Suodenniementie on hiljainen, kuten Reino Helismaa ja Toivo Kärki aikoinaan kuvasivat maaseudun autioitumista tangossaan. Kyläkauppa on lopettanut toimintansa, mutta sen moni-ilmeisiin tiloihin on palannut elämä. Yksitoista sastamalaista miestä pyörittävät Tuori Distilling Company Oy:tä, jonka valmistamat akvaviitit, ginit, hunajaviinat sekä lonkerojuomat osuvat tarkkasilmäisten väkijuomien ystävien silmiin pitkäripaisissa ja ravintoloissa. – Maasta se pienikin ponnistaa, sanoo osakas ja tislaamomestari Juhani Väisänen, jonka mukaan pikkuruinen artesaanitislaamo tekee koko ajan uutterasti tuotekehitystyötä.
Suodenniemen kirkonkylä on idylli, joka on tullut suomalaisille hyvin tutuksi useiden televisiosarjojen kuvauspaikkana. Pääraitin varrella on suorastaan mystinen entinen kaupparakennus, jonka suojissa toimii maamme pienimmäksi tislaamoksi tituleerattu Tuori Distilling Company. Täältä löytyvät tislaamo laitteistoineen ja muine tuotantoprosessien edellyttämine välineineen, laboratorio sekä kellari.
Tislaamomestari Juhani Väisänen kertoo ilmeikkäästi talon koko historian ja etenkin ne vaiheet, jolloin suodenniemeläisten hyvin tuntemasta, kodikkaasta puodista tuli Valviran, Tullin sekä Sastamalan rakennusviranomaisten tarkassa valvonnassa tislaamo.
Kaksi vuotta tyhjillään ollut kauppa muuntui jouhevasti tislaamoksi. Koska lihankäsittelytilat on alun alkaen rakennettu elintarviketurvallisiksi, ne sopivat tislaamonkin tarpeisiin hyvin.
– Kun byrokratia jylläsi, me duunasimme tiloja ja viinapannuja sekä hankimme tietotaitoa. Aika ei mennyt hukkaan, eikä meillä ollut tyhjäkäyntiä, Jokinen kertoo.
Tuori Distilling Company on toiminut jo puolenkymmentä vuotta, mutta tislaaminen alkoi vuonna 2018. Väisäsen mukaan toimitilat ovat osoittautuneet tarkoituksenmukaisiksi, vaikka pienuus aiheuttaa silloin tällöin ahtautta.
– Meitä osakkaita on yksitoista, mutta emmehän me ole täällä töissä yhtä aikaa. Paiskimme hommia yleensä yksin tain korkeintaan kahden miehen voimin, Väisänen sanoo.
Kyläkaupan uudenlaista käyttötarkoitusta ja pientislaamon kunnioitettavan monipuolista tuotesortimenttia esitellessään Väisänen miettii, että vastaavanlaisia innovaatioita mahtuisi Suomen niemelle vaikka kuinka paljon. Kun ihmiset toteuttaisivat rohkeasti yritysideansa ja haaveensa, tyhjyyttään huutavat kiinteistöt tulisivat uusiokäyttöön. Työttömyydestä kärsiville alueille syntyisi työtä ja toimeentuloa. Maaseudun tyhjeneminen loppuisi.
Väisänen iloitsee siitä, että Tuori Distilling Company on säilyttänyt taloudellisen vakautensa vaikeasta korona-ajasta huolimatta. Pientislaamon tuotteet näet kiinnostivat etenkin ravintoloita, jotka haluavat erottua artesaanituotteilla valtavirrasta.
– Olemme täysin velaton, Väisänen kuittaa.
Tuori Distilling Companyssä elää vahva tulevaisuususko. Tuotekehitys on jatkuvaa. Väisänen näyttää pulloja, joissa mahdollisesti itää uudenlaisia juomainnovaatioita.
Hunajaviina kärkituotteena
Suodenniemeläinen gini näki päivänvalonsa, kun Suomessa elettiin vahvaa ginibuumia. Tuori Distilling Companyn gini keräsi puskista tulleena vaihtoehtona huomiota ja kehuja.
Juhani Väisänen huomauttaa, että heidän valmistamassa ginissä on aidosti suodenniemeläinen maku.
– Olemme kaikki yksitoista osakasta olleet keräämässä yrttejä, joista ginimme aromit ovat peräisin, Väisänen iloitsee.
Ginin valmistamisnopeuden ansiosta yritys on saanut kassavirtansa pyörimään. Samoin omatekoisesta ginistä kehitetyt lonkerojuomat ovat löytäneet ystävänsä.
Väisänen korostaa, että yhtiöllä oli alusta alkaen rima korkealla. Osakkaat halusivat synnyttää koko maailmassa ainutlaatuisen, uniikin tuotteen. Porukan työ on kantanut hedelmää, sillä Tuori Distilling Gompany niittää koko ajan mainetta hunajaviinallaan.
