Kun Vahannassa asuva Antti Leppänen avaa autotallinsa oven, voi toimittaja todeta ainoastaan ”Vau!”. Vastassa on kuin pakasta vedetty vuoden 1956, upouudessa maalissa kiiltelevä Ferguson-merkkinen traktori.
Ainoastaan maalipinta ei ole uutta, vaan Antti Leppänen purki traktorin viime talvena viimeistä pulttia myöten ja kävi huolellisesti läpi traktorin joka ikisen osan.
Leppänen nosti traktorin rungon korkeiden, koivun rungosta tekemiensä pölkkyjen päälle.
– Pyörät täytyi ottaa pois. Ne vietiin rengaskorjaamolle. Kurasiivet ja vanteet hiekkapuhallukseen. Koko talvi meni putsaushommassa. Kevättalvella vein sen maalarille.
Tarvittavia osia etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Joitakin löytyi alan liikkeistä, mutta esimerkiksi runkoon oli mahdoton löytää uusia pultteja.
– Semmoisia kierteitä ei löytynyt. Jouduin osaksi tekemään itsekin joitakin pultteja, Leppänen kertoo.
Hän putsasi koko rungon ja kaikki vanhat pultit porakoneeseen kiinnitetyillä erilaisilla teräsharjoilla.
– Runkoa ei voinut hiekkapuhalluttaa, koska se on ohutta valua. Se olisi voinut haljeta ja mennä rikki.
Ilman ohjekirjaa
Traktorin entisöinti vei Leppäsen täysin mukanaan. Vaimo Riitta Leppänen naurahtaa, että mies teki autotallissa pitkiä päiviä, mutta malttoi sentään tulla sisälle syömään ja kahville, kunnes taas kiiruhti takaisin mielekkään puuhan pariin.
– Se vie aikaa, kun suunnittelee ja tekee. Ensin alkuun ajatteli, ettei tässä niin kauheasti ole, mutta aina ilmeni jotain uutta, Antti kertoo.
Leppäsellä ei ollut ohjekirjaa eikä YouTubea apuna entisöintitöissä, vaan hän kertoo tehneensä kaiken vanhasta muistista: Hän korjaili samaa yksilöä ensimmäisen kerran jo teini-ikäisenä ja ajeli sillä paljon pelloilla ja metsissä.
Traktori, joka on aikoinaan rakennettu Englannissa, päätyi reilut kymmenen vuotta sitten melko huonokuntoisena Leppäsen omistukseen. Se on sama yksilö, jonka hänen isänsä osti 1950-luvun lopulla Pyynikin Autovarusteesta. Myöhemmin traktori päätyi Orivedelle, mistä Leppänen hankki sen omistukseensa.
Komea Ferguson saikin Leppäsen käsittelyssä uuden elämän ja on nyt täysin käyttökuntoinen. Ajoneuvo on kuitenkin sen verran eläkkeellä, että sitä ei enää käytetä työkoneena, mutta sillä on mukava hakea vaikkapa postit laatikosta.
Tyylikästä kyytiä sivuvaunullisella Jawalla
Ferguson ei ole ainoa Leppäsen entisöimä ajoneuvo. Hänellä on myös upea, 350-kuutioinen sivuvaunullinen moottoripyörä Jawa, vuosimallia 1961. Sen Leppänen entisöi vuosituhannen alussa.
– Pyörässä meni vuosi ja sivuvaunussa toinen vuosi.
Leppänen kertoo, että purki Jawan niin pieniksi osiksi kuin vain voi. Hän vei rungon hiekkapuhallukseen, mutta hioi kaikki osat itse. Tuttu maalari maalasi kaikki osat. Purkaminen oli helppoa, mutta kokoaminen sitten huomattavasti työläämpää.
Leppäset ajelevat Jawalla joka kesä – Antti ohjaa ja Riitta istuu kyydissä.
– Tykkään kauheasti. Siellä on kauhean rentoa. Ei tarvitse kuin olla vaan ja katsoa maisemia, Riitta kertoo.
Leppäset ovat käyneet Jawalla veteraaniralleissa muun muassa Ähtärissä ja Himoksella. Syyskuussa he osallistuivat Pyynikin ajojen 90-vuotisjuhla-ajoihin, missä pariskunta oli Moro-lähdön eturivissä.
Sivuvaunu, tsekkiläinen Jawa Velorex, on Leppäsen tietojen mukaan harvinainen, sillä niitä ei aikanaan tuotu Suomeen. Tämä yksilö on löytänyt tiensä Suomeen Virosta.
Vanha sivuvaunullinen moottoripyörä on iloinen näky tien päällä ja parkkipaikalla. Ihmiset tulevat sitä herkästi ihailemaan ja nostavat peukkua, kun Leppäset huristavat ohi.