VIISI TÄHTEÄ: Kantaesitys pureutuu ajankohtaiseen teemaan vauvakatoa potevassa Suomessa – Ihmettä kaikki -näytelmä vastaa monien lapsentekoa arkailevien kysymyksiin

Nuoren kirjailijapolven kärkinimiin lukeutuvan Juha Itkosen Ihmettä kaikki -romaani taipuu tyylikkäästi näytelmäksi. Torstai-iltana kantaesityksensä saanut teos on huippuajankohtainen Suomessa, jossa podetaan vakavaa vauvakatoa. Yhteiskunnallisessa keskustelussa on herätty etsimään syitä kansalaisten haluttomuuteen hankkia jälkeläisiä. Itkosen realistinen teksti antaa monipuoliset eväät vaativan asian syvälliseen tarkasteluun. Raskauden alkaminen ja uuden elämän syntyminen ovat edelleen ihmismieltä kiehtovia mysteereitä.
18.10.2024 12:34

TEATTERINJOHTAJA Mikko Kanninen on elänyt tiukasti ajassa, kun hän on valinnut Tampereen Teatterin ohjelmistoon kirjailija Juha Itkosen romaaniin Ihmettä kaikki perustuvan näytelmän. Romaani käsittelee moni-ilmeisesti lapsiperheen arkea. Siinä kuvataan inhimillisesti pariskunnan elkeitä, kun se kohtaa raskauden keskeyttämisen ja uuden raskauden kaksosineen ja keskosineen.
Huikeat vierailijat Tampereen Teatterissa – huikeat pääroolien esittäjät! Ilona Pukkila tekee vahvan roolin Ruusu Laaksosena. Toni Harjajärvi on nappilöytö Lauri Laaksosen osaan. Kuva: Heikki Järvinen

Hilkka-Liisa Iivanainen on jo tehnyt mittavan työn dramatisoidessaan Juha Itkosen romaanin näytelmäksi. Ihmeitä kaikki on pieni suuri teos. Iso siksi, että teksti tarjoaa koskettavan sisällön ja riipaisevan sanoman kokoillan esitykseksi.

Myös ohjaus on Iivanaisen vastuulla. Hän kuljettaa hersyvästi tarinaa kodin ja lääkäreiden vastaanottojen ja sairaaloiden välillä. Iivanaisen sisällölliset korostukset ja painotukset ovat kuin äänekkäitä huutomerkkejä.

Iivanainen onnistuu ohjauksessaan pitämään esityksen kiitettävästi koossa. Kärryiltä eivät putoa nekään, jotka eivät itse ole tätä maailmaa kokeneet.

IHMEITÄ kaikki -romaani kuvailee kirjoittajansa ja hänen vaimonsa avioliittoa ja parisuhdetta. Kun teos perustuu vahvasti omakohtaisiin kokemuksiin, sisältö on jo itsessään luontevaa ja uskottavaa. Se tarjoaa suurelle ihmisjoukolle samaistumispinnan, sillä eivät ne Itkosen kattilakunnan tapahtumat ja kokemukset ole tuiki harvinaisia. Kirjailija on pukenut sanoiksi parisuhde- ja lapsiperhetodellisuutta, jota kahlataan lukuisissa vastaavissa huonekunnissa.

Tuskinpa Itkonen Ihmettä kaikki -romaania kirjoittaessaan ajatteli saati ounasteli, että teos päätyy vielä jonakin kauniina päivänä näytelmäksi. Nyt romaani on saanut uudenlaisen tulemisen ja elämän.

Näytelmä istuu täydellisesti Suomeen, jossa on herätty kaikkien aikojen vauvakatoon. Trendi on kestänyt jo 15 vuotta. Naiset synnyttävät ensimmäisen pienokaisensa varsin korkeassa iässä. Kokonaishedelmällisyysluku on alhaisimmillaan satoihin vuosiin.

Ihmeitä kaikki tarjoaa perusteltuja vastauksia ajankohtaisiin kysymyksiin. Näytelmä avaa niin uranaisen kuin humanisti-isän ajatuksenkulkua äitiydestä, isyydestä, vanhemmuudesta, parisuhteesta, perhe-elämästä sekä myös isovanhemmuudesta.

Äitiys ja isyys – vanhemmuus ei ole vain vaaleanpunaista sadunhohtoista elämää, jossa kaikki asiat soljuvat eteenpäin ennalta laaditun käsikirjoituksen mukaan.

Vanhemmat voivat kohdata yhdessä mutta eri tavalla raskauden keskeytymisen tai sen keskeyttämisen tuskan. Ikonen kuvaa tällaisen tapahtumaketjun raatelevuuden, mikä jättää aina ihmiseen syvän haavan ja lopulta ainakin arven.

Näytelmässä eletään kauniisti hetkiä, joissa haikara kertoo tulevasta vierailustaan. Miten merkityksellistä se onkaan, että tuhiseva nyytti on hedelmöittämisestään lähtien odotettu ja rakastettu. Kun ilouutinen tuplaantuu, että tulossa onkin kaksoset. Miten tieto kahdesta vauvasta mullistaakaan odotuksen ja lähitulevaisuuden! Elämänkulku tuokin odottamattomasti keskoset, äidin turvallisesta kohdusta ennenaikaisesti maailmaan pöllähtävät ihmistaimet.

