”Ylöjärvellä ajetaan ylimielisesti”

Ylöjärven Uutisten toimitus sai vuodenvaihteessa äkäisen puhelun. Haavistolainen Juha Puttonen kertoi olevansa kyllästynyt siihen, miten autoilijat käyttäytyvät keskustan liikenneympyröissä.
– Vilkun käyttöä ei osata ja ajaminen on muutenkin ylimielistä. Jotkut jopa suhahtavat kolmion takaa surutta toisten eteen, mies puhisi.
Ylikomisario Arto Niemelän mukaan huoli on tuttu, mutta tilastoissa se ei näy.
– Onnettomuuksia sattuu liikenneympyröissä harvoin, Niemelä tietää.
Suurin osa Ylöjärven keskustan liikenneympyröistä valmistui vaiheittain vuosien 2006 ja 2007 aikana. Vuonna 2008 uudistus palkittiin valtakunnallisella Tie paikallaan, katu kohdallaan -liikennesuunnittelupalkinnolla. Kuvan kiertoliittymä Kaurasmäen kupeessa rakennettiin viime vuoden kesällä.
Suurin osa Ylöjärven keskustan liikenneympyröistä valmistui vaiheittain vuosien 2006 ja 2007 aikana. Vuonna 2008 uudistus palkittiin valtakunnallisella Tie paikallaan, katu kohdallaan -liikennesuunnittelupalkinnolla. Kuvan kiertoliittymä Kaurasmäen kupeessa rakennettiin viime vuoden kesällä.

Kaksi ja puoli vuotta Ylöjärvellä asunut Juha Puttonen kertoo ottaneensa yhteyttä paikallislehteen, koska hänen mittansa tuli yksinkertaisesti täyteen. Miehen mielestä missään muualla Suomessa ei sompailla liikenneympyröissä yhtä holtittomasti kuin Ylöjärvellä.
Ylöjärven Uutisten Facebook-sivulla Puttosen näkemys sai viime viikolla nopeasti vastakaikua. Kommentoijien mukaan useimmat autoilijat osaavat käyttäytyä kiertoliittymissä siivosti, mutta ajattelemattomat yksilöt nostavat verenpaineita.
Paikallinen ylikomisario Arto Niemelä uskoo, että liikennekulttuuri on tässäkin suhteessa kehittymään päin.
– Tiedän, että eniten parannettavaa ihmisillä on vilkkujen käytössä. Lisäksi yllätyksiä voi aiheuttaa se, että jotkut autoilijat ikään kuin oikaisevat kiertoliittymissä, Niemelä kommentoi.
– Ylöjärven keskustan ympyröissähän ei ole minkäänlaista keskikoroketta, vaan autolla voi ajaa myös kiveyksen päällä. Jos näin tekee, vauhtia ei paljon tarvitse hidastaa, hän tarkentaa.
Kirkonseudun, Haaviston ja Soppeenmäen liikenteessä sattuu Niemelän mukaan hyvin vähän onnettomuuksia. Harvoista haavereistakin selvitään useimmiten peltivahingoilla.
Liikenneympyröissä päänvaivaa aiheuttavat joskus hurjaa vauhtia kruisailevat autoilijat ja mopoautoilijat.
– Jos tapaamme jonkun ajamasta tarpeettomasti ympäri kiertoliittymää, saatamme ottaa häneltä hetkeksi ajokortin pois. Tämä tulee kyseeseen, jos epäilty vaarantaa liikenneturvallisuutta ja on vakavan piittaamaton muista tienkäyttäjistä, Niemelä varoittaa.

”Ilman ympyröitä vallitsisi kaaos”

Ylöjärven kantakaupunki on pullollaan liikenneympyröitä. Ne tulevat tarpeeseen etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkissa.
Ylöjärven kantakaupunki on pullollaan liikenneympyröitä. Ne tulevat tarpeeseen etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkissa.

Liikenneympyrä on nykyaikaisessa tiesuunnittelussa varsin suosittu rakennelma. Se soveltuu etenkin taajama-alueiden liikennevirtojen ohjailuun mainiosti.
Liikenneympyrän valtteja ovat turvallisuus ja hyvä liikenteen välityskyky.
– Ilman liikenneympyröitä Ylöjärvellä vallitsisi kaaos, Arto Niemelä täräyttää.
– Keskustan liikennemäärät ovat kasvaneet viime vuosina niin rajusti, että aamu- ja iltapäiväliikenteessä ympyrät ovat ihan välttämättömiä. Ne mahdollistavat lähes katkeamattoman liikennevirran aina Vaasantielle asti, ylikomisario jatkaa.
Samoilla linjoilla on Ylöjärven kaupungin suunnitteluinsinööri Pekka Virtaniemi. Hänen mukaansa entiseen aikaan – jolloin Ylöjärven keskustassa oli liikennevaloja – ei ole enää paluuta.
– Ympyrät pienentävät nopeuksia sulavasti ja sallivat sivuteiltä päätielle liittymisen milloin vain. Lisäksi ympyrät näyttävät paremmilta kuin monikaistaristeykset, Virtaniemi pohtii.

Asuntilan liittymää pohdittu

Tällä haavaa Ylöjärvelle ei ole luvassa uusia liikenneympyröitä, sanoo Virtaniemi. Keskusteluja Kuruntien ja Asuntilantien risteyksen tulevaisuudesta on tosin jo monta kertaa käyty.
– On puhuttu, että pitäisi tutkia, josko siihen mahtuisi kiertoliittymä. Mitään päätöksiä ei ole kuitenkaan tehty, Virtaniemi sanoo.

Kommentointi on suljettu.