Suosiota ovat kasvattaneet ainakin ryppyjen torjuntaan käytetyt anti-age-tuotteet, jotka voivat olla nuorten iholle jopa haitallisia. Ruotsissa joukko apteekkeja reagoi tilanteeseen alkuvuodesta lätkäisemällä osalle ihonhoitotuotteista 15 vuoden ikärajan.
Suomessa vastaavaan ei tiettävästi ole turvauduttu, mutta ilmiö on hyvin tiedossa kosmetiikka-alalla.
”Tuntuu, että koko ajan nuoremmat ja nuoremmat kiinnostuvat ihonhoidosta ja meikkaamisesta. Tämä on epäsuhdassa sen kanssa, mikä on tarve”, sanoo kauneushoitolan yrittäjä, erikoiskosmetologi Taina Päivärinne-Nummelin.
”Kosmetologin näkökulmasta tuntuu vähän oudolta, miksi. Nuorten iho on pääasiassa hyvin vaivaton eikä tarvitse kovin paljon hoitoa. Onko se sitten sosiaalinen media, sieltä tulevat tietysti ideat ja siellä on aktiivisia ihmisiä, jotka esittelevät tuotteita myyntitarkoituksessa. Lapsen on vaikea erottaa, mikä julkaisu on tehty myyntitarkoituksessa ja mikä ei.”
Kysyntään vastatakseen ja asiallista tietoa levittääkseen Päivärinne-Nummelin järjesti keväällä koeluontoisesti ihonhoito-opastusta 11–15-vuotiaista koostuneelle ryhmälle kauneushoitolassaan Pirkkalassa. Ryhmäopetusta on tarkoitus jatkaa syksyllä.
Aihe on tärkeä, sillä runsas, turha tai liian vahvojen kosmetiikkatuotteiden käyttö voi johtaa esimerkiksi ihon herkistymiseen, allergisoitumiseen ja nopeampaan ikääntymiseen. Siksi vanhempien kannattaa olla perillä siitä, millaista kosmetiikkaa perheen lapsi tai nuori käyttää ja kuinka usein. Vahvojen ja aikuisille tarkoitettujen tuotteiden sijaan kannattaa keskittyä perusasioihin, kuten ihon puhdistamiseen ja aurinkovoiteen käyttöön.
Meikit ovat Päivärinne-Nummelinin mukaan nykyään niin turvallisia, että niistä ei nuorten iholle ole pääsääntöisesti haittaa. Sen sijaan yli 40-vuotiaille tarkoitetut anti-age- ja pro-age-tuotteet kannattaa kiertää kaukaa.
Naamioita ei kuitenkaan tulisi poimia kaupan hyllystä mukaan huolettomasti, sillä ne voivat sisältää tehokkaita aineita.
”Niissä on kauniita kuvia, joiden perusteella nuoret niitä valikoivat, eivätkä katso mitä ne sisältävät. Niissä on tullut yllätyksiä”, Päivärinne-Nummelin sanoo.
Ihonhoidosta ovat kiinnostuneita pääasiassa tytöt. Pojat kuuluvat Päivärinne-Nummelinin mukaan kosmetiikkatuotteiden käyttäjien vähemmistöön.
”Mutta mielestäni pojat ovat sikäli aktiivisempia kuin ennen, että iho-ongelmia lähdetään hoidattamaan eikä vain ajatella, että ei tässä mitään. Siinä näkyy sama kuin miehissäkin, että ongelmia hoidetaan enemmän. Ulkonäköasioissa hiukset ovat pojille enemmän se juttu, ihonhoito ei.”
Tuomitsemisen sijaan Päivärinne-Nummelin peräänkuuluttaa mediakritiikkiä ja asiallisen tiedon hankkimista. Kaikki, mitä somessa mainostetaan lapsille, ei ole lapsille tarpeellista tai hyväksi.