Heidi Cagle ei nolostele Suomen surkein -titteliään: ”Toivottavasti olen rohkaiseva esimerkki”

Punainen Kia Cee’d kaartaa Ylöjärven urheilutalon parkkipaikalle. On keväinen keskipäivä, ja aurinko helottaa korkealla. Autosta nousee lyhyt, punatukkainen nainen. Häntä hymyilyttää. Suomen surkeimmaksi kuskiksi kruunattu Heidi Cagle on onnellinen siitä, että hän uskaltaa taas autoilla. Kotikaupungin tiet ovat naiselle nykyään kuin toinen koti. – Elämä on helpottunut valtavasti! Nyt uskallan ajella töihin, harrastuksiin ja kauppaan. Miehenikin antaa minun jo ajaa tällä perheen uusimmalla autolla, Cagle nauraa.
Siivousalan yrittäjä Heidi Cagle on tyytyväinen nainen. Suomen surkeimmaksi kuskiksi kruunattu siivousalan yrittäjä uskaltaa jälleen ajaa autolla siviililiikenteessä. – Ylöjärvellä ei ole kovin pelottavia tieosuuksia. Jokin aika sitten uskaltauduin ajamaan jopa Tampereen vilinässä! hän hymyilee.
Siivousalan yrittäjä Heidi Cagle on tyytyväinen nainen. Suomen surkeimmaksi kuskiksi kruunattu siivousalan yrittäjä uskaltaa jälleen ajaa autolla siviililiikenteessä. – Ylöjärvellä ei ole kovin pelottavia tieosuuksia. Jokin aika sitten uskaltauduin ajamaan jopa Tampereen vilinässä! hän hymyilee.

Maaliskuun lopulla päättynyt Suomen surkein kuski oli tänäkin vuonna yksi kevään suosituimmista tv-ohjelmista. Parhaimmillaan show’ta seurasi MTV3-kanavalta yli 450 000 katsojaa.
Kyseenalaisen kilpailun ”voittoon” eli Suomen surkeimmaksi kuskiksi valikoitui ylöjärveläinen Heidi Cagle. Nainen kertoo kuulleensa ykkössijastaan jonkin verran vinoilevia onnitteluja.
– Juu, puolitutut saattavat nykyään kysellä, olenko ajellut paljon. Tätä tapahtuu esimerkiksi Ylöjärven uimahallissa, Cagle kertoo maireasti hymyillen.
– En ota sitä ollenkaan pahalla! Vastailen mielelläni ja kerron kokemuksistani, jos ne kiinnostavat, hän lisää.
Tuntemattomilta saatava huomio ei Caglea hänen omien sanojensa mukaan haittaa. Räväkkä nainen hyppäsi Suomen surkein kuski -kisaan ennen kaikkea itsensä mutta myös muiden epävarmojen autoilijoiden vuoksi.
– Moni on sanonut minulle, että olin todella rohkea, kun uskalsin lähteä opettelemaan autolla ajoa tv-kameroiden eteen. Toivon, että olen ollut rohkaiseva esimerkki kaikille kaltaisilleni ihmisille, hän juttelee.
Hetkinen, siis esimerkki? Suomen surkein kuskiko muka voisi olla hyvä esimerkki muille?
– Niin. Lähtökohtani kilpailussa oli, että oppisin taas ajamaan autolla. Pelkäsin rattiin tarttumista enemmän kuin kameroita. Mutta katsokaa minua nyt – uskallan taas ajaa! Cagle sanoo ylpeänä.

”Ida oli kaikista vaarallisin”

Suomen surkeimmassa kuskissa Caglen apukuljettajana oli hänen poikansa Lance. Nykyään äiti rohkenee auton rattiin yksinkin.
Suomen surkeimmassa kuskissa Caglen apukuljettajana oli hänen poikansa Lance. Nykyään äiti rohkenee auton rattiin yksinkin.

Omasta mielestään Heidi Cagle ei ole Suomen surkein kuski. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään uutta titteliään vastaan.
– Jos ihmiset muistavat minut tulevaisuudessa tästä, olkoon sitten niin. En ota asiaa ollenkaan raskaasti, ylöjärveläinen sanoo.
– Kolmanneksi tullut Ida oli minun mielestäni sarjan vaarallisin kuski. Ja 73-vuotias Kirstihän poistettiin kisasta, koska hänen ajotaitonsa eivät tuomariston mielestä olleet riittävät, hän suostuu spekuloimaan.
Cagle sai finaalilähetyksessä ohjelman tuomaristolta kannustavia kommentteja. Häntä kuvailtiin kehityskelpoiseksi kuljettajaksi, joka varmasti oppisi vielä autoilemaan.
Oppimisprosessi vain oli hitaampi kuin kenelläkään muulla.
– Jouduin 1980-luvulla pariin liikenneonnettomuuteen enkä uskaltanut niiden jälkeen ajaa autolla metriäkään. Taidot olivat siksi päässeet pahasti ruostumaan, Cagle miettii.
– Ja aina, kun en onnistunut ohjelman tehtävissä heti kunnolla, aloin hermoilla ja menin ihan lukkoon. Se oli suurin yksittäinen ongelmani, hän jatkaa.

”Jos ei opettele, ei koskaan opi”

Tämänvuotinen Suomen surkein kuski -kilpailu oli liikenneasiantuntijoiden mielestä kaikkien aikojen huonotasoisin. Ohjelma muistetaan muun muassa ylivieskalaisen Janeten vakavasta kolarista, jonka vuoksi eräs tehtävä jouduttiin hetkeksi keskeyttämään.
Myös Heidi Cagle tietää sössineensä pari kertaa pahasti.
– Tehtävässä, jossa piti puhua kännykkään ja ajaa, törmäsin ensimmäiseen esteeseen jo ennen kuin puhelin alkoi soida. Se jäi ehkä pikkuisen nolottamaan, nainen naurahtaa.
– Ja keinulautatehtävässä en tajunnut, että pakki ei ollut päällä. Huudatin moottoria täysillä kierroksilla ja valuin eteenpäin, vaikka minua yritettiin varoittaa, hän lisää päätään puistellen.
Internetin keskustelupalstoilla Caglen edesottamuksia kuvaillaan pääasiassa naurettaviksi ja tasaisen huonoiksi. Mutta mukaan mahtuu myös kehuja: erään nettikirjoittajan mielestä ylöjärveläinen suhtautui tappioonsa esimerkillisen tyynesti.
Jumbosijansa vuoksi Cagle passitettiin ohjelmasta suoraan autokouluun. Viiden ajotunnin jälkeen hän sai jälleen luvan palata siviililiikenteeseen.
– Haluan sanoa kaikille epävarmoille kuskeille tämän: jos haluatte ajaa, teistä on siihen! Mitään ei opi, jos sitä ei opettele. Minä jos kuka tiedän sen, rennon hymyilevä nainen päättää.

+++++
Miten Heidi Cagle pärjäsi tv:ssä? Katso Suomen surkeimman kuskin finaalijakso tästä!

 

Kommentointi on suljettu.