Ani Lehtosen liki 37 työvuoteen mahtuvat pitkäripaisen isot palvelustepit

02.09.2022 17:30

Suolahtelaislähtöisestä Ani Lehtosesta on tullut ylöjärveläinen. Hän aloitti Alkon työuransa vuonna 1986 Äänekoskella, ja nyt hänen liki 37-vuotinen työputkensa päättyy. Lehtonen jää eläkkeelle, ja häntä odottavat uudenlaiset haasteet.
Suolahtelaislähtöisestä Ani Lehtosesta on tullut ylöjärveläinen. Hän aloitti Alkon työuransa vuonna 1986 Äänekoskella, ja nyt hänen liki 37-vuotinen työputkensa päättyy. Lehtonen jää eläkkeelle, ja häntä odottavat uudenlaiset haasteet.

Hietasmäkeläinen Ani Lehtonen on päättämässä runsaan 36 vuoden kestoista työrupeamaansa Alkon palveluksessa. Viime vuodet Lehtonen on työskennellyt Ylöjärven ja Tampereen Lielahden myymälöissä. Konkarimyyjä on toisen polven alkolainen, sillä jo hänen äitinsä oli aikanaan vuosikymmeniä töissä Suolahden pitkäripaisessa Keski-Suomessa. Lehtonen sanoo, että hän on saanut ollut toteuttamassa ainutlaatuista Alkon toiminta- ja palvelukonseptin uudistusta, jossa viinakauppa on omaksunut avoimen palvelukulttuurin.

Myyjä Ani Lehtonen kiittelee, että hänen Alko-vuosikymmenensä ovat olleet ammatillisesti antoisia ja toiminnallisesti mielekkäitä. Pitkänlinjan alkolaisella on monipuolisesta urastaan vain myönteistä sanottavaa.

Lehtosella on suomalaiseen monopoliin ainutlaatuinen tuntuma. Hänen Tuula-äitinsä oli ensiksi tarjoilijana Hotelli Keiteleessä Suolahdessa. Sittemmin äidin ravintolatyö vaihtui Alkon myyjän pestiin, jossa hän ennätti palvella asiakkaita vuosikymmenien ajan. Nyt 80-vuotias äiti näkee, miten hänen tyttärensäkin oli uskollinen monopolin palvelija.

– Äitini kysyi pomoltaan, olisiko Alkossa paikkaa hänen tyttärelleen. Siihen aikaan sukulaiset eivät voineet työskennellä samassa myymälässä. Pian minulle tuli kutsu työpaikkahaastatteluun, ja sen jälkeen sain paikan 21-vuotiaana neitona naapurikaupungin Äänekosken Alkosta.

Lehtosella oli jo kokemusta kaupan alalta, sillä hän oli työskennellyt suolahtelaisessa K-kaupassa kassana ja vaateosaston myyjättärenä.

– Olen ollut Alkon kanssa naimisissa 36 vuotta 6 kuukautta. Mieheni kanssa olen ollut naimisissa 33 vuotta, mutta yhdessä olemme olleet liki saman ajan kuin minkä olen palvellut monopolia. Molemmat liitot ovat olleet hyviä.

Sittemmin Lehtosen perhe muutti Tampereen kaupunkiseudulle, ja koti löytyi Ylöjärven Metsäkylästä. Aluksi Ani kävi Pirkanmaalta käsin töissä Äänekoskella asti, kunnes hän sai siirron uudelle kotiseudulleen. Se, että Ani ajoi liki 300 kilometrin päähän tienestiin, osoittaa hänen pitäneen työstään.

– Olen ollut koko elämäni lempityössä. Olen kokenut aina, että asiakaspalvelu on minun juttuni. Minulla on ollut jokaisessa myymälässä hyvät työkaverit. Työ on itsessään ollut mielenkiintoista ja monipuolista. Alko ansaitsee erityisen kiitoksen henkilökuntansa kouluttamisesta. Asiakkaat ovat olleet aina ystävällisiä, ja he ovat olleet aidosti kiinnostuneita valikoimissa olevista tuotteista.

Lehtonen iloitsee erityisesti vuosista, jolloin hän toimi valikoimamestarina Lielahden ja Ylöjärven myymälöissä. Niissä oli tiimit, jotka vastasivat porukalla hyllyissä olevista vaihtoehdoista.

Työssä viidellä vuosikymmenellä

Kun Ani Lehtonen aloitti uransa vuoden 1986 keväällä Alkossa, myymälöissä oli maankuulut palvelutiskit ja naismyyjillä virkasiniset jakkupuvut. Tuohon aikaan asiakaspalvelu oli hillittyä, ja tuotetietouden jakaminen oli varsin vähäistä. Myymälöiden valikoimat olivat varsin rajalliset.

Lehtonen korostaa, että palvelutiskien poistuminen merkitsi lujan padon murtumista, jonka jälkeen Alkon toiminta- ja palvelukulttuuri ovat kehittyneet suurin harppauksin eteenpäin. Itsevalintamyymälät ovat avaria, ja niissä on esillä erilaisia tuotemaailmoja.

– Kun Alkossa omaksuttiin asiakaslähtöisyys, se oli suorastaan historiallisen merkittävä muutos. Tiskiaikaan oli tuiki harvinaista, että myyjä ja asiakas olisivat keskustelleet syvällisesti tuotteista, saati muista kuulumisista. Jo pitkän aikaa Alkon arkea on ollut, että myyjä menee asiakkaan luo ja kysyy, voiko hän olla avuksi.

Lehtonen toteaa, että Alkon uudet tuulet ovat välittyneet myös henkilökunnan työasuihin. Ne ovat olleet aina tyylikkäitä ja ajateltuja sekä käyttäjäystävällisiä.

