Armas ja Yrmy kuljettavat tavaraa mökkiläisille Näsijärvellä – Saareen voidaan kuljettaa kokonainen mökkipaketti

Kun Suomen lyhyen kesän aikana pitäisi saada saarimökki valmiiksi, rakentajalla saattaa olla kiire. Materiaalit saapuvat saareen omaa verkkaista tahtiaan. Vesillä vauhti ei päätä huimaa.
Yrmy-lautan kannella kuskataan usein Pajapekan pinkkejä koneita.

Hinaaja Armas kiskoo perässään isoa Yrmy-lauttaa. Vauhtia on täydet 4 solmua, mikä vastaa maalla reipasta kävelyvauhtia. Sen lujempaa tämä vesikulkuneuvoyhdistelmä ei kulje.

– Aikaa menee se, mikä menee. Verkkainen tahti ei haittaa, sillä vesillä on aina mukavaa. Vesikuljetukset ovat kivaa vaihtelua talven metalli- ja asennustöille, Armaksen ja Yrmyn omistavan Pajapekka Oy:n toimitusjohtaja Pekka Lahti toteaa.

Yrmyn kannella keikailee kirkkaan pinkki kaivuri – pinkki on vakiintunut Pajapekka Oy:n tunnusväriksi. Se erottuu edukseen muista alan toimijoista ja jää taatusti mieleen.

Pajapekan toimitusjohtaja Pekka Lahti viihtyy vesillä. Talven metalli- ja asennushommin verrattuna vesistökuljetukset ovat leppoisaa puuhaa.

Pajapekka tekee usein sähkö-, rakennus- ja maanrakennustöitä

Jäiden lähdöstä asti Pajapekan väki on ahertanut yksityisten mökkiläisten projekteissa. Näsijärvessä on liki 600 saarta ja yllättävän paljon saarimökkejä. Valtaosa mökkelijöistä haluaa päästä kesäkotiinsa autolla, mutta aina löytyy niitäkin, jotka arvostavat saarten rauhaa.

Saarimökeilläkin Pajapekka tekee usein sähkö-, rakennus- ja maanrakennustöitä. Saarissa on myös ruopattu yhden rantaa syvemmäksi komeaa venettä varten, avarrettu toisen maisemaa ruovikkoa poistamalla, rakennettu kolmannelle hulppeaa laituria, kuljetettu saareen  neljännelle mökkipaketti, tehty mökille perustukset ja pystytetty se.

Pekka Lahti kertoo, että laiturin tai mökin perustuksiksi voidaan porata kalliota tai upottaa pehmeämpään maahan ruuvipaaluja. Joskus mökkirannasta on räjäytettykin kalliota.

– Saarikohteisiin saa rakennus- ja toimenpidelupia siinä missä mantereenkin rannoille. Ainoa ero on siinä, että tavaran kuljettaminen perille saareen maksaa. Kuljetuksia tekevissä yrityksissä voi olla myös kiire. Sen verran meitä tekijöitä tässä Näsijärven rannalla kuitenkin on, että ei mökki sen takia jää laittamatta, ettei materiaaleja saisi perille.

Hinaaja Rutola on tavallista järeämpi huvivene.

Rutola tuli Ranskasta 1970 luvulla

Pajapekan toukokuu on ollut kiireinen, sillä loppukesäksi on tiedossa isompi projekti, jonka aikana yksityisasiakkaita ei pystytä palvelemaan. Viime kesänä yrityksen kalustoa käytettiin Lielahden voimalan purkuputkessa, ja Yrmy-lautta oli vuokrattu tutkimusporauksiin.

– Me olemme jatkuvasti päivittäneet kalustoamme, joten se on ajan tasalla ja sopii hyvin monenlaisiin rannoissa ja vesillä tehtäviin töihin. Toukokuussa tehtiin juuri kymmenvuotiskunnostus isoimmalle lautallemme Ylermille, Lahti kertoo.

Työkaluston ohella Pajapekan rannassa Länsi-Teiskossa komeilee vanha ranskalainen hinaaja Rutola. Se on tullut Ranskasta Lappeenrantaan 1970-luvulla, jossa se toimi kymmenkunta vuotta puutavarahinaajana. Sen koommin laiva on ollut huvikäytössä. Pekka Lahti osti Rutolan kolme vuotta sitten.

– Se on persoonallinen, liikuteltava juhlatila 15–20 hengen käyttöön, Lahti mainostaa.

Yritys viihtyy Länsi-Teiskossa

Kapean ja mutkaisen soratien päässä sijaitseva Länsi-Teisko on monelle alalle mahdoton paikka yrittää, mutta Pajapekka on viihtynyt ja kukoistanut kylällä jo vuodesta 2004. Oma ranta on vesillä toimivalle yritykselle iso valtti, ja maaseudun rauhassa on tilaa monenlaiselle toiminnalle.

Yhden miehen toiminimenä alkanut yritys laajeni vuonna 2019, kun mukaan lyöttäytyivät Pekka Lahtinen ja Roope Rajala. Uudet osakkaat toivat mukanaan rakennus- ja sähköalan osaamista. Käytännössä kaikki kolme ovat moniosaajia.

Töitä on riittänyt sen verran, että Pajapekassa on jatkuvasti haku päällä. Metalli- ja maanrakennustöiden ammattilaisia ei vain kasva joka oksalla.

– Heti otetaan töihin, jos sopiva osaaja löytyy, Pekka Lahti sanoo.