Turvallinen koulutie Mutalaan: Rakentamisajankohta kaupunginvaltuuston päätettäväksi loppuvuodesta

Mutalan asukkaiden toiveissa on pitkään ollut turvallinen kevyen liikenteen väylä lasten koulutien varrelle. Ensimmäisen vaiheen on suunniteltu valmistuvan ensi vuoden aikana.
Pitkä odotus päättyy, kun kevyen liikenteen väylä rakennetaan Mutalasta Yliselle asti. (Arkistokuva: Jani Saarenpää)

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Ari Jokihaara Ylöjärven kaupungilta kertoo, että voimassa oleva MAPSTO valmisteltiin alkuvuodesta 2021 ja hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa loppuvuodesta 2021. Tämän jälkeen kevyen liikenteen väylän suunnitteluaikataulu kuitenkin aikaistui välillä Sorvajärventie-Ylinen. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen välin Sorvajärvi-Ylinen suunnittelu aloitettiin jo viime vuoden lopulla. Alun perin tämä oli tarkoitus aloittaa vasta vuonna 2024.

Koska alueelle oli tullut useita aloitteita kevyenliikenteen väylän saamiseksi, Ylöjärven kaupunki ja ELY-keskus päättivät aloittaa kevyen liikenteen väylän suunnittelun Sorvajärventen ja Ylisen välille.

– Valtuustosta oli meille välittynyt myös tahtotila, että vuoden 2023 rakentamiskohde Susikiven ja Sorvajärventien välillä laajennettaisiin Rantaniementielle saakka. Nopeutettu suunnitteluaikataulu sopi tahtotilan edistämiseen erittäin hyvin, Jokihaara toteaa.

Välillä Susikivi-Sorvajärventie on olemassa valmiit rakennussuunnitelmat ja MAPSTO:n mukaan välillä Susikivi-Sorvajärventie aloitetaan vuonna 2023 kevyen liikenteen väylän toteuttaminen.

Valtuuston päätettäväksi loppuvuodesta

Rakentamisajankohta tulee loppuvuodesta kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

– Koko Susikivi-Ylinen-väli on sillä tavalla prosessissa, että Susikiventie-Sorvajärventie olisi lähdössä ensi vuonna toteutukseen ja suunnittelu on käynnissä tällä hetkellä Sorvajärventieltä Rantaniementielle ja siitä edelleen Yliselle. Suunnittelun nopea käynnistyminen välillä Sorvajärventie-Ylinen ja kevyen liikenteen väylän toteuttaminen heti ensimmäisessä toteutusvaiheessa Susikiveltä Rantaniementielle saakka on huomioitu nyt lausunnolla olevassa MAPSTO-luonnoksessa, Jokihaara toteaa.

Väliä Sorvajärventie-Rantaniementie suunnitellaan parhaillaan. Tälle välille ei ollut tarvittavaa tiesuunnitelmaa ensimmäisen suunnitteluvaiheen aikana. Käynnissä olevan suunnitteluvaiheen tiesuunnitelma pyritään saamaan voimaan siten, että väli Sorvajärventie-Rantaniementie voidaan rakentaa jo ensimmäisessä toteutusvaiheessa.

– Aikataulu on tiukka tehdä yhdessä vuodessa väli Susikivi- Sorvajärventie, aloittaa talven jälkeen ja saada päällyste sille välille, mutta siihen pyritään. Jos onnistumme siinä, että saamme Sorvajärventie-Rantaniementie -välin suunnitelman myöskin hyvissä ajoin toteuttamisvalmiiksi, niin se voi vaikuttaa koko kokonaisuuteen. Väli Susikivi-Rantaniementie on kokonaisuutena kaksivuotinen hanke.

Jokihaara sanoo, että kaupunki on valmistautunut toteuttamaan myös kevyenliikenteenväylän toisen vaiheen Yliselle mikäli MAPSTO-luonnos etenee esitettynä.

Alueella on tehty pohjatutkimuksia ja kartoituksia viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa, mutta rakennustöitä ei ole vielä aloitettu.

Ylöjärven kaupunki toteuttaa väylän ja se jää Ely-keskuksen kunnossapitoon.

Yhtä vai kahta puolen Kuruntietä?

Projektipäällikkö Markku Uusitalo suunnitelmaa laativasta Ramboll Finland Oy:stä vahvistaa, että tiesuunnitelma pyritään saamaan valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä ja rakennussuunnitelma kevääseen mennessä. Tiesuunnitelma asetetaan nähtäväksi alkuvuonna 2023.

Mutalan koululla kesällä järjestetyssä yleisötilaisuudessa suunnitelmaluonnoksesta saatiin kaikkiaan 14 palautetta. Osa asukkaista toivoi esimerkiksi, että väylä kulkisi osan matkaa toisella puolella Kuruntietä. Nyt väylä on suunniteltu kulkemaan Kuruntien Näsijärven puolella.

– Pääosa tilaisuudessa olleista henkilöistä piti väylän toteuttamista tärkeänä ja liikenneturvallisuutta edistävänä ratkaisuna. He toivoivat, että hanke toteutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Esiin tuotiin myös sitä, että Sorvajärventielle pitäisi toteuttaa jalankulku- ja pyörätie, Uusitalo sanoo.

– Asukkaat toivat esiin, että ratkaisu Vanhalla Kuruntiellä vie paljon tilaa ja väylä pitäisi osalla matkaa suunnitella tien vastakkaiselle puolelle tai toteuttaa siten, että se olisi reunakivellä korotettu niin, että väylän vaatima tilantarve olisi vähän pienempi, hän jatkaa.

Osa asuinrakennuksista ja lomakiinteistöistä sijaitsee lähellä tietä. Lisäksi lomakiinteistöt ovat syvällä Vanhaan Kuruntiehen nähden. Tämän vuoksi jalankulku- ja pyörätien penkereet ovat korkeita ja vaativat paljon tilaa.

Myös yksityistiejärjestelyistä annettiin palautetta. Osaan toivottiin ja ehdotettiin erilaisia ratkaisuja. Uusitalon mukaan asukkaiden toiveet pyritään ottamaan huomioon jatkosuunnittelussa.

Kommentointi on suljettu.