– Yhden aikakauden työpukineet jäivät mieleeni räväköistä väreistään.

Valikoimat ovat monipuoliset

Ylöjärven Alkossa on tarjolla noin 1 400 tuotetta, kun niitä on naapurissa, Lielahden myymälän valikoimissa noin 2 300 nimikettä. Verkkokaupan sortimentti ylittää puolestaan 11 000 tuotteen rajan.

Ani Lehtosen mukaan valikoimien runsaus on myyjän työn suola. Tuotetuntemus on tärkeää pääomaa.

– Myyjä perehtyy tuotteisiin. Henkilökunnalle pidetään erilaisia kursseja ja koulutuksia, ja niiden anteja käsitellään porukalla työyhteisöissä. Hankimme tietoa myös lukemalla eri lähteitä. Lisäksi asiakkaat kertovat kokemuksistaan, nekin ovat tuiki arvokkaita. Avoin keskustelu on kerrassaan hieno juttu.

Lehtonen antaa erityiskiitoksen Alkon korkeatasoiselle koulutusohjelmalle. Koulutustarjottimella on niin peruskursseja kuin jatkokoulutuksia. Myyjä voi hankkia mielenkiintonsa mukaan tietoa punaviineistä, valkoviineistä, kuohuviineistä, samppanjoista, oluista, viinoista tai alkoholittomista juomista.

– Valikoimat elävät koko ajan. Vanhoja tuotteita poistuu, ja uusia tulee tilalle. Koko juomien maailma on läsnä. Suomalaisten ostokäyttäytymisestä näkee, että ihmiset matkustavat paljon, ja että he omaksuvat varsin nopeasti uusien juomatuttavuuksien käyttämisen.

Lehtonen korostaa, että jokaisella hänen työvuosikymmenellään on ollut niin sanottuja ajan juttuja, jotka ovat piirtyneet hänen muistiinsa.

– 1980-luvulla tiskin hyllyn alla olivat kirkkaat: Pöytäviina, Koskenkorva ja Vodka. Pöytäviinaa ei ole ollut enää aikoihin olemassa. Kotimainen Carillo oli todellinen 1980-luvunkin hittijuoma, ja siitä monella on kerrottavanaan omat legendaariset kokemuksensa.

Lehtosen mukaan 1990-luku nosti suosioon väkevät viinit.

– 2000-luku on jatkanut puna- ja valkoviinien voittokulkua. Viinien käyttö on yleistynyt niin ruokajuomina kuin seurustelujuomina.

– 2010-luvulla tapahtui puolestaan oluiden, erityisesti erikoisoluiden esiinmarssi, ja se jatkuu yhä.

Lehtonen nimeää 2020-luvun kuohuviinien ja samppanjoiden kulta-ajaksi. Lisäksi uusien puna- ja valkoviinimaiden tuotteet herättävät suurta kiinnostusta. Alkoholittomat vaihtoehdot ovat sulassa sovussa alkoholipitoisten juomien kanssa.

Ani Lehtonen arvelee, että hän on synnynnäinen asiakaspalvelija. Lehtonen kiittlee, että työkaverit ja asiakkaat ovat myyjän työn suola. Lehtonen on työskennellyt viime vuodet Alkon Ylöjärven ja Lielahden myymälöissä.
Ani Lehtonen arvelee, että hän on synnynnäinen asiakaspalvelija. Lehtonen kiittlee, että työkaverit ja asiakkaat ovat myyjän työn suola. Lehtonen on työskennellyt viime vuodet Alkon Ylöjärven ja Lielahden myymälöissä.

Myymälöillä omanlaisensa valikoimat

Suomessa on 18 maakuntaa, ja niissä on puolestaan hyvinkin erilaisia kaupunkeja ja kuntia. Ani Lehtonen teroittaa, että Alkon myymälät ovat tarjonnaltaan kovinkin erilaisia keskenään. Myymälöissä on tunnistettavat paikallispiirteet.

– Valikoimat rakentuvat hyvin toimipaikkakohtaisiksi. Jossakin kysyntä keskittyy viinoihin, jossakin viineihin, jossakin kuohuviineihin ja jossakin oluisiin.

Lehtonen iloitsee siitä, että tämän ajan asiakkaat ovat hyvin tuotetietoisia. Asiakkaat haluavat myös kokeilla ja tutustua uudenlaisiin vaihtoehtoihin.

– Ihmisten mielenkiinto ostohetkellä painottuu kunkin tuotteen ikiomaan tarinaan. Ne ovat monella tavalla kiehtovia. Tarinoista voi löytyä vinkkejä juoman tarjoiluun tai jopa vietettävän juhlan teemaan.

Kirpputorien tiskeillä ostajat kohtaavat legendaarisia boolimaljoja ja -kuppeja menneiltä ajoilta. Lehtonen muistuttaa, että perinteisillä booleilla on edelleen vankkumattomat ystävät, vaikka boolit eivät olekaan enää yhtä suuressa huudossa kuin esimerkiksi 1980-luvun bileissä ja juhlissa.

– Puoli litraa kirkasta viinaa, puoli litraa likööriä, puolitoista litraa Spriteä sekä puoli litraa vichyä, Lehtonen listaa boolin ainekset.

Lehtonen mainitsee työnsä yhdeksi kohokohdaksi toimeksiannot, joissa hän on saanut suunnitella asiakkaille näiden tilaisuuksiin tarjottavat juomat.

– Ammatillisesti suurenmoinen haaste oli, kun mietin kaikki juhlajuomat alkumaljoista ruokajuomiin 500 hengelle. Toimeksiannossa oli lisäksi avoimen baarin juomakavalkadin kokoaminen.

MATTI PULKKINEN