Takamaalaiset saavat vihdoin turvallisen pyörätien Viljakkalantien varteen – Uusi väylä tuo paljon positiivista kylälle: ”Koulukyytien määrä vähenee selvästi, kun pyörätie saadaan”

18.05.2022 14:45

Uuden Kylillä-juttusarjan ensimmäinen pysäkki on Takamaa, josta kuuluu positiivisia uutisia: Kylälle rakennetaan vihdoin turvallinen pyörätie, minkä lisäksi Takamaan kyläyhdistys aloittaa oman harrastamishankkeen, johon on saatu avustusta Kantrilta.
Eeva Erenius (oik.) ja Hanna-Mari Välisalo ovat innoissaan, että Takamaalta Ylöjärven keskustaan päin saadaan vihdoin pyörätie.

Mitä kuuluu Takamaalle?

– Laita sinne, että pelkkää positiivista. Vaikka täällä nyt räjäytellään, niin ei sekään haittaa. Pääasia on, että pyörätien rakentaminen on aloitettu, Takamaan kyläyhdistyksen puheenjohtaja Eeva Erenius vastaa.

Niin, Takamaalle on toivottu lähes 20 vuotta kevyen liikenteen väylää turvaamaan etenkin pienten koululaisten koulumatkaa. Tähän asti kouluun on kuljettu useimmiten kyydillä, sillä vilkasta Viljakkalantietä reunustaa vain onnettoman kapea piennar.

Ereniuksen esittämän arvion mukaan jopa puolet Takamaan koulun 200 oppilaasta onkin ollut koulukyydityksen piirissä – ei ainoastaan koulumatkansa pituuden, vaan myös sen vaarallisuuden vuoksi.

– Mutta nyt määrä selvästi vähenee, kun pyörätie saadaan.

Keveyn liikenteen väylän rakentamisurakka on aloitettu Takamaan päädystä huhtikuussa. Tie tulee kulkemaan 3,6 kilometrin matkan Takamaalta Vastamäkeen, eli kohti Ylöjärven keskustaa.

Jatkossa pääsee pyörällä

Takamaalla uuden pyörätien valmistumista odottavat etenkin vanhemmat. Takamaan kyläyhdistyksen tuore johtokunnan jäsen Hanna-Mari Välisalo huomauttaa, että esimerkiksi lasten kuskaaminen harrastuksiin tulee helpottumaan tulevaisuudessa.

– Isommat lapset pääsevät jatkossa kulkemaan itse Ylöjärvelle harrastuksiin. Ja esimerkiksi yläkoulua käyvien ei välttämättä tarvitse odottaa harvakseltaan kulkevaa koulubussia, koska he pääsevät liikkumaan pyörällä. Kauraslammelta polkee Takamaalle vartissa.

Keveyen liikenteen väylä tuo turvallisuutta myös työmatkapyöräilyyn.

– Poljen itse töihin Soppeenmäkeen, ja nykytilanteessa tuo Viljakkalantie on hitonmoinen ajettava. Autot ajavat kovaa ja tosi läheltä. Moni puolustusvoimien tutkimuslaitokselle työskentelevä käy myös kesät talvet pyörällä töissä, ja heidän puolestaan on saanut pimeällä Viljakkalantiellä jännittää, Välisalo sanoo.

Lue myös: Takamaalla on toimintaa nuorille, mutta ei juuri vanhemmille – Nyt asiaan tulee muutos: ”Haluamme tarjota kyläläisille jotakin kivaa, jossa nähtäisiin toisia ja rehkittäisiin oman hyvinvoinnin eteen”

Mitä takamaan nuoret tuumaavat uudesta pyörätiestä, tuleeko lähdettyä pyörällä kouluun Kauraslammelle? Nuorisotila Takiksessa hengailevat Annika Finnilä (oik.) ja Sofia Majaniemi antavat suoran vastauksen. – Bussilla kuljetaan nyt ja sittenkin, kun se tie valmistuu.

Valmista ensi vuoden syksyllä

Uusi 3,6 kilometrin mittainen kevyen liikenteen väylä valmistuu Takamaan ja Vastamäen väliselle alueelle ensi vuoden lokakuukun mennessä. Työt aloitettiin huhtikuussa, ja nyt alueella on käynnissä linjan avaus puustosta, maanpintojen leikkaukset ja kallion louhinta.

– Työt on aloitettu Takamaan koulun päädystä, josta ne etenevät kohti Vastamäkeä. Takamaan päässä on paikoitellen kalliota, jota on louhittava. Alueella on tehty ely-keskuksen toimesta maa-alueiden haltuunottoja, koska suunnitelmien mukainen kevyen liikenteen väylä aiheutti tiealueen vanhoihin tiealuerajoihin muutostarpeita, Ylöjärven kaupungin suunnitteluinsinööri Mirko Harjula kertoo.

Harjulan mukaan tiealuetta tarvitaan laajasti, sillä tuleva pyörätie ei tule Viljakkalantien välittömään läheisyyteen, vaan se erotetaan autotiestä pääasiassa välikaistan avulla.

– Pyörätie rakennetaan erillisenä Viljakkalantiestä, paitsi Vastamäen kohdalla. Siellä on paikoin niin kapeaa kohtaa, että kevyen liikenteen väylä erotetaan autotiestä reunakiveyksellä.

Lue myös: Kylillä-sarja vierailee seuraavaksi Viljakkalassa – mitä juuri sinä haluaisit tietää tai kertoa Viljakkalasta?

– Takamaan päässä on paikoitellen kalliota, jota on louhittava. Alueella on tehty ely-keskuksen toimesta maa-alueiden haltuunottoja, koska suunnitelmien mukainen kevyen liikenteen väylä aiheutti tiealueen vanhoihin tiealuerajoihin muutostarpeita, Ylöjärven kaupungin suunnitteluinsinööri Mirko Harjula kertoo.

Kahden miljoonan urakka

Koko 3,6 kilometrin osuudelle rakennetaan myös valaistus, joka jää Ylöjärven kaupungin hallintaan. Itse kevyen liikenteen väylä siirtyy rakentamisen jälkeen Ely-keskukselle. Urakan hinta on hieman yli 2 miljoonaa euroa.

– Kaupunki maksaa rakentamisen, Ely-keskus maksaa päällystytyöt. Ely-keskus huolehtii myös maa-alueiden haltuunotosta ja niihin liittyvistä korvausasioista, koska väylää rakennetaan yksityisten maanomistajien maille.

Harjula ei osaa tarkalleen sanoa, miten tuleva pyörätie vaikuttaa Viljakkalantien nopeusrajoituksiin, sillä tien nopeuksista päättää ely-keskus.

– Mahdollista on, että nopeusrajoituksiin kevyen liikenteenväylän alueella tulee muutoksia. Fasaaniahteen läheisyydessä ja Vastamäen tiheästi asutulla alueella tulee nopeuksien alentamista, koska alueelle toteutetaan kolme uutta kevyen liikenteen ylikulkusaareketta.

Tämä juttu on osa Ylöjärven Uutisten Kylillä-sarjaa, jossa tutustumme Ylöjärven eri kaupunginosiin ja niiden asukkaisiin. Samalla otamme selvää, mikä asukkaita juuri sillä hetkellä puhuttaa.