Auton yhteiskäyttö yleistyy ja vuokraamisesta tulee tapa

Suomalainen tekee remontin autosuhteessaan lähitulevaisuudessa. Auton omistaminen ei ole enää itsestäänselvyys, vaan yhä useampi kansalainen turvautuu vuokraamiseen eli liisaamiseen ajopelinsä järjestämisessä. Jo nyt on yhteiskäytössä autoja, joiden hankkija voi olla esimerkiksi taloyhtiö. Myös autonomiset autot tekevät rynnäkköään; niiden läpimurto on vain ajan kysymys maassammekin. Autovista Oy:n myyntijohtaja Seppo Pallonen odottaa radikaaleja muutoksia myös autovakuutuksien hinnoitteluun. Vakuutusyhtiöt alkavat räätälöidä vakuutusmaksuja autoilija- ja autokohtaisesti.
Seppo Pallonen Autovista
Suomalainen rakastaa autoaan, sanotaan. Voimakkaat uudistustuulet ravisuttelevat autoilukulttuuriammekin. Autovista Oy:n myyntijohtaja Seppo Pallonen sanoo autorahoituksen, autonkäytön ja autojen olevaisuuden kokevan ison muutoksen tulevaisuudessa.

Autovista Oy:n Suomen ja Ruotsin myyntijohtajana työskentelevä tamperelainen Seppo Pallonen sanoo suomalaisten auto- ja autoilukulttuurin olevan historiallisessa valinkauhassa.
– Monet tavat ja käytännöt romuttuvat. Todelliset uudet tuulet puhaltavat. Muutokset heijastuvat voimakkaasti autotoimialan eri toimijoiden jokapäiväiseen elämään, Pallonen ravistelee.
Perinteisesti omistaminen on ollut suomalaisille tärkeä arvo. Nyt ihmisten arvostus on siirtymässä erilaisten tarpeiden tyydyttämiseen. Moni turvautuu esimerkiksi auton pitkäaikaiseen vuokraamiseen eli liisaamiseen.
Seppo Pallosen mukaan autoala on alkanutkin räätälöidä erilaisia palvelupaketteja auton käyttöoikeudesta vuosisopimuksella. Liki jokaisella autotalolla on tarjolla oma tuotteensa.
– Esimerkiksi länsinaapurissamme Ruotsissa yksityiskäytössä olevien autojen vuokraaminen on voimistunut silmiinpistävästi. Leasingfirmat kasvattavatkin markkinaosuuttaan autobisneksestä merkittävästi. Ruotsalaiset luopuvat jo laajalti auton omistamisen onnesta. Suomalaiset seuraavat perässä, hän kertoo.

Kuukausikulu vakaa

Moni suomalainen on herännyt tosiasiaan, että oman auton ylläpitäminen on hintavaa.
– Ihmiset ajattelevat niin, että he ovat valmiita käyttämään kuukausittain tietyn summan rahaa asumiseen ja tietyn summan autoiluun. Henkilöauton liisaaminen takaa tarkan kuukausikulun, Seppo Pallonen muistuttaa.
– Kuluttajat ovat lisäksi oivaltaneet, että auton liisaaminen takaa heidän käyttöönsä koko ajan uuden menopelin. Hyväkuntoinen auto voimistaa turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa ajomukavuutta, hän pohtii.
Pallosen mukaan liisaamiseen turvautuvat ihmiset välttävät myös autojen jäännösarvoriskit.
– Suomalainen yhteiskunta muuttuu rajusti. Kansalaiset eivät välttämättä omista enää kesämökkejään eivätkä siis autojaan. Vuokralla asuminen mahdollistaa nopean ja helpon kodin vaihtamisen. Ihmiset haluavat tehdä lomillaan valitsemiaan asioita sen sijaan että he olisivat tiukasti yksissä paikoissa huviloillaan. Samanlainen ajattelumalli on yleistymässä automaailmassakin, hän avaa.

Yhteiskäyttö tavaksi

Lada-Moskvitsh-myyjänä autokauppauransa aloittanut Seppo Pallonen huomauttaa, että ensimmäiset yhteiskäyttöautot ovat rantautuneet jo Suomeenkin. Muun muassa Ruotsissa yhteiskäyttöautojen tarjonta on jo arkipäivää.
– Nuoret ovat jo osoittaneet sen, ettei auton omistaminen ole itsestäänselvyys, hän huomauttaa.
Pallonen on vakuuttunut siitä, että autojen yhteiskäyttö lyö itsensä vahvasti lävitse myös maassamme.
– Monella perheellä on kaksi henkilöautoa: ykkösauto ja kakkosauto. Tavallisesti kakkosautot ovat varsin vähällä käytöllä. Niillä taitetaan kauppareissut ja muut vastaavat pienet ajotarpeet. Taloudellisesti järkevää olisi, että esimerkiksi taloyhtiöt hankkisivat yhteiskäyttöautoja asujiensa tarpeisiin. Tämä ei ole kaukaa haettu ajatus, Seppo Pallonen teroittaa.
Pallosen mukaan yhteiskäyttöautojen tulemisesta kertoo sekin, että rakennusyhtiöt suunnittelevat jo uudiskohteisiinsa tilat yhteiskäyttöautoille.
– Pääkaupunkiseudulla ja Tampereen kaltaisella kasvukaupungilla on tulevaisuutta nimenomaan yhteiskäyttöautoilun suhteen, hän uskoo.

Autot kehittyvät huimaa vauhtia

Autoteollisuus esittelee koko ajan uusia saavutuksiaan. Seppo Pallosen mukaan autojen parissa tehtävä kehitystyö on suorastaan päätä huimaavaa.
– Autonomiset eli itseohjautuvat autot tekevät oman vallankumouksensa. Robottiautot kehittyvät rajua vauhtia. On vain ajankysymys, milloin autojen kehittäjät keksivät esimerkiksi Suomen talvioloissa pärjäävät ihmekulkupelit, mies hymyilee.
Sähköautot kiinnostavat kuluttajia. Pallosen mukaan niiden kulta-aika koittaa heti silloin, kun pitkien etäisyyksien maassa on riittävästi latauspisteitä ja kun kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa ajavat autoilijat saavat kärryihinsä riittävästi virtaa varaavat ja kestävät akut.
– Euroopan autoteollisuus uskoo edelleen vahvasti dieselautojen kysyntään. Ne ovat käyttöominaisuuksiltaan luotettavia ja järkevähintaisia. Autoileva kansa odottaa varmasti paljon muun muassa diesel-hybridiautoilta, hän miettii.
– Kaasuautot ja vetyautot ovat kiinnostavia vaihtoehtoja. Samoin ovat yhdistelmät bensahybridi ja dieselhybridi, Pallonen lisää.

Autovakuutukset uusiksi

Suomessa käytössä olevat autovakuutukset pohjautuvat poikkeuksetta autojen uushankintahintoihin.
Autovakuutushinnoittelukin on muutoksen alla. Seppo Pallosen mukaan Euroopas

sa on jo otettu käyttöön hinnoitteluun vaikuttavana tekijänä auton turvallisuutta lisäävät varusteet.
– Euroopassa autovakuutukset räätälöidään jo kuljettaja- ja autokohtaisesti. Odotan, että suomalainenkin autovakuutusmaailma uudistaa kasvonsa jo viiden lähivuoden aikana, Pallonen pohtii.
– Monesta tärkeästä lisävarusteesta on tullut ajan saatossa vakiovaruste. Turvallisuuteen voidaan satsata vielä paljon erilaisilla autojen lisävarusteilla, kuten vaikkapa kaistavahdeilla.