Onko sinulla varaa hyvään sähköautoon? Ei minullakaan.
Jos vuoden 2030 lähimailla ei saa enää myydä uusia polttoaineautoja, mistä ihmiset saavat rahat sähköautoihin? Moni ei edes halua ostaa sähköautoa.
Sähköauton hinnat ovat korkeita eikä ilmaisia latauspisteitä juurikaan löydy. Iltasanomissa (30.7.2021) kerrottiin, että latauspisteillä lataaminen maksaa 2–2,5 euroa, jos lataa 100 kilometrin matkalle. Lataus kuitenkin kestää kauan, koska suurin osa latureista on todella hitaita.
Valtion rahat menevät latauspisteiden rakentamiseen, jos niitä rakennetaan 171 000 niin kuin on sanottu. Nämä rahat voisi käyttää tärkeimpiinkin asioihin, kuten fossiilivapaaseen sähköön kerrostaloihin tai kaupunkeihin.
Vaikka sähköautoissa ei ole enää autoveroa, silti ne ovat kalliimpia kuin normaalit hyvät polttoaineautot, kuten BMW ja Mercedes-Benz. Sähköautoja voisi saada halvemmalla esimerkiksi Saksasta tai jostain muusta maasta, joissa ei ole autoveroa. Mutta ihan niin kuin muissakin autoissa, muitakin kuluja on vielä, mikä tarkoittaa, että polttoaineautoja saa halvemmalla.
Sähkölaskut kohoavat taivaisiin ja akkujen valmistaminen ei ole mikään ympäristöteko. Autolle-nettisivustolla kerrotaan (14.5.2021), että akkujen valmistuksessa täytyy louhia nikkeliä, litiumia ja kobolttia, mikä ei ole ympäristöystävällistä.
Ville Hynninen, Pyry Johansson
Kauraslammen koulun 8I-luokkalaiset