Moni on joutunut vähentämään autoilua kallistuneen polttoaineen takia – ”Yllättävän harva ymmärtää taloudellisen ajotavan hyödyt”

Enemmistö suomalaisista on muuttanut auton käyttöään tai ajatuksiaan autoilusta kohonneiden polttoainehintojen takia, selviää LähiTapiolan kyselystä. Keskimäärin autoiluun arvioidaan menevän noin 330 euroa kuukaudesta, mistä energiakulut syövät ison osan.
(Arkistokuva: Sanna Hillberg)

Bensiinin ja dieselin hinta on kallistunut merkittävästi viime vuosina ja etenkin tänä keväänä Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan seurauksena. Tämä on pakottanut monet suomalaisista vähentämään autoiluaan tai suhtautumaan auton käyttöön eri tavalla. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn mukaan jo alkukesästä vajaa puolet (44 %) autoilijoista kertoi pyrkivänsä ajamaan vain välttämättömät ajot ja runsas kymmenes (14 %) oli joutunut vähentämään ajamista, koska hänellä ei ollut siihen varaa.

– Kyselyn mukaan neljännes autoilijoista kertoo pyrkivänsä ajamaan aiempaa taloudellisemmin, mikä on itse asiassa yllättävän vähän. Saattaa olla, että taloudellisen ajotavan vaikutuksia polttoainekuluihin ei tunneta tai sitten omaa ajamista jo pidetään taloudellisena. Ennakoivalla ajotavalla, eli esimerkiksi turhia kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kovaa vauhtia välttämällä, jokainen kuljettaja voi kuitenkin vähentää polttoainekulutustaan. Samalla ennakoiva ajotapa lisää liikenneturvallisuutta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja voi pienentää myös auton huoltotarvetta ja renkaiden kulumista, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Arjen katsaus -kyselyn mukaan fossiilisten polttonesteiden hintojen nousu on vaikuttanut tavalla tai toisella enemmistöön autoilevista suomalaisista: vain joka neljäs vastaaja ei koe autoilunsa muuttuneen millään tavalla. Esimerkiksi noin joka kolmas (28 %) kertoo vertailevansa aiempaa tarkemmin pumppuhintoja huoltoasemilla. Myös noin joka kymmenes (9 %) on alkanut harkita sähköautoiluun ja hieman pienempi osa johonkin muuhun vaihtoehtoiseen käyttövoimaan siirtymistä.

– Bensiinin ja dieselin kallistuminen osuu samaan aikaan monen muun liikenteen murroksen kanssa. Saattaa olla, että tämä petaa liikennekulttuurimme muuttumista aiempaa taloudellisemmaksi, turvallisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Ainakin meillä kaikilla on nyt miettimistä energiankäytössämme.

Kuukaudessa kuluu noin 330 euroa autoiluun

Bensiinin litrahinta on maksanut kesällä 2022 kalleimmillaan selvästi yli 2,50 euroa. Tilastokeskuksen viikoittaisen seurannan mukaan 95-oktaanisen bensiinin keskihinta kävi kesäkuun keskivaiheilla korkeimmillaan 2,57 eurossa ja 98E3-bensiinin 2,67 eurossa. Dieseliä on tankattu keskikesällä kalleimmillaan 2,53 euron keskihintaan.

LähiTapiolan kysely toteutettiin alkukesästä, kun polttonesteiden hinnat nousivat kovaa vauhtia. Ihan viime viikkoina pumpuilla on näkynyt hieman helpotusta, kun myyntihinnat ovat jonkin verran laskeneet esimerkiksi raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan ja hallituksen päättämän uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen laskun myötä.

Kaikkiaan polttoaine tai muu energia tekee ison osan autoilun kustannuksista. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä tiedusteltiin myös, kuinka paljon suomalaiset arvioivat kaikkiaan käyttävänsä rahaa autoiluun kuukaudessa. Vastausten keskiarvon mukaan autoilu maksaa suomalaisille keskimäärin 331 euroa kuukaudessa. Kun vastaajilta tiedusteltiin, mitä menoja he huomioivat antamassaan arviossa, enemmistö (72 %) mainitsi polttoaine- tai muut energiakulut ja noin puolet myös vakuutukset, pakolliset huollot ja ylläpidon sekä verot. Rengas- ja pysäköintikulut sekä esimerkiksi auton hankintakulut sen sijaan huomioi harvempi.

– Kaikkiaan elinkustannukset ovat nyt nousussa ja autoilussakin saatetaan nähdä kallistumista myös muualla kuin polttoaineissa. Esimerkiksi pidentyneet uusien autojen toimitusajat ovat aiheuttaneet nousupainetta käytettyjen autojen hinnoissa. Raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusvaikeudet voivat vaikuttaa esimerkiksi autonvalmistus-, materiaali- ja rengaskuluihin. Oma auton käyttö ja taloudellinen ajotapa ovat ne, joihin kuluttaja voi helpoiten itse vaikuttaa, pohtii Alaviiri.