Mersumies Vesa Rönkkö puhui ihmiset pyörryksiin sähköautoilun ihanuudesta – Katso kuvat Juustoportilta perjantain autotapahtumasta

Juustoportin pihassa järjestettiin perjantaina tapahtuma, jossa kävijät pääsivät tutustumaan uudenkarhaisiin eri merkkien sähköautoihin. Samalla parkkipaikalle avattiin Rechargen neljä uutta sähköautojen suurteholaturia, joissa auton akun saa ladattua kahvitauon aikana.
Juustoportin sähköautoilutapahtumassa esiltetiin yli 30 erilaista sähköautoa eri merkeiltä ja malleilta. Yksi hulppeimmista oli vasemmalla kuvassa näkyvä  yli satatuhatta euroa maksava AMG-Mercedes.

– Kyllä täytyy myöntää, että minusta on tullut aika vihreä tämän sähköautoilun myötä. Tästä touhusta on tosi hankala keksiä mitään pahaa sanottavaa, toteaa perjantaina Juustoportin pihalle Mercedes-EQB -täyssähköautollaan kurvannut Vesa Rönkkö.

Rönkkö on saapunut Ylöjärvelle levittämään sähköautoilun ilosanomaa yhdessä usean muun sähköauto-omistajan ja -myyjän kanssa.

Rönkön seuraan lyöttäytynyt sähköautojen parissa Vehon maahantuonnissa työskentelevä tuotepäällikkö Frans Junno. Kaksikko on valmistautunut vastaamaan tänään moniin polttaviin kysymyksiin sähköautoilusta.

Vesa Rönkkö (oik.) ihastui sähköautoiluun neljä vuotta sitten, eikä aio enää vaihtaa. Mersun sähköautojen maahantuonnin parissa työskentelevä Frans Junno esitteli Juustoportilla Vehon sähkö-Mersuja.

Mikä mahtaakaan olla päivän kysytyin kysymys?

– Varmasti sähköauton lataaminen ja miten se fyysisesti tapahtuu, Junno vastaa.

Hänen mukaansa sähköautojen kysyntä kasvaa jatkuvasti samalla kun markkinoille tulee uusia malleja. Kiinnostusta lisää myös se, että käytettyjä sähköautoja on kaupan yhä enemmän.

– Kiinnostus sähköautoilua kohtaan on tällä hetkellä huimaa ja myös kysyntä käytetyistä sähköautoista on kovaa. Niillä on hyvä vaihtoarvo, Junno toteaa.

Juustoportin tapahtumassa kävijät pääsivät myös koeajamaan autoja.

”Raaka rahallinen säästö”

Jutustellessamme viereisessä sähkö-Mersussa on menossa takapenkkien selkänojien kaataminen. Tapahtumaan saapunut vanhempi herra kaivaa povitaskustaan mittanauhaa, jolla hän aikoo mitata syvyyden takakontista etupenkkeihin. Uuteen autoon pitäisi kuulemma saada mahdutetuksi sukset. Mutta liian lyhyeksi jää.

Onko näissä sähkövatkaimissa sitten joitakin muita hyviä puolia, vaikka sukset eivät autoon mahtuisikaan? Ainakin Vesa Rönkön mukaan lista hyvistä asioista puhuu puolestaan. Hän kertoo kokeneensa neljä vuotta sitten oivalluksen, joka teki hänestä sittemmin sähköautoilijan.

– Otin Excelin ja laskin, että mitä sähköautoilu maksaisi meille, jotka ajamme 45 000 kilometriä vuodessa. Lopputulokseksi sain, että säästämme vuodessa 2 000-3 000 euroa verrattuna polttomoottorivehkeeseen. Se on raaka rahallinen säästö.

Ihmisiä kiinnostivat myös uudet sähkö-Audit.

Rönkkö kertoo olevansa mersumies henkeen ja vereen, minkä vuoksi hänellä on kokemusta vain Mercedeksen sähköautoista. Tällä hetkellä alla on jo toinen sähkö-Mersu.

– Nämä vehkeet vaan toimii. Ajelu on huoletonta ja huoltovapaata. Ei pärise eikä metelöi. Auto on lämmin ja aina käyttövalmis. En keksi bensavehkeistä parempia puolia, Rönkkö sanoo.

Paikalle tapahtumaan saapui myös useampia lapsiperheitä, jotka miettivät perheen seuaavaksi autoksi sähköautoa.

Uusissa sähköautoissa paljon älyä

Entäpä sitten se lataaminen? Eikö ole vaivalloista kesken pitemmän ajoreissun pysähtyä useammaksi toviksi huoltoasemalle latailemaan autoa, kun on ensin ylipäätään saanut selvitettyä seuraavan latauspaikan sijainnin?

– Teemme useamman reissun vuodessa pohjoiseen, enkä minä ainakaan jaksa paljoa yli 300 kilometriä ajaa pysähtymättä. Eli auton lataaminen käy siinä samalla, kun poikkeaa huoltoasemalla vessassa ja syömässä, Rönkkö sanoo.

Frans Junnon mukaan Rönkön Mersulla pääsee täydellä akulla reippaat 400 kilometriä. Jos matka käy Ivaloon, tulisi auto ladata kolmesti.

– Näissä autoissa on paljon älyä taustalla. Esimerkiksi kun auton navigaattoriin syöttää määränpään, osaa auto katsoa reitin varrelta latauspaikat ennakkoon. Auto osaa myös valmistella ja lämmittää akun etukäteen latausta varten.

Uudessa sähköisessä AMG-Merussa tekniikka on pitkälle vietyä. Lähes koko auton mittaisesta kosketusnäytöstä näkee vaikkapa kohdekaupungin lämpötilan.

Lataus on nykyisin helppoa

Rönkön mielestä sähköautoilusta puhuttaessa juuri lataamisesta ja sen viemästä ajasta tehdään usein liian suuri ongelma. Hän huomauttaa, että latauspisteitä on lisätty viime aikoina hurjaan tahtiin, kun vertaa neljän vuoden takaiseen aikaan hänen aloittaessaan sähköautoilun.

– Latauspisteitä on nykyään joka paikassa. Niitä on tullut valtavasti lisää tänä vuonna ja melkeinpä joka huoltsikan pihasta löytyy sähköauton latauspiste.

Myös Juustoportilla avattiin perjantaina neljä uutta Rechargen suurteholaturia, jotka lupaavat ladata sähköauton akun kahvitauon aikana eli vartissa. Rönkkö kertoo valitsemansa usein hitaamman latausajan.

– Joskus tuntuu, että auto on nopeammin valmis kuin ihminen. On käynyt niinkin, että olen ollut reissussa huoltsikalla lämmin ruoka edessä ja puhelin ilmoittaa, että auton lataus pihassa on valmis. Sitten onkin juostava.

Juustoportille avattiin uusi Rechargen suurteholaturi, jossa sähköauton saa ladattua jopa vartissa.

 

Rechargen suurteholatureissa on Kempowerin latauslaitteet.