Pääsimme seuraamaan jääkiekon MM-kisojen kisaorganisaatioon kuuluvan hospitality-koordinaattorin Hanna-Mari Kujalan työtä Suomen ottelupäivänä. Näimme, miten VIP-ravintoloita laitettiiin kuntoon asiakkaita varten pienintä yksityiskohtaa myöten, Selkein havainto oli Hanna-Mari Kujalan organisointikyky ja luovuus todella kovassa kiireessä.
MM-kisojen hospitality-palvelut sisältävät kaikki ostettavat VIP-palvelut, joita kuka tahansa on voinut ostaa. Paketista ja päivästä riippuen VIP-paketti sisältää yleensä ottelutapahtuman rinnalle rakennettuja oheispalveluja, joiden myötä asiakkaat saavat unohtumattoman jääkiekkoelämyksen,
VIP-asiakkaita varten on varattu Nokia Arenalta kolme VIP-tilaa, jotka kantavat nimiä VIP Miracle Club, VIP Miracle Game ja VIP Miracle Aurora. Hallin ulkopuolella asiakkaita on palveltu VIP Cityssä (Ravintola Tillikka), VIP Kehräsaaressa (ravintola Stefan Stakehouse), VIP Maestrossa (Tampere-talo), VIP Saludissa, VIP Tampere Hall’ssa (Tampere-talo) sekä VIP 1995:ssä (Technopolis). Näihin tiloihin on rakennettu eri ottelupäiville erilaisia kokemuskokonaisuuksia.
Myynnissä on ollut eritasoisia VIP-paketteja, joihin kaikkiin sisältyy ravintolatilaisuus, otteluliput, maittava ruoka sekä ottelulahja. Ottelulahja voi olla esimerkiksi Leijonien pelipaita, kisahuivi tai kisamuki. VIP-tilaisuuksia vetävät osaavat juontaja ja tilaisuuksissa käy vierailemassa tunnettuja leijonalegendoja.
Kisojen aikana VIP-tilaisuuksissa vierailee noin 16 000 asiakasta ja lisäksi kisaorganisaatiolla myynnissä olleissa Nokia Arenan aitioissa käy noin 6 000 asiakasta. Kisaorganisaation hospitality-tiimissä työskentelee neljä ammattilaista ja yksi harjoittelija. Lisäksi apuna on joukko vapaaehtoisia, joita ilman nämäkään tilaisuudet eivät syntyisi.
– Toukokuu on menty täysillä aamusta iltaan, vaikka varsinainen työ VIP-tilaisuuksien eteen on alkanut jo paljon aiemmin, Hanna-Mari Kujala kiteyttää työmäärän ja kiireen.
Hän on uurastanut kisojen aikana välillä lähes 20 tunnin työpäiviä.
Vaikka VIP-tilaisuudet mielletään usein yritystapahtumiksi, tilaisuuksissa on mukana paljon myös yksityishenkilöitä, kuten pariskuntia, perheitä tai kaveriporukoita.
– Meidän tehtävä on olla asiakkaita varten ja ravintolahenkilökunta huolehtii ruoasta ja juomasta, Kujala sanoo.
Hän korostaakin hyvää yhteistyötä ravintoloiden ja niiden päälliköiden kanssa.
– Me vastaamme siitä, että asiakkaat saavat sen, mistä ovat maksaneet sekä tulevat ja lähtevät hymyssä suin. Ihmisten kohtaaminen on tässä työssä tärkeintä, Kujala linjaa.