Kysely: Ratissa sinnitellään rättiväsyneenä – väsymys vaikuttaa jopa joka viidennen kuolonkolarin taustalla.

Autonkuljettajat eivät ota väsymystä riittävän vakavasti. Autoilijoista peräti 15 prosenttia on viimeisen vuoden aikana ajanut niin väsyneenä, että on pelännyt nukahtavansa rattiin. Joka viides tuntee itsensä usein väsyneeksi ajaessaan autoa talviaikaan.

Liikenneturvan kyselyn mukaan moni ei kuitenkaan ole valmis siirtämään ajoa väsymyksen takia.

Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm evästää ottamaan väsymyksen vakavasti. Nyholm korostaa, että nukahtamisen lisäksi myös vireystilan lasku kasvattaa onnettomuusriskiä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan väsymys vaikuttaa jopa joka viidennen kuolonkolarin taustalla.

– Ratissa väsyneenä sinnittelevä kuljettaja on todennäköisesti jo ylittänyt tai ylittämässä oman toimintakykynsä rajat. Kun väsymys iskee, kuljettajan tarkkaavaisuus herpaantuu, silmänräpäysten kesto pitenee ja tästä voidaan liukua mikrouneen. Mikrounen aikana kuljettaja ei huomioi ympärillään tapahtuvia asioita tai edes huomaa, että valot sammuu. Väsyneenä kuljettajan kyky arvioida omaa ajokuntoaan on heikentynyt, Nyholm selventää.

Ehkäise väsymystä ennakoimalla

Kellojen siirron myötä monen on justeerattava vuorokausirytmiään. Liikenneturvan viime vuonna toteuttamassa kyselyssä joka viides kuljettaja kertoi tuntevansa olonsa usein väsyneeksi talviaikaan ajaessaan. Kolme viidestä kuljettajasta olisi valmis jättämään ajamisen väliin väsymyksen takia.

Nyholm muistuttaa, että tahdonvoima ei riitä väsymyksen selättämiseen.

– Kuljettajat pyrkivät usein kompensoimaan väsymystä keinoilla, jotka mahdollistaisivat edelleen ajamisen. Pitemmän päälle väsymystä voi torjua vain nukkumalla. Jos väsymys yllättää kesken ajon, paras keino sen taltuttamiseen on matkan keskeyttäminen. Jos se ei ole mahdollista, voi juoda kahvia tai muuta kofeiinipitoista ja ottaa sen jälkeen vartin tirsat, sillä kofeiinin vaikutus alkaa viiveellä, Nyholm vinkkaa.

Huolehdi ajokunnosta

Päihteiden lisäksi ajokuntoon vaikuttavat niin flunssat, lääkkeet, tunnekuohut kuin väsymyskin. Nyholm korostaa, että ajokunnosta laajemmin tulisi puhua vielä lisää. Yksi tärkeä teema on väsymys.

– Kuljettajan ajokunnolla on merkittävä vaikutus ajamisen turvallisuuteen. Omasta ajokunnosta tulisi olla kartalla ennen ratin taakse asettumista. Vaihtoehtoiset ratkaisut ajamiselle kannattaa miettiä etukäteen. Oli sitten ratkaisuna ajon siirtäminen, keskeyttäminen, tauottaminen tai joko kuskin tai kulkumuodon vaihtaminen, tärkeintä on, että vain ajokuntoisena ajetaan”, Nyholm toteaa.