Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla toimivan miljardipankin, Aito Säästöpankki Oy:n liiketoiminta kehittyi tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana myönteisesti. Liikevoitto (9,5 miljoonaa euroa) koheni merkittävästi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, kasvaen 24 prosenttia. Myös korkokate kasvoi huikeat 77 prosenttia yleisen korkotason nousun ja onnistuneen asiakasliiketoiminnan siivittämänä. Pankki sai alkuvuoden aikana lähes tuhat uutta asiakasta. Pankin ydinvakavaraisuus vahvistui entisestään, ollen kesäkuun lopussa 22,05 prosenttia.
Aito Säästöpankki on uudistanut viime vuosina ripeästi toimintaansa. Toimitusjohtaja Pirkko Ahonen sanookin, että miljardipankin tuloksessa heijastuvat tehdyt onnistuneet strategiset ratkaisut, kuten laajentuminen maantieteellisesti sekä satsaukset erityisesti yritysasiakas- ja varallisuudenhoidon liiketoiminta-alueiden kehittämiseen.
– Näiden ansiosta esimerkiksi korkokatteemme takana on tarvittavaa volyymia. Vankka vakavaraisuutemme puolestaan mahdollistaa investoinnit toimintamme kehittämiseen asiakkaidemme hyväksi, Pirkko Ahonen tarkentaa.
Rahasto- ja vakuutussäästöt kasvussa
Alkuvuotta varjosti maailmanlaajuinen poliittinen ja taloudellinen tilanne, yritysten epävarmuus ja kuluttajien alhainen luottamus. Suomen kotitalouksien asuntoluottokannan yleinen kehitys oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla miinusmerkkinen eli -1,32 prosenttia.
– Aito Säästöpankin asuntoluottokanta supistui alkuvuoden aikana vain 0,8 prosenttia, Pirkko Ahonen kertoo.
– Kotitalouksien asuntoluottokannan yleiseen kehitykseen peilattuna asuntoluottokantamme toisin sanoen kehittyi yleistä markkinakehitystä myönteisemmin, Ahonen vertailee.
Myös Aito Säästöpankin asiakasvarat laskivat prosentin verran.
– Inflaatio sekä korkotason ja elinkustannusten nousu ovat saaneet asiakkaat turvautumaan pahan päivän varalle kerryttämiinsä säästöihin. Haastavasta tilanteesta huolimatta suurin osa asiakkaistamme kuitenkin onnistui pitäytymään pitkän aikavälin sijoitusstrategiassaan, sillä rahasto- ja vakuutussäästöjen osuus asiakkaidemme salkuissa kasvoi 3,56 prosenttia, Ahonen kertoo.
Neuvotteluun tullessaan yhä useampi Aito Säästöpankin asiakas valitsee verkkotapaamisen konttoritapaamisen sijaan. Verkkotapaamisten määrä kasvoi alkuvuoden aikana 11 % viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Rekrytointeja ja lahjoituksia lasten hyvinvointiin
Aito Säästöpankki on vahvistanut alkuvuoden aikana organisaatiotaan uusien asiantuntijoiden rekrytoinneilla erityisesti yritysasiakasliiketoiminta-alueella. Tänä kesänä pankki on lisäksi tarjonnut kesätyön kahdeksalle korkeakouluopiskelijalle.
– Olemme pystyneet tarjoamaan kesätyöntekijöille aiempaa monipuolisempia työtehtäviä esimerkiksi markkinoinnin, henkilöstöhallinnon, riskienhallinnan, asiakaspalvelun ja myynnin tehtävissä, Pirkko Ahonen toteaa.
Kesäkuussa Aito Säästöpankki lahjoitti yhteensä 70 000 euroa Hyviä tekoja -ää-nestyksen kautta toimialueensa hyvinvointia edistäville toimijoille.
– Vuoden 2023 hyvillä teoilla tuimme erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä toimijoita. Lahjoituksia ohjattiin esimerkiksi lasten ja nuorten harrastusrahastoon, skeittiparkin rakentamiseen ja kerhotoiminnan järjestämiseen, Ahonen listaa.
Keskeiset tunnusluvut:
- Asiakasmäärä: 74 644
- Tase: 1,39 miljardia
- Luotot: 1,47 miljardia
- Liikevoitto: 9,5 miljoonaa
- CET1: 22,05 %