Liikenneturvan selvitys sähköpotkulautailun säännöistä paljasti kuskien puutteellisen liikenneosaamisen ja kokemuksen potkulautojen turvattomuudesta.
Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia sähköpotkulaudoista sekä niitä koskevista liikennesäännöistä kyselytutkimuksella loppuvuodesta 2021 ja maalis-huhtikuussa 2022. Kyselyt osoittavat puutteita sähköpotkulautailua koskevien liikennesääntöjen osaamisessa.
Epäselvyyksiä on sekä sähköpotkulautailijan paikasta että laitekohtaisista rajoituksista. Sähköpotkulautojen koetaan myös aiheuttaneen vaaratilanteita. Uusi kampanja korostaa sitä, että sähköpotkulaudallakin on noudatettava liikennesääntöjä ja huomioitava muut liikkujat.
Sähköpotkulautoja ei Ylöjärvellä juuri näe mutta ylöjärveläisillä riittää mielipiteitä niillä ajamisesta. Facebookin Ylöpölinä-ryhmästä käy ilmi, että sähköpotkulautoja ei toivottaisi Ylöjärvelle, jos niillä törttöillään. Monen mielestä ne kuitenkin helpottaisivat Ylöjärvellä liikkumista. Kunhan osataan ajaa asiallisesti.
–Noita vuokramalleja ”pysäköidään” miten sattuu. Usein jätetään juuri siihen, missä sattuu pysähtymishetkellä olemaan, kommentoitiin postaukseen.
–Valitettavasti vuokralaitteiden järkevä pysäköinti on monelle mahdoton tehtävä. Ja törttöilyt pilaavat tässäkin asiassa maineen. Moni käyttää niitä työ-, koulu- tai harrastusmatkoihinsa kaupunkien sisällä ihan asiallisesti ja onnistuneesti, havainnoitiin ryhmässä Tampereen potkulautakulttuuria.
Loppuvuoden 2021 kyselyssä vain hieman yli puolet tiesi, ettei aikuinen saa ajaa sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä. Paremmin oli tiedossa se, että sähköpotkulaudalla ei saa kuljettaa matkustajia. Tämän tiesi reilu 70 prosenttia vastanneista. Kyselyyn vastasi yhteensä 1064 henkilöä, joista autoilevia 82 prosenttia.
Keväällä 2022 toteutettuun kyselyyn vastanneista vain 64 prosenttia tiesi, että sähköpotkulaudalla kuuluu ajaa pääsääntöisesti pyöräilyväylillä. Hieman useampi tiesi, että sähköpotkulaudallakin kääntyessä tulee näyttää suuntamerkkiä. Kyselyn vastasi yhteensä 1029 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.
–Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat yleistyneet monissa kaupungeissa Lappeenrannasta Rovaniemelle ja Kokkolasta Iisalmeen. Kun laitteen ottaa alleen, on ymmärrettävä, että kyseessä on ajoneuvo. Kuten muiden ajoneuvojen kuljettajien, myös sähköpotkulaudalla ajavan on noudatettava liikennesääntöjä, painottaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen.
Aja oikein – sähköpotkulaudallakin
Liikenneturva on koonnut keskeisiä sähköpotkulautailua koskevia sääntöjä. Kampanjalla pyritään herättämään erityisesti vuokralautojen käyttäjiä siihen, että liikenteessä on noudatettava sääntöjä kulkutavasta riippumatta.
–Pitkälle päästään jo sillä, että kuljetaan oikeilla väylillä eikä ajeta jalkakäytävillä. Otetaan toiset huomioon, noudatetaan valo-opasteita ja liikennemerkkejä ja kuljetaan sellaisella nopeudella, ettei vaaraa aiheuteta itselle tai muille. Luonnollisesti myös päihteettömyys ja kypärän käyttö ovat edellytys turvalliselle liikkumiselle, Pohjonen luettelee.
–Eihän se ole siitä potkulaudasta kiinni, vaan käyttäjästä. Voit ajaa sillä asiallisesti ja liikennesääntöjen mukaan tai sitten ei. Samahan koskee kaikkia välineitä, millä liikenteessä liikutaan, Ylöpölinässä kommentoitiin.
Ylöpölinässä monet kertoivat yöllisistä ajoreissuista, jolloin sattuu eniten tapaturmia. Eräs kommentoija oli jutellut taannoin lääkärin kanssa aiheesta.
–Viikonloppuöisin tulee kuulemma melko paljon sisään väkeä, joilla pieniä kolhuja sähköskuuttionnettomuuksista. Isoilta kolhuilta on vielä ilmeisesti vältytty, mutta erityisesti pään kolhuista lääkäri on huolissaan, kerrotaan kommenttikentässä.
Sähköpotkulautojen koetaan lisänneen turvattomuutta
Liikenneturvan loppuvuoden kysely kertoi, että sähköistyvä liikenne on tuonut turvattomuuden tunnetta. Peräti kolme neljästä vastanneesta oli vähintään jokseenkin samaa mieltä sen väittämän kanssa, että vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat lisänneet turvattomuutta kaupunkialueella.
Kevään kyselyssä joka neljäs kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen jalankulkijana sähköpotkulautailijan takia. Pyörällä vaaratilanteeseen joutumisesta kertoo 21 prosenttia vastanneista ja autolla taas 24 prosenttia.
–Sähköiset liikkumisvälineet ovat vielä verrattain uusi liikkumismuoto Suomessa. Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kasvattaneet ilmiötä ja luonnollisesti totutteleminen ottaa oman aikansa. Jokaisen laudan käyttäjän on kuitenkin tiedostettava vastuunsa liikenteessä. Vaikka vehje on vuokrapeli, ei sillä saa lähteä liikenteeseen kuin telkkä pöntöstä. Eikä vastuu pääty ajoon vaan lauta on myös pysäköitävä niin, ettei se aiheuta haittaa toisille. Tämä on erityisen tärkeää erityisryhmien esteettömälle liikkumiselle, Pohjonen korostaa.