– Jo ensimmäiset erät kotimaisesta hunajamelassista valmistetusta hunajatisleestä toivat viitteitä, että olemme oikealla tiellä. Ahkeroimme kehittämistyössämme ja etenimme Honey Moonshine ja Oaked Honey Moonshine -tuotteisiimme. Ensimmäinen on maustettu viina ja jälkimmäinen tammitynnyrissä kypsytetty viina. Ne ovat maultaan ja väreiltään kerrassaan ainutlaatuisia, uniikkeja. Hunajasta kumpuava aromimaailma on jäljittelemätön, Väisänen kertoo.
Osakeanti suunnitteilla
Touri Distilling Company Oy:n tulevaisuus rakennetaan vakaan kasvun varaan. Juhani Väisäsen mukaan yhtiöllä on varsin paljon perusteellisesti pohdittuja kehitystoimia, joten lisä pääoma on välttämätöntä.
– Olemme suunnitelleet osakeantia. Sen turvin pääsemme toteuttamaan seuraavia askeleita, Väisänen viitoittaa.
Yrityksessä on valmiudet palkata työvoimaa. Työntekijän pestaaminen onkin työpöydällä.
Touri Distilling Companyssä laskujen ja verojen maksamisen jälkeen jäänyt raha on käytetty visusti laitteiden hankintaan ja tilojen ehostamiseen.
Väisänen muistuttaa, että hän on eläkeläinen. Mies on tehnyt monipuolisen uran lääkärinä, mutta hän on asunut vuosikymmenet Suodenniemellä, nykyisen tislaamon naapurissa.
– Kaikki tämä tekeminen on mielekästä, Väisänen kuittaa.
Touri Distilling Company Oy:n tarina kiinnostaa jokaista, joka kohtaa yrityksen takana olevat kaverukset, tislaamon tai komeaetikettiset pullot artesaanivalmisteisine juomineen.
Juhani Väisänen Mikko Tuori reissasivat vuoden 2017 syksyllä Skotlannissa. Väisänen kuvaa matkaa patiolippukunnan retkeksi ilman lapsia. Miehet tutustuivat sikäläiseen tislaamoon, jossa ahaa-elämys roihahti.
– Homma vaikutti kovin simppeliltä. Kansankielellä kerrottuna äijät keittivät pontikkaa, laittoivat sen tynnyreihin ja veivät ne kolmeksi vuodeksi nummelle. Lopputuloksena oli viskiä. Tuota pikaa tuumasimme, miksei tuollaista voisi tehdä Koti-Suomessakin ja Suodenniemellä, Väisänen muistelee.
Kaverukset laittoivat rattaat pyörimään. Vuoden päästä h-hetkestä oli 11 samanhenkisen miehen ryhmä kasassa, yritys kirjoissa ja kansissa kaupparekisterissä, lukuisat luvat haettuina ja leimattuina, tiedonjanoa koulutuksella sammutettuna sekä toimitilat odottamassa tislaamisen aloittamista.
– Tarinamme on monipolvinen ja värikäs. Siihen mahtuu jos minkälaisia tapahtumia ja sattumuksia. Nyt tiedämme, että suomalainen byrokratian kahlaaminen edellyttää jaksamista, odottamista ja kekseliäisyyttä. Meillä kaikki sujui loppujen lopuksi hyvin. Hymy ei hyytynyt kummallakaan puolella, ei meidän, eikä viranomaisten, Väisänen tilittää.
Väisäsen mielestä tislaamovuodet ovat olleet mielenkiintoisia ja antoisia.
– Arki on raakaa työtä. Valmistamista, tiskaamista, siivoamista ja paperishowta, Väisänen luettelee.
– Toisaalta, ei jokaisella äijällä ole tällaista harrastusta tai työmaata. Muistan aina sen, kun menin ensimmäisen kerran laatikon kanssa Alkoon. Yleensä sieltä tullaan kassin tai laatikon kanssa, Väisänen tarinoi.
Brändiä rakennetaan määrätietoisesti
Juhani Väisäsen korviin kantautuu varsin runsaasti myönteistä palautetta Tuori Distilling Companyn tuotteista, pulloista ja etiketeistä.
Väisänen pitää tislaamon ja sen asiakkaiden sekä kuluttajien välistä dialogia arvokkaana. Siinä saa tuiki tärkeitä tietoja, joiden avulla on turvallista jalostaa maitokaupoissa myytäviä lonkeroita ja siidereitä.
– Ruokakauppojen juomavalikoimissa olevat tuotteemme ovat keskeisessä osassa Tuori Distilling Companyn tunnettuuden vahvistamisessa, Väisänen teroittaa.
– Sisältö on ykkönen. Artesaanivalmisteinen viina ansaitsee persoonallisen lasipullon. Meillä ne ovat puolen litran vetoisia. Etiketit ovat vintage-tyyppisiä, Väisänen sanoo.
Suodenniemen toinen kuuluisuus on Kelarannan kesäteatteri. Se tunnetaan omista tuotannoistaan. Väisänen hymyilee, että paikallinen viinatehdaskin voi tulevaisuudessa vilahtaa jossakin näytelmässä.
– Mystinen Suodenniemi!
MATTI PULKKINEN