Ihminen on luotu tuntemaan ja reagoimaan tunteisiinsa. Ikonen kuvaa koko perhekunnan tunnemaailmoita ansiokkaasti. Niihin kuuluvat ylipursuvat onnenhetket ja maanrakoon tainnuttavat vastoinkäymiset sekä jaksamattomuus ja voimattomuus.

Näytelmän sanoma on terävä. Se on herkistävä ja puhutteleva.

Ilona Pukkila on mestarillinen naiseuden, aviopuolison, uraohjuksen ja äitiyden kuvaajana. Pukkila on sataprosenttisesti läsnä näyttämöllä. Hän loihtii uniikit tunnelmat niin ruusutarhaan kuin ohdakepeltoon, joita elämä tarjoilee.

Ruusu Laaksosen (Ilona Pukkila) ja Lauri Laaksosen (Toni Harjajärvi) avioliitto on suuren rakkauden täyttymys. Kaikki se kestää.. Kuva: Heikki Järvinen
VIERAILIJAT ovat näytelmän ytimessä. Upeaa, että Tampereen Teatteri valitsi Roosa Laaksosen rooliin Ilona Pukkilan ja Lauri Laaksosen osaan Toni Harjajärven.

Äitiys on kokonaisvaltaista, ja sen näkyväksi tekemisessä Pukkila on lahjakas. Rakkaus on hyvä liima, ja sitä Pukkila käyttää suorastaan nerokkaasti hyväkseen.

Pukkila jää Ihmettä kaikki -kantaesityksestä lähtemättömästi Roosan osassa kansakunnan kestomuistiin. Taidokas roolin haltuun ottaminen ja sen tulkitseminen. Bravo!

Toni Harjajärvi on A-luokan kaliiperiä Lauri Laaksosena, arkana ja herkkänä isänä. Vaikka suomalaiset miehet kansainvälisestikin verrattuina heittäytyvät ja omistautuvat vahvasti isyyteen, uudenlainen elämänvaihe on kuitenkin aina kirjoittamaton sivu jokaisen miehenkin elämässä. Harjajärven Laaksonen nostaa ansiokkaasti esille kysymykset miehen osallisuudesta ja riittävyydestä.

Tampereen Teatterin näytelmään valjastama videointitekniikka ansaitsee perustellut kiitokset siitä, että kaikki katsojat kohtaavat kasvoista kasvoihin niin näyttämöllä olevan äidin kuin isän tunteet, jotka selkeimmin ovat luettavissa heidän kasvoiltaan.

Harjajärvi valjastaa koko persoonansa ja ruumiinsa perheenpään, isän arkeen.

MARI TURUNEN, Matti Hakulinen ja Katriina Lilienkampf ovat väkeviä tulkkeja lukuisissa rooleissaan, joiden avulla kuvataan uskottavasti isovanhempia sekä lääkäreiden, kätilöiden ja keskoshoitajien ammattikuntia. Miten moneksi kukin heistä taipuukaan!

Näytelmä onnistuu kuvaamaan ainutlaatuisella herkkyydellä Roosa Laaksosen pohdintaa Jumalasta ja uskosta. Hän saa keskustelukumppanikseen Turusen esittämän inhimillisen sairaalapastorin.

Näiden kolmen kovan ammattilaisen – Turusen, Hakulisen ja Lilienkampfin – ansiosta näytelmään virtaa runsaasti uskottavia sivuhenkilöitä.

ANNUKKA Pykäläisen suunnittelema lavastus on niukka mutta erittäin riittävä. Se antaa luontevat puitteet tapahtumille kodissa, lääkärissä, synnytyssairaalassa ja niin edelleen. Näyttelijäntyö on pääasia, ja sitä pelkistetyt lavasteet uskollisesti kunnioittavat.

Frenckell-näyttämö todistaa jälleen kerran yhtä suurta tapausta suomalaisessa teatterin historiassa. Tampereen Teatteri on ottanut ohjelmistoonsa teoksen, jolla ei kosiskella suurta yleisöä. Näytelmä on merkittävä puheenvuoro vauvojen ja lapsiperheiden Suomesta. Juha Itkosen näytelmäksi sovitettu romaani puhuu kuuluvasti kansakunnan avainasiasta: vauvoista ja lapsiperheistä.

Näytelmä on kunnianosoitus myös maailmankuululle keskoshoidolle, joka Suomessa on kiistattomasti omassa luokassaan. Kunnioittava kiitos siitä, miten näytelmän tekijät ovat perehtyneet esimerkiksi keskosten teho-osaston henkilökuntaan ja siellä annettavaan korkeatasoiseen hoitoon.

Perheemme toisen asteen opiskelijapojat pitivät esitystä mielenkiintoisena ja arvostivat erityisesti äidin ja isän roolisuorituksia.