Nyt alkaa aluevaalit olla ovella ja mielipiteitä tulevista soten palveluista tulee joka suunnasta kuin sieniä sateella. Jokainen vaaliehdokas kuuluttaa omaa kärkiteemaansa ja pitää sitä mielestään tulevan aluevaltuuston asialistan ykkösaiheena. Onhan se hienoa, että on kärkiteemoja, mutta jos verrataan tätä syntyvää sotea rakennettavaan taloon, niin ei voi laittaa verhoja ikkunaan ennen kuin talo on valmis.
Ajatellaan ensin hieman mitä me olemme käynnistämässä 2023, kun järjestämisvastuu palveluista siirtyy kunnilta pois. Sanoisin, että Suomen historian suurimpiin kuuluva hanke lähtee toimimaan. Sitä linjataan Pirkanmaan osalta aluevaltuuston päätöksenteossa vuoden 2022 aikana. Ensimetreillä päätetään kaikki Pirkanmaan soten toiminnan suuntaviivat strategioissa. Näihin strategioihin sitten nojaavat palveluista tehtävät päätökset ylimmästä tasosta ruohonjuuritasoon saakka.
1. maaliskuuta on ensimmäinen aluevaltuusto, jossa ei todennäköisesti näihin asioihin puututa. Eli aika lyhyessä ajassa tehdään nämä isot suuntalinjaukset, jos tämän vuoden huhtikuussa aletaan näitä käymään läpi. Siitä on sitten enää kahdeksan kuukautta siihen, kun ne käytännössä pitäisi toimia. Se vaatii valituilta valtuutetuilta silloin muutakin kuin oman kärkiteeman julistamista. Pitää saada ymmärrykseen iso kuva muodostuvasta organisaatiosta ja minkälaisilla strategisilla linjauksilla palvelut saadaan järjestettyä kaikille tasapuolisesti. Niissä todennäköisesti otetaan kantaa muun muassa yksityisien ostopalveluiden käyttöön.
Tulevia organisaatiorakenteita ovat virkamiehet taustalla kovasti valmistelleet jo jonkin aikaa väliaikaisen toimielimen kanssa. Luultavasti ne ovat keväällä valtuutetuilla pöydällä hyväksyntää odottamassa ainakin jossain muodossa (toivottavasti).
Muodostuvat organisaatiot ovat kokoluokassaan valtavan suuria ja toivon tulevilta valtuutetuilta siinä kohdassa kärsivällisyyttä niihin liittyvän materiaalin läpikäyntiin ja kykyä asettaa kysymyksiä, sekä tarvittaessa kyseenalaistamaan asioita. Tuleva valtuusto ei saa toimia pelkästään kumileimasimen ominaisuudessa päätöksenteossa. Silloin aluevaltuustosta olisi yhtä paljon hyötyä kuin joulukinkusta vegaanille.
Kun strategiat ja organisaatiorakenteet on saatu päätettyä, Pirkanmaalla pitäisi ainakin paperilla olla mahdollisuudet pyörittää palveluja, jotka ovat kaikkien saatavilla tasapuolisesti.
Toiminnallinen puoli toivottavasti ehtii mukaan, vaikka tiukka aikataulupaine varmasti on. Pelkästään tietojärjestelmien yhteensovittaminen erilaisien järjestelmien takia on varmasti valtava urakka, mutta ilman toimivia järjestelmiä meillä ei nykypäivänä toimi oikein mikään palvelu ja homma tyssää jo alkumetreillä.
Mitä tämä kaikki maksaa? Minulla ei ainakaan ole tietoa eikä todennäköisesti muuallakaan ole varmaa tietoa. Tuleva ensimmäinen talousarvio onkin siinä mielessä aika mielenkiintoinen. Käynnistyvän Pirkanmaan sote- järjestelmän palvelujen kustannukset täytyy olla julkista tietoa läpi organisaatiorakenteen. Silloin siitä ei muodostu rahankäytön mustaa aukkoa, joka tuottaa palveluita summalla x, mutta kukaan ei oikein tiedä miten se summa x on käytetty.
Omasta puolestani toivotan tuleville valtuutetuille intoa ja malttia katsoa kokonaisuuksia niin sanotusti laatikon ulkopuolelta, jotta saadaan kaikille toimivat palvelut.
Hannu Ruuska
kaupunginvaltuutettu, Pirkanman liiton maakuntahallituksen jäsen, aluevaaliehdokas (ps.)