenkeä nostattavia tapahtumia ja tempauksia. Tukioppilastoiminta osoittaa hyvin sen, että yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja on syytä opettaa kouluissa enemmän. Edes omassa tukariryhmässämme Vuorentaustan koululla yhteistyö ei ole aina sujunut niin kuin Strömsössä, vaan hyvä yhteistyö vaatii jatkuvaa harjoittelua.

– Vuorentaustan koulun 17 tukioppilaan kanssa alkusyksy meni ryhmäytyessä ja kunkin paikkaa hakiessa. Porukastamme on kasvanut upea ja äänekäs tekijöiden ja innostujien jengi, joka innostaa esimerkillään myös koko koulua, tukioppilasohjaaja Helka Rissanen toteaa.

Keskusteluissa nousi esiin ajatuksia ajanpuutteesta. Tukioppilastoiminnan järjestämiselle ja ideoinnille ei löydy aina aikaa, vaan sitä tehdään milloin missäkin välissä, esimerkiksi välitunneilla. Vuorentaustan koulussa ongelma on ratkaistu tekemällä tukioppilastoiminnasta yhdeksännen luokan valinnaisaine.

Olemme oppineet tapahtumien järjestämistä, yhteistyötaitoja, kärsivällisyyttä, kompromissien tekoa ja saaneet tarjota yhteisöllisiä hetkiä koko koululle. Valinnaisaineen ansiosta voimme ideoida ja suunnitella toimintaa rauhassa sille varattuna aikana.

– Seiskoihin tutustuminen ja kummituntien vetäminen on ollut ihanaa ja uskomatonta. On mahtavaa, kun näkee ilon ja innostuksen nuorissa, Kauraslammen koulun tukarit sanovat.

Noora Kylkilahti (9C), Minttu Leppänen (9E), Elli Seppälä (9C), Jemina Sukuvaara (9E), Hilma Vento (9E)
Kirjoittajat ovat Vuorentaustan koulun tukioppilaita ja mediakurssilaisia.

Keskusteluryhmissä jakamassa kokemuksia ja ideoita tukioppilastoiminnasta. Etualalla Ville Vataja ja Elsa Tabell Yhtenäiskoulusta.
Kauraslammen koulun tukioppilaita uusissa huppareissaan.