Yrittäjyyslinjan opinnoissa painotetaan oppimista yhdessä tekemällä sekä projekteja ulkopuolisten tahojen kanssa.
– Tällä hetkellä Yrittäjyyslinjalla opiskelee 118 nuorta. Jokainen yrittäjyyslinjan opiskelija perustaa yhdessä tiiminsä kanssa NY-yrityksen (Nuori Yrittäjyys ry) ja harjoittaa liiketoimintaansa vuoden ajan. Tänä vuonna yrityksiä on perustettu 12, kertoo yrittäjyyslinjan koordinaattori Kaisa Remula.
Yksi uusista NY-yrityksistä on Venla Haatajan, Aapo Kurhelan, Linnea Saarisen ja Eero Sutisen perustama Belti NY, joka valmistaa kangasvöitä kierrätysmateriaaleja hyödyntäen.
– Kaikki soljet tulevat kierrätettynä. Ostamme niitä kierrätyskeskuksilta ja kirppareilta. Vyömateriaali tulee sponsoriltamme Ompelijanmaailmalta, kertoo Saarinen.
Nuoret yrittäjät tekevät vyöt itse käsityönä. Vyökangas leikataan mittojen mukaan eripituisiksi vöiksi, joihin kiinnitetään solki sekä vyölenkki, johon ommellaan yrityksen logo. Belti NY:n arvoja ovat suomalainen käsityö ja ekologisuus.
– Emme halunneet tehdä pikamuotia, vaan jotakin ajatonta ja tyylikästä. Jokaisesta myydystä tuotteesta menee euro WWF:lle, Haataja kertoo.
Matilda Hartman, Antti Mäenpää, Venni Olshin ja Otto Saulamaa puolestaan perustivat erityisesti pihatöihin keskittyvän Pirkan Pihat NY:n.
– Teemme piha- ja sisätöitä, esimerkiksi haravoidaan, leikataan nurmikoita ja siistitään piha-aitoja. Vähän kaikkea mitä asiakas haluaa, opiskelijat kertovat.
Talvisia pihatöitä, kuten lumen kolausta ja pihojen hiekoitusta he tekevät koulupäivän jälkeen ja viikonloppuisin. Saulamaa kertoo, että he haluavat tarjota palvelua, josta on apua ja hyötyä arjen keskellä:
– Yksi tärkeä arvo meille on se, että kiireiset ihmiset saavat viettää aikaa perheen, läheisten ja ystävien kanssa pihanhuollon sijaan, Mäenpää lisää.
Hyötyjä tulevaisuuteen
Remula kertoo, että yrittäjyyslinjalla opitaan monia eri taitoja, joista on hyötyä niin jatko-opinnoissa kuin työelämässä. Kun opiskelijat toimivat itse yrittäjinä opiskelijatiimissä, he oppivat monipuolisesti yrittäjyyden eri osa-alueista. Samalla heidän tiimi-, vuorovaikutus- ja esiintymistaitonsa kehittyvät, ja he saavat muun muassa projektinhallintataitoja sekä kokemusta itsensä ja muiden johtamisesta.
Uuden opetussuunnitelman mukaan Tampereen seudun lukioissa tulee painottaa yrittäjyys- ja työelämätaitoja kaikissa lukion oppiaineissa.
– Meillä Ylöjärven lukiossa on haluttu ottaa painotus mukaan jokaisen oppiaineen jokaiselle opintojaksolle, koska haluamme tarjota opiskelijoille erityisen hyvät mahdollisuudet kehittää työelämätaitoja tulevaisuutta varten koko lukion ajan, Remula selvittää.
Esimerkiksi englannin kielen ensimmäisellä opintojaksolla kehitetään esiintymistaitoja ja pitkässä matematiikassa harjoitellaan pitkäjänteistä työskentelyä sekä tutustutaan yhteistyötaitojen merkitykseen oman oppimisen kannalta.
– Uudessa opetussuunnitelmassa uutena asiana ovat myös niin kutsutut laaja-alaiset osaamisen tavoitteet, jotka ovat niin ikään yhteisiä kaikille oppiaineille. Niiden tarkoitus on muun muassa auttaa opiskelijaa tarkastelemaan nykyajan ilmiöitä eri näkökulmista ja näin luoda yhteyksiä eri oppiaineiden sisältöjen välille. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ovat hyvinvointi- ja vuorovaikutusosaaminen, eettisyys- ja ympäristöosaaminen, globaali- ja kulttuuriosaaminen, monitieteinen, luova sekä yhteiskunnallinen osaaminen, Remula kertoo.
Ylöjärvi edelläkävijänä
Laaja-alaisia osaamisen alueita on huomioitu Ylöjärven lukiossa jo ennen uutta opetussuunnitelmaa.
– Jo useiden vuosien ajan jokainen ensimmäisen vuosikurssin opiskelija on osallistunut tiimijaksolle, jossa opiskellaan kahdeksan viikon ajan tiimeissä. Tiimijakson aikana opiskelijat tekevät yhdessä tehtäviä ja projekteja, joissa yhdistyvät usean oppiaineen sisällöt ja joissa tarkastellaan erilaisia ilmiöitä eri oppiaineiden näkökulmasta. Tänä vuonna mukana ovat äidinkieli, maantiede, musiikki, ruotsi, historia ja teemaopinnot.
Tammikuussa 2022 Yrittäjyyslinjan opiskelijat järjestävät lukioiden yrittäjyyden opettajille suunnatun Yrittäjyyskasvatusfoorumin jo kolmatta kertaa.