Ennaltaehkäisyn tärkeyttä painotetaan hampaidenkin hoidossa. Hammaskiven poistoa ja hampaiden tarkastusta suositellaan tehtäväksi ainakin kerran vuodessa. Kun edellisestä kerrastani viime tammikuun lopussa oli jo kulunut noin vuosi, varasin minäkin ajan suuhygienistille.
Sain ajan toukokuulle. Se peruttiin noin tunti ennen kuin piti lähteä paikalle. Uuden ajan sain elokuulle. Se peruttiin noin kuukautta ennen, ja annettiin uusi aika marraskuulle. Nyt kun ajankohta alkoi lähestyä, ajattelin, ettei kolmatta peruutusta enää voi tulla kohdalleni ja odotin vihdoinkin pääseväni hoitoon. Mutta pari päivää ennen h-hetkeä tuli taas peruutusviesti Pirhalta. Uusi aika olisi maaliskuun loppupuolella! Silloin edellisestä hoidossa käynnistäni olisi jo kulunut kaksi vuotta.
Yksityiset hammaslääkärit ovat kalliita. Tunnollisena, kohtalaisen korkeita veroja maksavana eläkeläisenä haluaisin saada vastinetta rahoilleni. Enkä halua odottaa, että isompi hammasremontti tulee tarpeelliseksi. Se ei liene kenenkään etu? Olen kysynyt myös palveluseteliä yksityiselle, mutta niitäkään ei anneta. Ja hoitotakuu ei kuulemma koske hammashoitoa.
Pirha, onko mitään valoa näkyvissä huutavaan hammashoitajapulaan? Tehdäänkö toimenpiteitä asian korjaamiseksi? Kirjoitan tästä lehteen, kun luulen, etten ole yksin näiden huolien kanssa. Enkä itse ole saanut tyydyttäviä vastauksia.
Maija Vesanen-Paffen