Lähes kaikki suomalaiset pitävät paikallisuutta tärkeänä mediassa

Jokseenkin kaikille (85 prosenttia) suomalaisille on tärkeää, että media kertoo lähiympäristön tapahtumista.

Asia selviää Uutismedian liiton tilaamasta ja IRO Researchin toteuttamasta vuosittaisesta Suomalaisten uutismedia -tutkimuksesta.

Suomalaisista 59 prosenttia on sitä mieltä, että tulevaisuuden sanomalehdessä pitää olla lukijan lähipaikkakunnan uutiset sisältävä paikallisosuus kaupunginosa- tai taajamatasolla.

Yle ja sanomalehdet ylivoimaisesti luotettavimmat

Suomalaisten mielestä Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat edelleen verkon luotettavimmat uutismediat.

Kun suomalaiset arvioivat verkossa julkaistavien uutispalveluiden luotettavuutta asteikolla 1–10, Yleisradion digitaaliset palvelut saavat arvosanan 7,9 ja sanomalehtien digitaaliset palvelut 7,5. Kolmanneksi sijoittuvat MTV:n (7,2), neljänneksi aikakauslehtien (6,5) ja viidenneksi kaupunkilehtien (6,4) digitaaliset palvelut. Vähiten luotettaviksi arvioidaan erilaiset sosiaalisen median palvelut, hännänhuippuina TikTok (2,2) ja Jodel (2,3).

Ylen johtoasema korostuu erityisesti yli 65-vuotiaiden parissa. Nuorimpien, 15–24-vuotiaiden, keskuudessa sanomalehtien verkkopalvelut kiilaavat luotettavuudessa Ylen ohi arvosanalla 7,4.

Suomalaisista lähes kaksi kolmesta (66 prosenttia) mainitsee luotettavuuden merkityksen kasvaneen heidän omassa mediankäytössään.