Puutarhakaupassa voidaan rakentaa kolme laajempaa kärkeä joihin keskittyä

Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat valtava trendi täynnä odotuksia, joihin yrittäjän myös puutarha-alalla pitäisi vastata.

Suomen ympäristökeskuksen ja Demos Helsingin toteuttaman Avain2030-hankkeen mukaan eniten petrattavaa Suomessa on ekosysteemin tilan, ilmaston muutokseen reagoinnin ja kulutustapamme suhteen. Näistä on hyvä myös puutarhakaupassa lähteä liikkeelle.

Kun puutarhakauppaa ja ylipäätään puutarhaan liittyviä kulutustottumuksia peilaa noihin teemoihin, voidaan rakentaa kolme laajempaa kärkeä, joihin voimme puutarhakaupassa nyt keskittyä. Näitä ovat: hyvä elämä, kestävä kuluttaminen ja ympäristöhaitat. Näiden ympärille Suomen Puutarhakauppiaat ry:ssä rakennamme myös kuluttajaviestintää.

Puutarhan hyvinvoinnin kiistattomat vaikutukset syntyvät puutarhaympäristössä olemisen ja tekemisen kautta. Kestävä kuluttaminen edellyttää puutarhakaupalta ympäristökuormituksen laaja-alaista huomioimista myytävissä tuotteissa, jonka seurauksena luonnollisesti ympäristöhaitat tulee huomioitua.

Alan koulutuksessa vastuullisuuskysymykset huomioidaan myös entistä paremmin. Luonnon monimuotoisuutta tukeva puutarhanhoito on saanut oman tutkinnon osankin. Kun puutarha-alan perusopinnoissa perehdytään maaperään, luontotyyppeihin ja kasvien kerroksellisuuden vaikutukseen, kiinnitetään huomio vieraslajeihin sekä materiaali- ja ravinnekierron ekologisesta kestävyyteen unohtamatta ennakoivaa kasvinsuojelua, kasvaa alalle entistä tiedostavampien puutarhureiden joukko.

Oili Sinilehto
hallituksen puheenjohtaja
Suomen Puutarhakauppiaat ry