Hämmentyneinä saimme lukea muun muassa UutisOivasta (4.5.2023), että Ylöjärven kasvatus- ja opetuslautakunta haluaa ottaa uuteen harkintaan valtuuston vuosi sitten tekemän päätöksen uuden koulun rakentamisesta Ylöjärven Karhelle. Antti Järvensivun ehdotusta tukevien mukaan päätöksestä tulisi vielä keskustella perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkkoselvityksen perusteella. Uutinen on aiheuttanut turhautumista ja ihmetystä koulualueella sekä vanhempien keskuudessa.
Palveluverkkoselvityksestä ei löydy mitään sellaista uutta tietoa, jota valtuutetuilla olisi pitänyt olla tehdessään päätöstä. Lisäksi selvityksestä ei käynyt ilmi lapsivaikutusten arviointia tai sosiaalisten vaikutusten arviointia. Myös maaseutuvaikutusten ja ympäristövaikutusten arviointi ovat tärkeitä.
Palveluverkkoselvityksessä on jo otettu huomioon uuden koulun rakentaminen. Työtä ohjaavat strategiset tavoitteet. Palveluverkkoselvityksessä todetaan, että tulee huomioida tavoite haja-asutusalueiden elinvoimaisuudesta huolehtimisesta. Ylöjärven kaupunkistrategian 2022–2032 arvoja ovat kehitysrohkeus, vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus sekä turvallisuus. Kasvua tapahtuu siellä mihin panostetaan.
Ylöjärven valtuusto päätti vuoden 2022 toukokuussa rakennuttaa uuden koulun Karhelle. Päätöksen ottamiselle uudelleen käsittelyyn tulisi olla erittäin painavat syyt. Meille on luvattu uusi koulu. Haluammekin kiittää päättäjiä näiden arvojen mukaisesta toiminnasta tehdessänne päätöksen uuden koulun rakentamisesta. Suora lainaus palveluverkkosuunnittelua ohjaavista tavoitteista: ”Huolehdimme haja-asutusalueiden elinvoimaisuudesta.” sekä ”Lisäämme monipuolista tonttitarjontaa.”
Päätös panostaa Karhen Ympäristökouluun antaa turvaa siihen, että alue pysyy elinvoimaisena ja lapset saavat pitää turvallisen lähikoulun. Karhen Ympäristökoulun arvoissa vastuullisuus näkyy pienistä isoihin asioihin. Tiesittekö muuten, että vanhemmatkin joivat esimerkiksi kahvin omista mukeistaan kevätjuhlassa, kertakäyttöastioita ei ole näkynyt. Isänpäivänä kotiin tuotiin lasten keräämiä kuivattuja sieniä. Mustikkahillo itse kerätyistä mustikoista on maistunut metsäretkellä…
On oikeudenmukaista, että myös maaseudulla lapset pääsevät lähikouluun ja harrastusmahdollisuuksia löytyy läheltä. Koulun kautta myös kaikenikäisillä alueella asuvilla on mahdollisuus liikkumiseen, harrastamiseen sekä osallistumiseen. Maankäytön ja palveluiden suunnittelu- ja toteutusohjelmassa MAPSTOssa painopisteenä on keskustan kehittäminen. Elinvoimainen maaseutu ympärillä tukee hyvinvoivaa keskustaa. Kaikki eivät halua asua keskustassa, joten tiiviin keskustan kanssa yhteistyössä toimiva maaseutu ei kilpaile tämän tavoitteen kanssa. Olemme erittäin iloisia siitä, että päättäjämme haluavat olla koko kunnan alueen ihmisten puolella.
Myös Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa todetaan, että palveluverkkosuunnittelussa tulee huomioida lisäksi strategian tavoite haja-asutusalueiden elinvoimaisuudesta huolehtimisesta.
Lasten määrä on vähentynyt 2010-luvulla etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella. Tästä huolimatta Karhen Ympäristökoululla on riittänyt jatkuvasti oppilaita suunnilleen saman verran. Kilpailua lapsista tulee varmasti olemaan jatkossakin. Ylöjärven yksi valttikortti on Karhen Ympäristökoulu, yksi Suomen harvoista ympäristökouluista.
Ylöjärven maan sisäisessä muuttoliikkeessä kaupunki on kärsinyt suurimmat muuttotappionsa vuosina 2010–2021 Hämeenkyrölle (-366), Turulle (-182), Lempäälälle (-135), Sastamalalle (-112) ja Helsingille (-80). Voimme kilpailla korkeakoulukaupunkien kanssa, mutta maaseutukuntiin lähtevää muuttovirtaa saattaisimme pystyä myös hillitsemään näillä panostuksilla. Viisilapsisen perheen omakotitalolle rakennusluvan saaminen Karhen koulualueelle kesti yli vuoden.
Toivotammekin teidät kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet sekä muut asiasta kiinnostuneet päättäjämme tervetulleeksi tutustumaan kouluumme ja alueemme tuleviin koululaisiin ja heidän vanhempiinsa. Edellytämme, että voimme jatkossakin luottaa päätöksenteon reiluuteen ja siihen, että perehdytte asioihin, jotka vaikuttavat elintärkeästi arkeemme. Ei turhaan kuluteta päättäjien työaikaa samojen asioiden vatvomiseen, olkaa rohkeita ja dynaamisia jatkossakin.
Karhen koulu on ollut olemassa vuodesta 1906. Karhen Ympäristökoulu on noin 50 oppilaan koulu. Henkilökunta ja oppilaat järjestävät toiminnallisia ulkopäiviä. Koulu on myös vierailukohde kaikille kestävän kehityksen opetus- ja oppimismenetelmistä kiinnostuneille.
Koulussa on toteutettu Vihreä Lippu -ympäristökasvatusohjelmaa vuodesta 2006 alkaen. Syksystä 2017 koulu on ollut mukana myös Ulkoluokka-hankkeessa pilottikouluna, jonka myötä ulkona oppiminen on tullut säännölliseksi osaksi koulupäiviä. Retkeily ja luonnon hyväksi toimiminen ovat tärkeitä opetuksen osa-alueita.
Koulun lähiympäristö tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön ulkona oppimiseen. Koulu sijaitsee maaseudulla peltojen ja metsien ympäröimänä järven rannalla. Pihaan on rakennettu talkoilla ulkokoulupäivää tukevia rakenteita, kuten istuinkehä, nuotiopaikka ja viljelykehikot. Koulun pihan vieressä on ulkotunteihin sopiva metsäpaikka. Koulun pihassa kasvaa marjapensaita ja hedelmäpuita. Oppilaat istuttavat keväisin kasvimaan ja hoitavat vanhempiensa kanssa sitä kesäloman aikana.
Essi Plihtari, Noora Pranteri, Henna Palomäki, Jenny Klemola, Anna Kulmala, Sanna-Mari Mustajärvi, Tiia Malkamäki
joukko pienten lasten vanhempia kunnasta