Ratikka jaksaa kiinnostaa ja innostaa valtuutettuja. Hyvä näin, koska kyseessä on kuitenkin Ylöjärven kokoiselle kaupungille hurjan merkittävä ja iso hanke, jota pitää punnita tarkkaan.
Maanantain valtuustossa asiasta saatiin taas monta näkökantaa, puolesta ja vastaan. Perussuomalaiset yritti saada maininnan raitiotiestä pois kaupunkistrategiasta, mutta valtuuston enemmistö ei ajatukselle lämmennyt. Samaan aikaan muutama valtuutettu yritti tehdä muutosesitysäänestyksestä lähes päätöslauselmaa ratikan puolesta. Tätä linjanvetoa eivät puolestaan perussuomalaiset puoltaneet.
Ratikkakeskustelun taustalla käydään vääntöä siitä, onko Ylöjärvi kehittynyt ja kasvanut riittävällä vauhdilla ja jos ei ole, mitkä ovat syyt. Ratikan puolustajat nostavat raitiotien kasvun veturiksi. Ratikan vastustajien mielestä Ylöjärvi voi kasvaa ja kehittyä hyvin myös ilman raitiotieliikennettä.
Valtuustossa ja taustakeskusteluissa on muistutettu, että Ylöjärven kasvu on viime vuosina ollut hidasta, koska kaupungissa on edellisten valtuustojen aikana tehty strateginen päätös keskittyä velan maksamiseeen ja asukasmäärän kasvun hidastamiseen. Ratikkaan nihkeästi suhtautuvat päättäjät muistuttavat, että kaupunkistrategiaan on nyt saatu sisällytettyä kasvua ja kehitystä edesauttavia linjauksia, eikä kasvun vauhdittamiseksi tarvita ratikkaa.
Äänekkäimmin ratikkaa Ylöjärvelle tuovat päättäjät haluaisivat päätöksen ratikan rakentamisesta mahdollisimman pian eikä vasta tämän vuosikymmenen loppupuolella. Heidän mukaansa isot rakentajat ja investoijat odottavat Ylöjärven ratikkapäätöstä ennen kuin kaupunki alkaa toden teolla kasvaa.
Seuraavat isommat keskustelut saattavatkin koskea ratikan rakentamispäätöksen aikataulua. Nykyisen suunnitelman mukaan mahdollinen rakentamispäätös on määrä tehdä vuonna 2028. Mutta ei kannata yllättyä, jos ja kun tietyt tahot haluavat aikaistaa aikataulua.