Tahlon perhe rakennutti Mutalan peltomaisemiin kenties Suomen uniikeimman pakohuoneen – ”Se on selvä, että tänä päivänä ei pärjää enää pelkällä metsätaloudella ja maanviljelyllä”

Viime elokuusta alkaen Mutalassa on vieraillut  kaikkialta Suomesta sekä ensikertalaisia että aktiivisia pakohuoneharrastajia, jotka ovat pähkineet ratkaisua ikivanhan Tahlon tilan mysteeriin. Pakohuoneen ansiosta tilan 1700- ja 1900-luvuilta peräisin olevat rakennukset ja esineet saivat uuden elämän.
Pakohuonepeli Usvaan unohdettu sijaitsee Mutalassa keskellä maalaismiljöötä autenttisissa 1700- ja 1900-luvulla rakennetuissa Tahlon tilan rakennuksissa.

Seisomme perheyritys Tahlo Venturesin toimitusjohtajan Johanna Tahlon kanssa keskellä Mutalan peltomaisemia, joita verhoaa nyt paksu lumikerros.

Mäen päällä vanhassa pihapiirissä seisovat 1700-luvulta asti säilynyt viljarakennus ja 1900-luvulla rakennettu aitta sekä sen alakerrassa sijaitseva holvikellari. Rakennukset ovat saaneet viime ja toissa vuonna toteutetussa, noin 50 000 euron projektissa uuden elämän, kun Tahlot ja pakohuonepeliyritys Gateway Games löivät hynttyyt yhteen ja loivat ainutlaatuisen, tilan historiallisiin tapahtumiin perustuvan pakohuonepelin, joka kantaa nimeä Usvaan unohdettu.

Juha Tahlon ja  Johanna Tahlon mutalalainen perheyritys Tahlo Ventures tarjoaa mm. hulppeaa majoittumista suuressa villassa Näsijärven rannalla. Majoitustoiminnan ohelle on rakennettu elämysmatkailua, jonka yksi osa on pakohuonepeli. Yritys tarjoaa elämyspaketteja, joissa pelikokemuksen voi yhdistää esimerkiksi saunaan ja paljuiluun.

Pelissä on erityistä paitsi sen ainutlaatuinen historiallinen tapahtumamijöö mutta myös pitkälle viety teknologia. Tavallisesti pakohuoneissa peliä valvoo aito ihminen, joka antaa tarvittaessa vinkkejä pelaajille, mutta Mutalassa näin ei ole.

– Peli alkaa aitan postilaatikolta, josta pelaajat saavat haltuunsa muun muassa pelipuhelimet. Pelimme on edistyksellinen siinä mielessä, että se on itseohjautuva. Mikäli peli ei tunnu etenevän, puhelimen sovelluksesta saa ohjeita, joiden avulla pääsee pelissä eteenpäin, Johanna Tahlo selittää ja kertoo, että pelin suorittamiseen kannattaa varata noin kaksi tuntia.

– Paras suoritusaika taitaa olla tällä hetkellä noin tunnin. Peliä voi pelata esimerkiksi kahdestaan, 3-4 hengen ryhmässä tai isommassa porukassa haastepelinä niin, että tiimit kisaavat toisiaan vastaan.

Mikäli pelin läpäisee, neuvotaan pelaajia soittamaan aitan katolla olevaa vellikelloa, joka hälyyttää paikalle tilan isännän – mikäli tämä töiltään ehtii.

Pakohuonepeleihin kuuluvat oleellisena osana erilaiset lukkopulmat. Usvaan unohdettu -pelin suunnittelusta ja pulmien rakentamisesta vastasi tamperelainen Getaway Games Oy.

Holvikellarissa säilöttiin ruumiita

Millaiselta pakohuone sitten näyttää sisältä päin?

Ensimmäiseksi astumme sisään 1900-luvulla rakennettuun Holvikellariin, jonka sisältä Johanna Tahlo neuvoo ottamaan kuvia harkitusti: emmehän halua paljastaa liikaa yksityiskohtia tuleville pakohuonepelaajille.

Kahden puisen oven takaa paljastuu matala kiviverhoiltu kellaritila, jossa olisi lähes kuoleman hiljaista ilman pakopelitekniikan aiheuttamaa raksutusta. Kuvaus on sinänsä osuva, sillä tilassa on säilötty aikanaan muutakin kuin hilloa ja perunaa.

– Tämä on kohtalaisen kuumottava tila.  Ennen vanhaan kellarissa säilytettiin kuolleiden ruumiita ruumislautojen päällä pitkiäkin aikoja, sillä lähin hautausmaa oli Teiskossa, järvireitin takana. Talvella kellari on pelitiloista lämpimin, kesällä taas viilein, Tahlo kertoo

Holvikellarin ulkotilan kiviverhoiluun on painettu teksti M T 1900.  Ne ovat rakennuksen rakentajan, silloisen isännän Matti Tahlon nimikirjaimet ja rakennuksen rakennusvuosi.

