Ikiliikkuja se on! Benny Törnroos lauloi aikoinaan fiksusta vekottimesta. Aika näyttää, miten fiksu vekotin ratikka Ylöjärvellä on vai tuleeko sitä ollenkaan. Mutta jo nyt ratikka tuntuu olevan ikiliikkuja, ainakin kaupunginvaltuuston puheenvuoroissa.
Eikä tätä pidä ymmärtää moitteena, sillä mitä syvällisemmin asia on keskusteltu läpi, sen paremmat eväät valtuutetuilla on tehdä päätöksiä.
Valtuuston maanantaisessa kokouksessa kaupungin kasvuohjelman käsittelystä tuli hyvin pitkälti ratikkakeskustelu. Mitään yllättävää keskustelussa ei ilmennyt, sillä raja-aidat eivät ole siirtyneet. Perussuomalaiset vastustavat ratikkaa vanavedessään keskusta ja kristillisdemokraatit. Kokoomus, SDP, vihreät ja vasemmistoliitto puolestaan tuovat raitiotietä Ylöjärvellä.
Pian päästään myös konkretiaan, sillä kenties kaupunginhallitus saa vielä tämän vuoden viimeisessä kokouksessaan käsittelyyn ratikan tarkentavan yleissuunnitelman. Ja kaupunginjohtaja Pauli Piiparisen mukaan tuo suunnitelma voi olla jo helmikuussa valtuuston käsittelyssä.
Keskustelua käydään ennen kaikkea ratikan kustannusten ympärillä. Kuten kaupunginjohtaja Piiparinen valtuustossa kertoi, raitiotien kustannukset tarkentuvat vaiheittain. Tarkentavan yleissuunnitelman jälkeen vuorossa on hankesuunnittelu ja sen jälkeen rakentamispäätös. Varsinaisten kustannusten ja hyötyjen vertailu tehdään hankesuunnitteluvaiheessa.
Nyt valmistelussa oleva Lielahti-Ylöjärvi -raitiotien tarkentava yleissuunnitelma on siis jatkoa Tampereen raitiotien seudulliselle yleissuunnitelmalle, jossa myös Ylöjärvi oli mukana.
Valtuustossa testattiin maanantaina kolmen minuutin aikanäyttöä valtuutettujen puheenvuorojen aikana. Mitään rajoitusta puheenvuorojen pituudelle ei ole asetettu, mutta ehkä sitäkin voisi harkita, kun vääntö ratikasta kiivastuu tulevaisuudessa.