Harri Niskanen on kauppiaana neljässä K-Marketissa: Pohtolassa, Siivikkalassa, Asuntilassa ja Kurussa. Kauppojen tuotevalikoima muotoutuu asiakkaiden toiveiden mukaan. Kotimaisuus on tärkeää.
K-ryhmän myymästä ruoasta noin 80 prosenttia on kotimaista. Niskasen K-Marketeissa lähituotteissa eniten korostuvat leipomotuotteet. Esimerkkinä hän mainitsee Laitilan Leivän sekä Pirjon Pakarin, joka toimittaa leipomotuotteita suoratoimituksena sekä isot toimijat Leivon ja Linkosuon, jotka ovat puolestaan mukana Keskon tilausjärjestelmässä.
– Lihatoimittajista Tampereen Lihajaloste ja Tapola ovat varmasti sellaiset, jotka toimittavat Pirkanmaalla lähes kaikkiin kauppoihin ja valtakunnallisestikin.
Niskasen K-marketeista löytyy lähituotteina myös esimerkiksi Nokian ja Pyynikin Panimoiden juomia.
Niskanen kertoo, että yhden lähikaupan tuotevalikoimaan kuuluu tuhansia, jopa neljästä viiteen tuhatta tuotetta. Koska tuotevalikoima on näin laaja, niiden tilaaminen ja hallinnointi on suurimmaksi osaksi automatisoitu ja ne ovat sähköisessä tilausjärjestelmässä. Kun tuotteen määrä putoaa järjestelmässä alle tietyn saldon, järjestelmä tekee tilauksen automaattisesti. Tuoretuotteiden kuten hedelmien ja vihannesten hallinnointi tapahtuu edelleen kuitenkin käsityönä.
Niskasen mukaan keskisuuret ja isommat toimijat toimittavatkin tuotteensa Keskon tilausjärjestelmän kautta.
– Me tilaamme tuotteen sieltä ja tavarantoimittaja toimittaa sen varastolle, josta se tulee saman kuorman mukana kuin muutkin tavarat.
Isompiin kauppoihin pientoimittajat voivat toimittaa suoratoimituksena suuremman erän tuotetta, mutta pienten erien toimittaminen pienempiin lähikauppoihin ei välttämättä ole taloudellisesti ja logistisesti kannattavaa.
Tästä syystä monien pien- ja lähituottajien tuotteet eivät tule suoratoimituksina lähikauppaan, vaan ne kulkevat lähikauppaan Keskon kautta samalla kuljetuksella muiden tilausten kanssa.
– Tämä on ympäristönkin kannalta järkevää. Se että tuotaisiin yhtä-kahta ruukkua, ei ole välttämättä paras ratkaisu logistisestikaan.
Asiakkaiden toiveita kuullaan
Niskasen mukaan pienessä kaupassa tuotevalikoima muotoutuu hyvin pitkälti alueen asiakkaiden mukaan. On sekä kaupan että asiakkaan etu, että valikoima kohtaa mahdollisimman hyvin asiakkaan. Niskanen kertoo, että asiakkaat esittävät paljon toiveita ja valikoimaa muokataan sen mukaan.
– Mielellämme tuomme tuotteita, mitä asiakkaat haluavat ostaa ja siksi pyrimmekin sitä aktiivisesti kysymään.
Toivetuotteiden ja uutuuksien alta joudutaan vastaavasti laittamaan pois joitakin tuotteita, sillä pienessä lähikaupassa tilaa on rajallinen määrä.
Tuotevalikoima painottuu eri tavalla eri alueille. Niskanen kertoo, että esimerkiksi Kurussa, jossa on kesäisin paljon mökkiläisiä, tuotteet vaihtuvat sesongeittain.
– Kesäasukkaiden kulutus on eri tyyppistä kuin Kurussa asuvan kanta-asiakkaan, joka asioi ympärivuotisesti. Toki asiakasmääräkin kasvaa kesällä merkittävästi.
Niskanen kertoo, että heidän tuotteistaan 80 prosenttia on kotimaisia.
– Mitä lähempää ruoka tulee, sen parempi. Olemme pyrkineet tuomaan voimakkaasti esiin kotimaisuutta ja kotimaisen tuotteen ostamista.
Osa tuotteista, esimerkiksi hedelmät, kuten banaanit ja appelsiinit, on kuitenkin iso tuoteryhmä, joka on luonnollisesti tuotava ulkomailta.