Vilja-aittaa kertoo tarinaa työn raskaudesta

Pakohuonemiljöön vanhin rakennus on aitan takana sijaitseva vilja-aitta, joka on peräisin 1700-luvulta. Rakennuksessa säilytettiin aikanaan valtavia viljasäkkejä, jotka piti raahata rakennuksen yläkertaan.

– Isäni isoisä Matti Tahlo toi viljasäkit tänne hevosella, minkä jälkeen säkit raahattiin yläkertaan. Ajattele, miten raskasta työ on ollut, Johanna Tahlo sanoo.

Paikalle saapunut tilan isäntä, Johannan isä Juha Tahlo osoittaa vilja-aitan edustaa ja kertoo, että raskas työ vaati lopulta veronsa myös hänen isoisältään.

– Hän kuoli tähän rappusille nostaessaan viljasäkkiä.

Vilja-aitta kätkee sisälleen vanhaa esineistöä, kuten morttelikiven, jolla erilaisia elintarvikkeita saatiin jauhettua pieniä määriä.

Vilja-aitta kätkee sisälleen vanhaa esineistöä, kuten morttelikiven, jolla erilaisia elintarvikkeita saatiin jauhettua pieniä määriä. Lisäksi esillä on käsikivet, jotka nekin ovat eräänlaisia jauhinkiviä, joita käytettiin erityisesti jauhojen valmistuksessa.

Pakohuonepeliprojektin yhtenä ideana olikin käydä läpi valtava työkalu ja -konemäärä, joita rakennukset kätkivät sisäänsä. Osa tavaroista on  saatu sittemmin museoitua, ja niitä on aseteltu esille rakennuksiin osana peliä mutta myös näyttelymielessä.

– Pakohuone palvelee Tahlon tilan historiaa. Suomi on täynnä maatiloja, joiden rakennukset mätänevät pystyyn, joten olemme ylpeitä, että vanhojen rakennusten elinkaarta on päästy jatkamaan tällä tavalla ja samalla voimme esitellä maatalouteen kuuluvaa esineistöä, Juha Tahlo sanoo.

1900-luvulla rakennettu aitta toimi yhtenä pelitilana mutta myös Tahlon tilanäyttelynä. Esillä on monenlaisia vanhoja esineitä ja työkaluja. Seinälle on ripustettu mm. vanha tilakartta, joka on peräisin 1700-luvulta.

Matkailusta uusi elinkeino maaseudulle

Pakohuonepeli on vain yksi osa Tahlo Venturesin toimintaa. Yritys tarjoaa myös majoittumispalveluita hulppeassa Tahlo Hillhouse -huvilassa Näsijärven rannalla ja lisäksi elämysmatkailua, kuten ohjattua ilmakivääri- ja jousiammuntaa sekä rentoutumista saunan ja paljuilun merkissä.

Ajatus tilan hyödyntämisestä matkailun näkökulmasta kyti  Johanna Tahlon mielessä pitkään, ja ensimmäisen kerran he istuivat isän Juha Tahlon kanssa pöydän ääreen  lähes 15 vuotta sitten pohtiakseen suuntaa, johon Tahlon tilaa tulisi viedä tulevaisuudessa.

– Se on selvä, että tänä päivänä ei pärjää enää pelkällä metsätaloudella ja maanviljelyllä. Tarvitaan siis muuntautumiskykyä ja taitoa sopeutua aikaan. Matkailu oli siis se suunta, johon päätimme lähteä tätä hommaa viemään,  Juha Tahlo kertoo ja kiittelee tyttärensä oivaa bisnesälyä, joka on mahdollistanut tilalle uudenlaisen elinkeinon ja jatkumon.

Tahlon tilalla on pitkä, yli 400-vuotinen historia. Juha Tahlo on tilan 14. isäntä. Tulevaisuudessa tilaa tulevat pyörittämään Juhan tyttäret, muun muassa kuvassa oleva Johanna Tahlo.
Johanna Tahlo sanoo, että rakennusten tyhjentäminen ja tavaroiden läpikäyminen oli valtava urakka, jonka lopputuloksena on kuitenkin saatu esille laaja kokoelma museoituja talonpoikaisesineitä.
Pakopelin pelaamisen ohella itseään voi sivistää ihailemalla vanhoja esineitä ja lukemalla niiden historiasta.

Fakta: Usvaan unohdettu

  • Mutalassa sijaitseva pakohuonepeli, joka on rakennettu Tahlon tilan historiallisiin rakennuksiin. Pelin juoni mukailee tilan historiaa.
  • Pelissä ollaan ulkona ja sisällä, eikä rakennuksia ole lämmitetty.
  • Pelimiljöön kunnostuksesta ja rakentamisesta vastasi Tahlo Ventures Oy, joka tarjoaa Tahlon tilalla majoitus- ja elämyspalveluita.
  • Pelin suunnittelusta ja pulmien rakentamisesta vastasi tamperelainen Getaway Games Oy.
  • Pelin rakentamiskustannukset olivat noin 50 000 euroa.