Syksyn pimeys ja arvaamattomat ajokelit tuovat haasteita autoilijalle – Näillä vinkeillä pärjäät

Liikenteen onnettomuusriskit kasvavat syksyn pimeyden, sateiden ja huonojen ajokelien myötä. Autoilija voi omalla toiminnallaan edistää turvallisuutta syksyn tielikeenteessä.

Ensinnäkin turvavälit tulee pitää tieliikenteessä vuodenajasta riippumatta, mutta erityisen tarkkana niiden suhteen tulee olla vuoden pimeimpään aikaan, kun sääolosuhteet haastavat tien päällä tavallista enemmän. Oma ajotapa tuleekin aina mukauttaa vallitseviin ajo-olosuhteisiin ja muuhun liikenteeseen, mikä tarkoittaa usein myös turvavälien pidentämistä ja oman ajonopeuden laskemista.

Syksyn liikenteessä on usein heikko näkyvyys ja huono pito renkaissa. (Kuva: Pixabay)

– Fintrafficin tieliikennekeskuksesta katsottuna turvallinen liikenne sujuu vain ja ainoastaan yhteispelillä. Tämä tarkoittaa meille jokaiselle etenkin riittävän pitkän turvavälin pitämistä edellä ajavaan. Turvavälit korostuvat entisestään näin syksyn haastavissa ajo-olosuhteissa, jolloin jokainen sekunti on kallis onnettomuus- ja läheltä piti -tilanteissa, yksikön päällikkö Mika Jaatinen Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta sanoo ja jatkaa:

– Kesällä, hyvillä ja kuivilla keleillä, 100 kilometrin tuntivauhdissa 100 metrin turvaväli voi hyvinkin riittää, mutta sateella jarrutusmatka kasvaa huomattavasti. Älä siis aliarvioi turvavälin merkitystä. Vain kunnon turvavälit pitämällä saamme liikenteen sujumaan turvallisesti ja vältämme samalla esimerkiksi aamu- ja iltapäiväruuhkien ketjukolarisumat.

Vesiliirto uhkaa sadekelillä

Syksyn sade- ja sumukelit vaikeuttavat ajo-olosuhteita ja heikentävät näkyvyyttä. Myös vesiliirron vaara kasvaa.

– Jos olosuhteet tai liikennetilanne vaikeuttavat ajamista, on syytä pudottaa nopeutta. Alhaisemmalla nopeudella havaintojen tekemiseen jää enemmän aikaa, pysähtymismatka ja -aika lyhenevät, auton hallintamahdollisuudet paranevat ja turvatekniikastakin on enemmän hyötyä, suunnittelija Toni Vuoristo Liikenneturvasta luettelee.

– Alhaisempi ajonopeus ehkäisee tehokkaasti myös vesiliirtoa. Vesiliirtoon voi joutua vähemmälläkin vesimäärällä, mutta mitä enemmän tiellä on vettä, sitä enemmän riski kasvaa. Sateella tulisi olla erityisen valppaana ja valita ajolinja niin, ettei aja lätäköistä tai ainakin hidastaa ennen niitä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kohdalla on roiskuttamista vältettävä. Aivan kuorma-autojen tai bussien takana ajamista on myös hyvä röppökelillä välttää, Vuoristo jatkaa.

Jos sade on niin raskasta, että se haittaa merkittävästi näkyvyyttä tai aiheuttaa epävarmuutta oman ajotaidon suhteen, on syytä pysäköidä auto tien sivuun turvalliseen paikkaan.

Ennen liikenteeseen lähtöä kannattaa katsastaa keliennuste. Huonon ajokelin uhatessa voi tällöin matkaan varata enemmän aikaa ja reittiä suunnitella muutoinkin etukäteen.

Tien päällä on syytä muistaa, että liukkaalla kelillä renkaiden pito ei häviä itsestään. Pidon häviämisen aiheuttaa usein kuljettaja omalla toiminnallaan.

Muista nämä vinkit pidon menettämisen estämiseksi:

• Lähde liikkeelle ja kiihdytä niin, etteivät vetävät pyörät lyö tyhjää.
• Aja kaarteeseen maltillisella nopeudella, jotta auto ei ohjaudu pois tieltä.
• Vältä ajamasta suurella nopeudella tien vesitäytteisiin ajouriin tai vesilammikoihin.
• Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
• Huonolla kelillä ohituksia kannattaa välttää. Varomattomat ohitukset voivat johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen, joka useimmiten tapahtuu kuljettajan palatessa omalle kaistalle ohituksen jälkeen.
• Kiinnitä huomiota ajoissa auton renkaiden kuntoon.