Takamaan kaupunkikeskuksesta tehokkaasti eristävää kevyenliikenteen loppupätkää on odotettu viisitoista vuotta.
Rekkaralli ja läpikulkuliikenne tekee Viljakkalantiestä vaarallisen kaikille kulkijoille. Mutalan koulun kohdalle vireillä oleva kevyenliikenteen väylähanketta ei saa asettaa vastakkain Takamaan kevyenliikenteen väylän rakentamisen kanssa.
Mutalan turvallisen koulutien ja koulun alueen liikennejärjestelyt on ratkaistava välittömästi kaupungin toimesta ilman pitkää odottelua ja hitaasti eteneviä rakennushankkeita.
Takamaalle vievän kevyenliikenteen väylän rakentamisen loppuunsaattaminen on arvostettava kaupungin kevyenliikenteen väylien rakentamisessa korkealle.
Vaarallinen tie on päivä päivältä vaarallisempi rekkaliikenteen jatkuvasti lisääntyessä useiden erilaisten murskaamo- ja asfalttiasemien ristitulessa. Viljakkalaan suuntaava läpikulkuliikenne on vilkasta ja nopeusrajoituksista ei piitata, valvonta on olematonta ja nopeusrajoituksien mukaan ajavia ohitellaan, kiire on kova.
Uuden Kuruntien liittymässä on vaaratilanteita päivittäin ja sinne sekaan ei kevyt liikenne mahdu.
Väylän rakentamisen loppuunsaattaminen yhdistäisi suuren, yli neljänsadan kotitalouden haja-asutusalueen kaupunkikeskukseen, helpottaisi vähähiilistä asiointia ja työssäkäyntiä.
Helposti unohtuu, että Takamaalla on noin 120 valtion tai kunnan työpaikkaa. Väylän rakentaminen toisi kaupungille suoria säästöjä koulukuljetusten vähentyessä. Noin puolet Takamaan koulun kyytiläisistä siirtyisi pois kuljetuksen piiristä ja on ehdottoman tärkeää, että Takamaan kevyenliikenteen väylän rakentamista jatketaan suunnitellusti.
Eeva Erenius
Takamaan kyläyhdistys ry:n puheenjohtaja