Nykyisin pystyn aika vapaasti valitsemaan ajankohdan, milloin lähden autolla liikenteeseen. Yritän välttää ruuhka-aikoja ja huonoja liikenneolosuhteita. Joskus on kuitenkin mentävä tiettynä päivänä määrättyyn kellonaikaan kelistä riippumatta. TAYSsiin sovitut käynnit ovat sellaisia.
Niinpä olin liikenteessä päivänä, jolloin julkinen liikenne, ratikat ja bussit olivat lakossa. Ei se minulle mitään isompaa hankaluutta aiheuttanut, olin ottanut asian aikataulussani huomioon, mutta siinä Teiskontien ruuhkassa ehdin pohtia autoilua ennen ja nyt.
Olen autoillut enimmäkseen Tampereen ja Ylöjärven alueilla välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti yli viisikymmentä vuotta. Muutama kymmenen vuotta sitten jouduin työni vuoksi ajelemaan ympäri Tampereen seutua, käymään monenlaisissa pihoissa ja etsimään pysäköintitilaa lähes mahdottomista paikoista. Olen iloinen, että en joudu tekemään sitä enää. Jo silloin oli välillä hankala saada auto Tampereen keskustan alueella jätettyä johonkin.
Siinä jonottaessani lakkopäivänä Teiskontien sumassa aprikoin, mihin ne kaikki sinä päivänä kaupunkiin tulevat autot saataisiin pysäköityä. Maksuttomia pysäköintipaikkoja ei ole enää lainkaan ja maksullisia varten pitää usein olla jokin sovellus puhelimessa. Kolikoilla ei voi maksaa läheskään kaikkialla.
Myötätuntoni heille, jotka joutuvat nykyisin käymään autolla Tampereen keskusta-alueella useissa osoitteissa päivän mittaan. Parkkipaikan löytäminen läheltä kohdetta on varmaan ihan toivotonta. Onkohan esimerkiksi kotipalveluväelle saatu järjestymään jonkinlainen erikoispysäköintilupa?
Ei Ylöjärvenkään taajama-alueella ole helppoa pysäköidä pidemmäksi ajaksi. Parkki-Pate valvoo kärkkäästi. Matkatien ja Vaasantien välissä on pysäköintialue, jossa ei ole aikarajoitusta. Se paikka saisi olla suurempikin, koska siihen on kätevä jättää auto ja käydä bussilla Tampereella. Olen testannut, toimii hyvin, jos ei ole paljon kannettavaa.
On toinenkin paikka, kirkon parkkipaikka, mutta siitä ei ole bussille meno yhtä kätevää. Jos Ylöjärvelle tulee joskus ratikka tai lähijuna, olisi välttämätöntä tehdä myös pysäköintipaikkoja liityntäliikennettä varten. Taitaa vaan olla turha haave. Maa on liian arvokasta.
Ylöjärven perukoilta on jo nyt melkein mahdotonta käydä hoitamassa asioita ”keskustassa” ilman omaa autoa. Bussivuoroja on vähän ja ne vähenevät lisää ensi kesänä. Linja-autot eivät sitten enää kulje Kyrönlahtea pidemmälle. Silloin päättyy ehkä lopullisesti Artturi Tiuran lähes sata vuotta sitten aloittama ja Länsi-Linjojen jatkama useita vuosikymmeniä kestänyt Kuruun, Ruovedelle, Parkanoon ja Virroille suuntautunut palveluliikenne.
Kun rakennetaan kerrostaloja, asukkaille varataan parkkipaikkoja normien mukaan asuntoneliöitä kohti vähemmän kuin ennen. Oletetaan, että yksityisautoilu vähenee. Tampereen kaltaisissa taajamissa se varmaankin väheneekin, koska autot eivät yksinkertaisesti mahdu minnekään. Olisin eräänä päivänä käynyt Tampereen Tammelantorilla. En sitten käynyt, koska en löytänyt riittävän läheltä pysäköintitilaa. Ylöjärvellä on sentään vielä tarvittaessa parkkipaikka löytynyt, mutta tiukemmaksi on menossa.
ARMI SAARELA