Hoidon nopeus ja palvelun läheisyys ratkaisevat hyvinvointialueen toimivuuden

Ville MäkinenVuosi vaihtui ja nyt meidän jokaisen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen vastuulla. Vasta tulevaisuus kertoo, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Mitkä asiat toimivat ja mihin asioihin pitää saada korjausta tai tehostusta? Lienee selvää, että ainakin alussa kompastuksia tulee.

Heti vuoden alku on näyttänyt siltä osin hyvältä, että kaikki potilaille välttämättömät palvelut on kyetty turvaamaan. Näin vakuutti Pirkanmaan hyvinvointialueen johtajan Marina Erhola Ylen haastattelussa.

Tietotekniikka on aiheuttanut murheita, etenkin työntekijöille. Tämä oli odotettavissa, sillä erilaisten ohjelmistojen ja sovellusten yhteensovittaminen vie aikaa ja vaatii koodareilta valtavasti työtä.

Tietotekniikan ensimmäinen todellinen koetinkivi on ensi viikon lopussa, kun hyvinvointialueen työntekijöiden pitäisi saada palkkansa. Jännittää työntekijöiden puolesta.

Yksi eniten keskustelua ja arveluita aiheuttanut asia on tietysti hyvinvointialueen kustannukset kunnille. Sote-uudistuksen tavoite oli laittaa kustannukset kuriin ja tehostaa toimintaa. Aika näyttää, minkälaisen laskun kunnat lopulta maksavat.

Ainakin alku on tässä asiassa lupaava, sillä sairaanhoitopiirin valtuusto päätti juuri ennen vuodenvaihdetta, että sairaanhoitopiirin syntyneet alijäämät katetaan aikaisemmilla ylijäämillä. Tässä Pirkanmaan kunnat pääsivät reilun kahdeksan miljoonan euron laskusta.

Kaikista tärkeintä jatkossakin on, että ihmiset saavat hoitoa läheltä ja nopeasti. Ainakin ensihoito ja pelastustoimi lienevät kutakuinkin kunnossa, sillä niiden toiminta ei käytännössä juurikaan muutu entisestä.