Ylöjärveläisen Luka Sammaliston ura ja kausi Formula4-luokassa on korkattu. Yas Marina Circuitilla kisatussa F4UAE-sarjan ensimmäisessä, kolmen kisastartin, viikonlopussa oli paljon onnistumisia ja kehitystä mutta myös parannettavaa.
Nousujohteisen viikonlopun paras kisatulos Sammalistolle tuli sunnuntaina, viikonlopun viimeisessä kisassa, missä Sammaliston sijoitus oli 17:s. Kisassa oli mukana 33 kuljettajaa.
Ranskalaisesta R-ace GP -tiimistä shoot-out -leirin voiton myötä kuljettajasopimuksen saanut 16-vuotias ylöjärveläinen Luka Sammalisto starttasi siis kisakauteen United Arab Emirates Championship -sarjassa Abu Dhabin Yas Marina Circuitilta menneenä viikonloppuna.
Sammaliston kisakalenterissa ensimmäinen kilpailu oli merkitty vasta helmikuun alkuun, jolloin kaksi ensimmäistä F4UAE-sarjan viikonloppua olisi jäänyt ajamatta. Suunnitelmiin ja kisa-aikatauluun tuli kuitenkin toivottuja muutoksia. Sammalisto sai edustamansa tiimin, ranskalaisen R-ace GP:n kautta, tärkeän kumppanin ja taloudellisen tukijan, mikä mahdollisti Sammaliston osallistumisen F4UAE-sarjaan kokonaisuudessaan ja aikaisti kauden aloitusta.
Viime viikon keskiviikkona ja torstaina Yas Marina Circuitilla ajetuissa pre-season -testeissä Sammaliston vauhti oli viidentoista parhaan kuljettajan tasolla ja se lupaili F4-luokan tulokaskuljettajalle hyvää. Perjantain testeissä alkoi kuitenkin takkuilla ja suurimman haasteen aiheutti rataprofiilin mutkainen korkkiruuviosuus, mihin Sammalisto ei saanut ajolinjojaan optimoitua. Lukkojarrutukset aiheuttivat paljon päänvaivaa. Tämä kostautui lauantaina ajetussa aika-ajossa. Sammalisto jäi kauaksi kärjen taakse ja aika-ajosijoitukset olivat 22:s ja 24:s.
– Täysin alakanttiin meni molemmat aika-ajot, ei paljon hymyilytä, pettynyt Sammalisto kommentoi aika-ajosuorituksiaan sekä myönsi myös rataprofiilin olevan omalle ajotyylille haastava.
Lauantaina ajetussa kauden ensimmäisessä kisastartissa Sammalisto sai ruudusta 20 hyvän lähdön ja ajoi tunnustelevaa sekä varovaisen varmaa suoritusta. 28 minuuttia kestävän kisan aikana nousua tuli pari sijaa ja tuloksissa Sammaliston nimi löytyi sijalta 20.
Sunnuntaina ohjelmassa oli kaksi osakilpailua, joista ensimmäisessä Sammaliston lähtö epäonnistui täysin.
– Startissa reagointiaika oli mittavat 12,45 sekuntia. Näissä karkeloissa se on valovuosi ja epätoivottu tulokasvirhe. Taisin startin jälkeen olla sijalla 33 eli viimeisenä. Tavoitteeksi asetettuihin sijoituksiin ei ollut enää mitään saumaa, mutta melko hyviä ohituksia sain tehtyä ja nostettua osakkeita takajoukoissa. Tein sen mitä tehtävissä oli ja ruutulipulla sijoitus oli lopulta 22:s. Tuloksellisesti huono, mutta ajollisesti hyvä kisa, Sammalisto kertoi.
Viikonlopun kolmas startti ja kisa sujui Sammalistolta mallikkaasti. Ruudusta 24 kisaan lähtenyt ylöjärveläinen oli saanut kerättyä itseluottamusta ja ajorohkeutta lisää. Rata oli tullut tutummaksi ja ratti kääntyi kriittisissä mutkissa paremmin. Nähtiin tyylikkäitä ja varmoja ohituksia, ei yliyrittämistä, panikointia tai turhia riskejä. Nousua tuli seitsemän sijaa ja viikonlopun paras sijoitus, maalissa 17:s.
Kun huomioidaan se, että monet tulokasstatuksella olevista kuljettajista olivat osallistuneet Yas Marina -radalla marraskuussa järjestettyyn Abu Dhabi Trophy -kisaan ja heille rata sekä kilpailutapahtuma oli tullut osittain jo tutuksi, niin Sammaliston ensimmäisen formulakisan voidaan katsoa olleen onnistunut ja hyvää tekemistä.
– Koko alkanutta kilpailukautta ajatellen oli suuri etu päästä starttiruutuun ja tositoimiin jo F4UAE-sarjan ensimmäisestä kisasta lähtien. Odotukset formulauran aloitukseen oli hyvin maltilliset: Hermot kurissa ja ehjät kisat ilman ylimääräisiä ongelmia. Jo ajettujen testipäivien perusteella oli pakko todeta, että ihan alueella ei olla, mutta kaikki oppi oli enemmän kuin tervetullutta. Ja Yas Marina on ratana melko spesiaali, Sammalisto pohti.
– Alkujännityksen piikkiin voidaan pistää paljon, mutta totuus on myös se, että paljon pitää parantaa, jotta tavoitteeksi asetettuja top10-sijoituksia pystytään kauden aikana hätyyttelemään. Formulaura ja -kausi on nyt saatu korkattua, joten tästä on hyvä jatkaa kehitystyötä kohti seuraavaa viikonloppua. Helpottunut fiilis siitä, että ensimmäinen kisaviikonloppu on takanapäin ja suurin alkujännitys kärsitty, hän jatkoi.
Sammaliston mukaan hänen harteiltaan putosi paljon painolastia, vaikka hän ei saavuttanutkaan tulostavoitteitaan.
– Tärkeää on myös se, että tiimi oli tyytyväinen viikonlopun nousujohteiseen kehityskäyrään, ohitusten onnistumisiin ja kaluston ehjänä säilyttämiseen. Pikkuhiljaa myös tiimin kanssa hitsaudutaan yhteen, menestyksen kannalta oleellinen juttu. Summa summarum: Alakanttiin omista tavoitteista, mutta noususuuntainen kisaviikonloppu vauhdillisesti sekä teknisesti. Ja vanha totuus on, että aika-ajon olisi hyvä onnistua, se helpottaa tekemistä aika lailla.
F4UAE-sarjan seuraavat kolme osakilpailua ajetaan ensi viikonloppuna samaisella Yas Marina Circuit -radalla, muutetulla rataprofiililla. Sammalistolla on pari päivää aikaa levätä ja kerätä voimia tulevaan kisakoitokseen, mistä odotetaan jo parempia tuloksia niin aika-ajosta kuin kisastarteistakin.