Suurin haaste sähkötraktoreissa on energian tarve – ”Akkukapasiteetilta vaaditaan paljon, että traktorilla voisi olla päivän pellolla”

19.03.2022 14:00

Sähkötraktoreiden akuilta vaadittaisiin paljon, jotta niillä pystyisi painamaan päivän hommia pellolla. Kuva: Heli Rahkonen

Sähkötraktorit ovat vielä enemmänkin suunnittelupöydillä, mutta prototyyppejä on jo kehitelty.

Agco Suomen myyntijohtaja Matti Kallio kertoo, että heidän konsernissaan Fendtillä on 200-sarjan kokoluokassa Fendt e100 Vario -sähköversio. Konserni suunnittelee, valmistaa ja myy maatalouskoneita.

Kallio kuvailee Fendt e100 Varion näyttävän päällepäin tavalliselta 200-sarjan traktorilta. Akun kapasiteetti on noin 100 kilowattituntia.

Suurin haaste sähköä voimantuottamiseen käytettäessä on Kallion mukaan se, että energian tarve esimerkiksi peltotöissä on niin suuri, kun käytetään täyttä tehoa ja vääntöä. Kuormitus verrattuna sähköautoihin on täysin eri.

– Akkukapasiteetilta vaaditaan paljon, että traktorilla voisi olla päivän pellolla, ja vielä kun näissä töissä on saatava kaikki teho irti, on energian kulutuskin suurempaa, Kallio kiteyttää.

Kallio ei uskalla ottaa kantaa siihen, milloin sähköllä toimivia traktoreita voitaisiin nähdä työkäytössä. Mahdollisena hän tätä kuitenkin pitää, kun vertailupohjana on sähköautojen kehityskulku.

Hän muistuttaa myös, että maatiloilla tehdään monenlaisia töitä. Joissakin näistä sähkö voisi olla ykkösvaihtoehto tulevaisuudessa.

– Aihetta tutkitaan ja selvitetään tällä hetkellä, hän muotoilee.

– Toisaalta jos miettii ensimmäisten kännyköiden akkuja, paljon on kehitystä tapahtunut lyhyessä ajassa.

Pikalatausmahdollisuus tarvittaisiin

Teknisesti sähkötraktoreiden tuleminen olisi Matti Kallion mielestä kohtuullisen helppo toteuttaa.

– Kysymys on siitä, että dieselmoottorin sijaan traktorissa olisi sähköllä toimiva moottori eli dieselin sijaan energiana käytettäisiin sähköä. Ongelma tosiaan ei ole niinkään tuotekehittelyn puolella, vaan energian riittävyydessä raskaissa pelto- ja kuljetustöissä.

Kalliota mietityttävät myös sähkötraktoreiden latausmahdollisuudet maatiloilla.

– Latausinfra pikalatausmahdollisuuksineen pitäisi rakentaa, ja kun puhutaan suurista tehoista, puhutaan myös suurista investoinneista. Pikalatausta tarvitaan, koska peltotöiden sesonkiaikaan töitä on painettava aamusta iltaan, eikä traktori pysty olemaan puolta päivää latauksessa.

Vaihdettavia akkuja Kallio ei näe vaihtoehtona.

– Vaihdettavat akut taitavat olla vaihtoehto vain teoriassa, sillä niiden hinta voi olla niin kova.

Sähkö ei ainoa vaihtoehto

Kallio mainitsee yhtenä vaihtoehtona senkin, että sähköllä pyöritettäisiin vain traktorin työlaitteita.

– Tämä voisi olla vaihtoehto sille, että traktori itsessään kulkisi sähköllä.

Tutkimustyötä tehdään myös vaihtoehtoisten polttoaineiden osalta. Sähköä ei nähdä ainoana käyttövoimana maatilan töissä tulevaisuudessa.

– Kovasti tutkitaan myös esimerkiksi biokaasua ja sen hyödyntämistä.

Myös nykytraktoreiden energiatehokkuuteen on Kallion mukaan panostettu entistä enemmän. Yksi ase on täsmäviljely, joka vähentää niin kuluja kuin ympäristön kuormitustakin.

– Esimerkiksi automaattiohjauksilla voi välttää turhaa ajoa pelloilla. Täsmäviljelyssä tuotantopanokset eli esimerkiksi oikeat määrät siemeniä ja apulantaa laitetaan peltoon mitatun tarpeen mukaan. Lisäksi työ kohdennetaan oikeaan paikkaan.